האם דין הרשימה המשותפת יהיה כדין הרב כהנא?

בשנת 84' שינה הרב כהנא את נוסח ההתחייבות לכנסת והוסיף "אשמרה תורתך תמיד, לעולם ועד", בעקבות כך נשללו זכויותיו כחבר כנסת עד שהתחייב מחדש. כעת בכנסת בוחנים את האפשרות להטיל את דין על חברי הרשימה המשותפת ששינו גם הם את הנוסח בעת ההשבעה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/04/21 10:27 כה בניסן התשפא

האם דין הרשימה המשותפת יהיה כדין הרב כהנא?
חברי הרשימה המשותפת ששינו את נוסח ההשבעה, צילום: David Cohen/Flash90

אמש (ד') בזמן השבעת חברי הכנסת, חברי הרשימה המשותפת חרגו מהנוהג המקובל במהלך ההשבעה. כאשר מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ, הקריאה את שמות חברי השימה הערבית המשותפת בכדי שיצהירו על התחייבותם "למדינה ולחוקיה", ולהשיב בקצרה "מתחייב\ת אני",  חרגו הח"כים של סיעות בל"ד וחד"ש מהנוסח המקובל, ונשבעו להתחייב "להאבק בכיבוש, להילחם בגזענות, בחוק הלאום ובאפרטהייד".  

בעקבות שינוי הנוסח, הושמעו קריאות מחאה רבו מצד שאר יושבי המשכן ויו"ר הכנסת ביקר אותם על כך. בעקבות כך בכנסת בוחנים את האפשרות  לשלול מחברי הרשימה המשותפת, למעט  אחמד טיבי ואוסאמה סעדי שלא שינו את הנוסח, את הזכות להשתתף בדיוני הכנסת ובהצבעות. על פי החוק ניתן לאסור על חברי כנסת את הכניסה למליאה אם לא הצהירו את התחייבותם לפי הנוסח המקורי ללא יצירת שינויים. בנוסף בעקבות שינוי הנוסח של חברי המשותפת נשלל מהם הזכות לרכב, שכר והוצאות, הדבר יישאר כך עד שיצהירו מחדש ללא שינוי הנוסח.

החוק השולל את זכויות חבר הכנסת חוקק ב-1984, לאחר שהרב מאיר כהנא שינה את הנוסח בעת השבעתו והשיב "מתחייב אני - ואשמרה תורתך תמיד, לעולם ועד". בעקבות כך קבע יו"ר הכנסת דאז, שלמה הלל, "אני קובע שההצהרה הייתה כלא הייתה, דינה בעיני כהצהרה פסולה. אשר על כן אני קובע, לפי הוראות סעיף ‎16 לחוק-יסוד: הכנסת, כי כל עוד לא יצהיר חבר הכנסת כהנא את הצהרת האמונים שלו, לא ייהנה מזכויותיו של חבר הכנסת, ובכללן הזכות להשתתף בדיוני הכנסת וועדותיה והזכות להיות באולם המליאה". האם כעת יופעל אותו הדין על חברי הרשימה המשותפת ששינו את הנוסח?