12 הנקודות החשובות של נתניהו בקדנציה הארוכה בישראל

ראש הממשלה הבלתי מעורער בישראל, נמצא אמנם כעת בנקודת משבר, אך מספיק לסיים 12 שנים רצופות וכנראה שהיד עוד נטויה. במהלך השנים הללו נתניהו ידע לקרוא את המציאות היטב מכולם ולמנף את הצלחתו בכל פעם מחדש גם כשהיה בעתות משבר

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 31/03/21 18:18 יח בניסן התשפא

12 הנקודות החשובות של נתניהו בקדנציה הארוכה בישראל
נתניהו, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

כל ילד שנולד אחרי ה-31.03.2009, לא מכיר מציאות בה בנימין נתניהו הוא לא ראש הממשלה. נתניהו כבר מוכיח שאותו לא קל לנצח, לאורך 12 השנים הרצופות אותם הוא מציין היום, הוא יכול לגבור על כל מכשול. לכבוד המאורע ציינו 12 נקודות חשובות של ראש הממשלה ה-9 של ישראל, נקודות הצלחה ושפל מהם ידע לצאת. 

1. ניצחון על לבני

ציוני הדרך של נתניהו מתחילים כבר מהרגעים הראשונים, בבחירות בשנת 2009 האזרח הישראלי עדיין מאמין במפלגת קדימה מבית היוצר של אריאל שרון. ציפי לבני הופכת למנהיגה השלישית של המפלגה היחידה שעמדה בשלטון שהיא אינה מפלגת העבודה או הליכוד. לבני עוד רוכבת על הצלחת המפלגה, ואכן זוכה להיות להיות המפלגה הגדולה ביותר בבחירות לכנסת ה-18 עם 28 מנדטים. אך נתניהו זוכה לתמיכה גדולה יותר מצד ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי וזוכה להקים קואליציה בתוספת של אהוד ברק ומפלגת העבודה.

עם פחות מנדטים נתניהו גובר על לבני

עם פחות מנדטים נתניהו גובר על לבני צילום: Miriam Alster/FLASH90

2. נאום בר אילן

נתניהו מבין את הלך הרוח בעם ובעולם, והוא נמצא עוד בעידן שהציבור הישראלי מאמין בהגעה להסכם שלום בר קיימא עם הפלסטינים. אהוד אולמרט שבדיוק עזב את תפקידו השאיר אחריו הצעה נדיבה ביותר לפלשתינים, אך אלו סרבו. כדי לשמר גם את היחסים עם האמריקאים וברק אובמה העומד בראש, נתניהו נושא נאום בה הוא מכריז כי יש להגיע עם הפלשתינים לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. בנאום שהביע הכרה במדינת פלשתינית אם זו תכיר בישראל כמדינה יהודית, זכתה בעיקר לסיקור חיובי בארץ ובעולם, למעט מצד מנהיגי הימין וטרם פריחת הרשתות החברתיות כתקשורת אלטרנטיבית. 

3. עסקת גלעד שליט

נתניהו ממשיך לצבור נקודות זכות, בעיקר מול מבקריו ומתנגדיו משמאל כשהוא עושה את מה שאולמרט נכשל והוא החזרת החייל החטוף אחרי חמש שנים בשבי החמאס. נתניהו החל לדעוך מעט לפני אחרי ההכרה בפלשתינים כמדינה משקיפה באו"ם, והמשט מעזה שהעמידו את נתניהו בעמדת מבוכה. נתניהו מוצא את הזמן הנכון לקיים עסקה בה שוחררו 1,027 אסירים ומחבלים פלשתינים תמורת שובו של גלעד שליט לחיק משפחתו כשהוא בריא ושלם. האירוע הפך לחגיגה בישראל  ונתניהו קצר את כל השבחים בתקשורת, ובכך שיקם שוב את מעמדו כמנהיג אהוד בישראל.

השפיע על גולדין ושאול? שחרורו של גלעד שליט

שמר קלף אהדה בשרוול. שחרורו של גלעד שליטצילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

4. נאום הפצצה

נתניהו מבין שעל אף החזרת גלעד שליט, מצביעיו בסוף נמנים בגוש הימין, ומאותו הרגע נתניהו הופך להיות מהאיש שמחלק מתנות לפלשתינים, למר ביטחון שיגן עלינו מאיראן. נתניהו נושא נאום ראשון, בין שורת נאומים שיבואו בהמשך שנות כהונתו, בפני אומות העולם, נאום שייזכר לעוד שנים רבות. נתניהו שולף איור של פצצה עם קו אדום הממוקם תחת הספרה 90%, תמונה שהכניסה את נתניהו לכל כותרת עיתון אפשרי בעולם. נתניהו הציג בפני העולם כי איראן מתקרבת לבניית גרעין אטומי שמטרתו אחת - השמדת מדינת ישראל. הנושא האירני הופך להיות הדבר בו יעסוק נתניהו הכי הרבה עד הגעת הקורונה.  

