הספירה לאחור החלה: נתניהו יקווה להגיע הערב להסכמות עם בנט

אחרי שניתן לו לו המנדט, ראש הממשלה ייפגש עם ראשי הסיעות מהגוש התומך, אך גם עם יו"ר ימינה. על נתניהו לצלוח שתי משימות - האחת לשכנע את בנט להיות חלק ממשלתו, והשנייה למצוא דרך להשלים 61 מנדטים או על ידי שכנוע מתן לגיטימיות לרע"מ אצל סמוטריץ' או על ידי מציאת עריקים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/04/21 07:45 כה בניסן התשפא

הספירה לאחור החלה: נתניהו יקווה להגיע הערב להסכמות עם בנט
זמן לעסקאות. נתניהו ובנט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שעות ספורות לפני השבעת הכנסת שנערכה אמש (ג') הטיל נשיא המדינה את המנדט להרכבת ממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. כזכור, בסבב ההתייעצויות בבית הנשיא,  על נתניהו המליצו 52 חברים המספר הגדול ביותר, לעומת 45 שהמליצו על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ו-7 ממליצים בלבד שקיבל יו"ר ימינה נפתלי בנט. בעקבות כך החלו 28 הימים עבור נתניהו להשיג 61 תומכים להרכבת ממשלה, כשלפניו שתי משימות עיקריות: שכנוע בנט להצטרף אל ממשלתו, ומציאת דרך להשלים ל-61.

נתניהו צפוי במהלך היום להיפגש עם כללי ראשי הסיעות התומכות בו בגוש והן ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, אך הפגישה החשובה ביותר הערב היא עם בנט יו"ר ימינה. לפי ההצהרה של בנט אמש בישיבת סיעתו החדשה, נראה כי הוא נכון יותר לשבת בממשלה תחת נתניהו: "ההמשלה שתקום צריכה לשקף פחות או יותר את מצב הדעות בעם. כלומר, נוטה ימינה למחנה הלאומי. עם ישראל שמהותו הוא לאומי. זה רצון העם, הקמת ממשלה לאומי-ימנית יציבה". אך בנט עדיין ממשיך לבדוק את שוויו בגוש השני שם הוא עשוי לקבל רוטציה על ראשות ממשלה, ולא רוצה לפגוע בסיכוייו שם במידה ויראה נכונות לשבת רק תחת נתניהו. בנט גם הודיע כי יעדיף להיות חלק מממשלה כלשהי מאשר יציאה לבחירות חמישיות, לכן על נתניהו למצוא בזמן שהוקצב דרך לשכנע את בנט כי הוא בוודאות יקים ממשלה.

הדרך למצוא וודאות להקמת ממשלה קשה על נתניהו לא פחות משכנוע בנט להצטרף לממשלה, כי גם הצטרפות ימינה תשאיר את נתניהו במרחק של 2 מנדטים מהקמת ממשלה. לנתניהו לכאורה יש גם נכונות מצד מפלגת רע"מ, לקבל תמיכה, אך היא לא מקובלת על סמוטריץ', שפירט על כך בפוסט ארוך בעמוד הפייסבוק שלו. לכן בפני נתניהו עומדות שתי אפשרויות, או לשכנע את סמוטריץ' לקבל את רע"מ כלגיטימית, או למצוא עריקים ממפלגות אחרות בדגש על תקווה חדשה או כחול לבן.  את בנט הצורך לשכנע נמוך יותר, היות ואם יהיה חלק ממשלת השינוי גם היא תצטרך להישען על קולותיהם של אחת מהמפלגות הערביות.