5. צוק איתן

נתניהו נבחר בפעם השלישית, ניצחון קל, כשהוא חוזר להיות אהוד בקרב אנשי הימין, ושהוא כבר נמצה בפוזיציה של קודם כל ביטחון ולכן יחסיו עם ארה"ב של אובמה נמצאים במקום רע. ב-12 ביוני 2014 נחטפים שלושת הנערים והדבר מביא למעצרם של למעלה מ-400 פלשתינים ועד למבצע צבאי ממושך מול חמאס, מבצע צוק איתן. נתניהו נכנס למערכה ארוכה בה נחטפים הדר גולדין ואורון שאול, והחלה פעילות רחבה להשמיד כמה שיותר מנהרות של חמאס. המבצע נגמר אחרי דרישות חוזרות של אובמה להפסקת אש, המבצע נגמר כשנתניהו לא מביא לניצחון של ממש, מצב ביטחוני גרוע שיסלים שוב בהמשך בצורת פיגועים, ונתק מול האמריקאים. 

שלושת הנערים

שלושת הנערים הי"דצילום: כיפה

6. הסכם הגרעין האיראני

נתניהו מתחיל לשלם את מחיר ההתעלמות מאובמה בזמן צוק איתן, ובוינה נחתם לו הסכם בין המעצמות לאיראן על הקמת גרעין תחת בדיקה מבוקרת. איראן מקבלת את ההסכם והסנקציות על המדינה יורדת בהוראת אובמה. נתניהו מגיע לקונגרס האמריקאי לנאום נגד ההסכם, אך מסיים רק עם החמרה ביחסים עם אובמה. נתניהו חוזר לארץ לקואליציה עוינת ומצב כלכלי רע, ומפטר את לבני ולפיד מהממשלה ויוצא שוב לבחירות בעמדת חולשה בסקרים. 

נקודת שפל במעמד נתניהו בעולם ובארץ

נקודת שפל במעמד נתניהו בעולם ובארץצילום: Amir Levy/Flash90

7. הערבים נוהרים לקלפיות

הבחירות לכנסת ה-20 יוצאת לדרך ונראה כי הקדנציה השנייה של נתניהו המתפרסת כבר שש שנים רצופות, ו-9 בסה"כ, מתקרבת לסיום. מפלגת העבודה אמנם נמצאת בראשותו של בוז'י הרצוג הפחות כריזמטי, אך נראה כי הניצחון שלו נמצא מעבר לדלת. אלא שאז נתניהו מגלה, כי הציבור ברובו מתבייש להודות בהצבעתו לנתניהו, ומעדיף אותו על פני ממשלה בראשות השמאל. שעות ספורות לפני סגירת הקלפיות נתניהו מפרסם סרטון שקרי, אך אפקטיבי מאין כמותו, בו הוא מזהיר כי השמאל לוקח מצביעים ערבים באוטובוסים שיצביעו למפלגת העבודה. הסרטון מתגלה כהצלחה מסחררת ונתניהו מנצח בהפרש של 6 מנדטים על מפלגת העבודה ומקים ממשלה נוספת.

8. ניצחון על בן גוריון

בארץ ובעולם מגלה באופן ברור כי נתניהו הוא המנהיג הבלתי מעורער של ישראל, וכי אין איום שלא יצליח לגבור עליו.  נתניהו מגיע בדמות איש הביטחון של ישראל, הוא גם מהמר על ניצחון טראמפ בבחירות בארה"ב, הימור טוב שישתלם מאוד אחר כך. נתניהו נכנס לשלטון היציב ביותר שהיה לו אי פעם עם קואליציית ימין צרה, והופך להיות ראש הממשלה שכהונתו הייתה הארוכה ביותר, שיא שנשמר עד אז לדוד בן גוריון. בשנת 2019 בעולם המערבי מזהים כי נתניהו הוא אחד המנהיגים הכי חזקים בעולם, וזוכה אף להופיע על שער המגזין טיים כאחד האנשים הכי משפיעים בעולם.

הקדנציה הארוכה ביותר

הקדנציה הארוכה ביותרצילום: Edi Israel/POOL/Flash90

9. חשיפת תכנית הגרעין האירנית

אחרי הכישלון בנושא הגרעין האירני מול ממשל אובמה, נתניהו מגיע בכוחות מחודשים לעבר מנהיג סימפטי יותר - טראמפ. נתניהו מופיע באנגלית עם נאום נוסף שיישאר בזיכרון העולמי, בו חושף נתניהו עשרות דיסקים וקלסרים של תכנית הגרעין האירנית. במהלך מבריק חשף נתניהו כי באיראן לא עומדים בהסכם הגרעין אותו הבטיחו לקיים, מידע שהושג במבצע מודיעיני נבחר של גורמי הביטחון השונים בישראל. הנאום מוכח כאפקטיבי וכתיקון לכישלון הקודם מול אובמה, טראמפ מאמץ את מסקנות הנאום ומבטל את הסכם הגרעין עם איראן ומחזיר את הסנקציות.  

נתניהו חושף את תכנית הגרעין האיראנית

מהלך מבריק. נתניהו חושף את תכנית הגרעין האיראניתצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

10. העברת השגרירות האמריקאית לירושלים

מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב פורחים, ונתניהו פוצח במדיניות חוץ משוכללת שתביא לשינוי בתפיסה כלפי ישראל בעולם. נתניהו לא חושש להפגין כוח ולתת את הטון מול המדינות המערביות והערביות כאחד, טראמפ שמתחבר לקונספט נותן לנתניהו גיבוי מלא. כצעד תמיכה מכריז טראמפ כי השגרירות של ארה"ב תעבור לירושלים, צעד שהובטח במשך עשרות שנים אך לא מומש לפני כן. המעבר מגיע בליווי הכרה אמריקאית ברמת הגולן כשטח השייך לישראל, צעד שטרם התקבל בעולם המערבי לפני כן. מאותו הרגע בעולם הערבי החלה להתחלחל התודעה כי נתניהו לא ייסוג עבורם יותר וכי עליהם לשנות פאזה. בינתיים החקירות נגדו בארץ באשמת שוחד, מרמה והפרת אימונים מתחילים להבשיל, וגם סכסוך עם ליברמן שיעלה לו הרבה.

טקס העברת השגרירות האמריקנית לירושלים

טקס העברת השגרירות האמריקנית לירושליםצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

11. הגשת כתבי אישום

השמאל וליברמן כבר מאסו בשלטון נתניהו, ומתחילים בקמפיין מסיבי ופרסונלי כנגד נתניהו ומשאירים את העניין המדיני בצד. לפיד וגנץ חוברים וקוראים תיגר על נתניהו, והוא לא מצליח להרכיב קואליציה, לשמחתו כך גם לא בצד השני. אלא שמאזן הכוחות לטובת כחול לבן של לפיד וגנץ גדל יותר לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה מגיש כתב אישום נגד נתניהו בתיקים 1000,2000 ו-4000. עד אז הנושא המשפטי עוד היה חצי קונספירציה בעיני רבים בציבור, אך עם הגשת כתב האישום נתניהו נאלץ לעמוד משפט והחשוד הופך לנאשם. כתבי האישום מלחצים את נתניהו שלא מצליח להציל את תדמיתו בעיני הצד השני שממשיך לגדול, ונתניהו מתחיל לעסוק באובססיביות בנושא המשפט שלו, וזקוק לנס כדי להקים ממשלה.

12. הסכמי אברהם והבאת החיסונים

שלוש מערכות בחירות, אין הכרעה בין הצדדים, אך כחול לבן קרובים בכל פעם מחדש להגיע לשלטון הנחשף, רק צריך תמיכה של הרשימה המשותפת. נתניהו שכהרגלו קורא את המציאות טוב יתר מכולם, מצליח להכניס לתודעה כי קואליציה בתמיכת הערבים היא דבר שלא יעשה. בנוסף מגיע לו נס בצורת הקורונה, ומשכנע את בני גנץ לעזוב את הפוליטיקה ולהיות "מנהיג אחראי" כזה שיישאר נאמן לעם היהודי ושיודע לשים פוליטיקה בצד בשמן משבר בריאותי וכלכלי. נתניהו מקים קואליציה מקרטעת, וניהול משבר כושל, עם החלטות סותרות והגדלת האבטלה. נתניהו מבין שתדמיתו החלה להימאס גם הבייס שלו עם השארת ימינה באופוזיציה, ומבין שעליו להפעיל את קסמיו פעם נוסף לפני סבב בחירות נוסף שכולם יודעים שנמצא מעבר לפינה.

החתימה על הסכם השלום בין ישראל ובחריין

לא הצליח להביא מנדטים. החתימה על הסכם השלום בין ישראל ובחרייןצילום: דוברות ראש הממשלה

ניסיון ראשון מגיע עם הסכמי אברהם, שהגיעו בהפתעה לגמרי, תוך מספר ימים מועט נתניהו עושה הסכם שלום עם ארבע מדינות אסלאמיות. נתניהו החל לקדם סיסמת בחירות תחת הכותרת "שלום תמורת שלום" אך למרות ההישג המרגש, הציבור הישראלי עוד נמצא פגוע מאוד מהנחיות הקורונה. נתניהו החל להבי כי על אף ההישג המדיני בישראל זה לא יתפרש כמנדטים, אז הוא פנה לתכנית חלק ב'. במבצע חסר תקדים, נתניהו רכש עבור ישראל מיליוני חיסונים, וקמפיין מסיבי, שוכחו כיעיל ביותר. ישראל החלה לחזור לפעילות, והציבור חזר לסלוח ברובו לנתניהו שהצליח לשמר את הישג ה-30 מנדטים, אך עם פחות חברים בכנסת. האם הרצף יופסק?