"ההומוסקסואלים סוטי המין": ההתגנבות של נעם לכנסת

מפלגת הקצה בציונות הדתית הצליחה לרכוב על הצלחת הקמפיין של סמוטריץ' ונתניהו, וגם בזכות שתיקתו של יו"ר המפלגה. איך קרה שמפלגה שעיקר מטרה הוא להילחם בהכרה בלהט"בים, הצליחה להגיע להישג זה? מודעות עצמית, והימור נכון

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 25/03/21 13:29 יב בניסן התשפא

"ההומוסקסואלים סוטי המין": ההתגנבות של נעם לכנסת
אבי מעוז. יו"ר מפלגת נעם, צילום: דוברות

בחירות 2021. ספירת המעטפות הכפולות בעיצומה, והתוצאות מתחילות להתגבש לכדי תמונה ברורה, ונראה כי רשימת הציונות הדתית אכן תישאר על 6 מנדטים. התוצאה למפלגה המגזרית היא מפתיעה, בהתחשב בכך שהסקר נתנו למפלגה לא יותר מ-5 מנדטים. הרשימה כזכור מורכבת משלוש מפלגות: האיחוד הלאומי, עצמה יהודית ונעם, כאשר קבלת המנדט השישי מאוד משמעותית עבור המפלגה האחרונה.

אבי מעוז יו"ר המפלגה מוקם במקום השישי ברשימה המאוחדת, ונכנס בידיעה כי הסבירות שאכן יכנס לכנסת נמוכה. לפי התחזיות הציפייה הייתה שהדרך היחידה להכניס את מעוז לכנסת זה במידה והציונות הדתית תקבל 5 מנדטים, תכנס לקואליציה ותפעיל את החוק הנורווגי, לאחר מינוי של סמוטריץ' לתפקיד שר. אך לפי התוצאות כל הסיבוך הזה נראה מיותר, ומעוז יהיה חבר כנסת לא משנה לאן ילכו פני המפלגה. הצלחת הציונות הדתית בבחירות למעשה הצליחה להמליך שני ראשי מפלגות נוספים שראו את אחוז החסימה רק מלמטה. אך בעוד שבן גביר היה באופן יחסי פופולרי, ושווי מפלגתו היא בין 2-3 מנדטים, מפלגת נעם נמנתה בין מפלגות קטנות וביזאריות כמו הפיראטים.

מפלגת נעם למעשה קמה כיוזמה משותפת של ראשי עצמה יהודית, מיכאל בן ארי ובן גביר, יחד עם רבני ישיבת הר המור ובראשם הרב צבי טאו. התקופה הייתה אחרי סבב הבחירות הראשון, עצמה יהודית התאחדה עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי, אך נותרה ללא נציג בכנסת. במשא ומתן לריצה משותפת גם לסבב השני, נוצר משבר בין בן גביר והרב פרץ סביב שריון ברשימה לברוך מרזל והאיחוד פורק. עצמה יהודית ניסתה להגדיל את כוחה, הניסיון היה להקים מחדש את מפלגת יחד של אלי ישי בשיתוף פעולה עם עצמה יהודית ותחת ברכתו של הרב טאו.  

לאחר שבועיים הוחלט להקים מפלגה תחת נשיאות ישיבת הר המור שנקראה "נעם" תחת הסיסמה "עם נורמלי בארצנו", סיסמה שרומזת על עוד תנועה שעומדת מאחורי המפלגה, תנועת חזון. תוך זמן קצר שחררה המפלגה סרטון שמביע לטענתם את הבעיה המרכזית בישראל - ההכרה במשפחות חד מיניות. הביקורות מתוך המגזר ומחוצה לו לא איחרו לבוא, אך מפלגת נעם הודיעה כי רצה לבחירות. באופן טבעי עצמה יהודית שהייתה שותפה לרעיון להקים את המפלגה פנתה לנעם לקריאה לשיתוף פעולה, ושתי המפלגות הגיעו להסכם ראשוני. אלא שהמשא ומתן עלה על שרטון לאחר שבעצמה יהודית רצו לשבץ מועמד חילוני ברשימה, דבר שלא היה מקובל על אנשי נעם, אותו חילוני היה אורן חזן. 

מפלגת נעם החלה לעשות בירור עצמי לאחר ההכרזה כי תרוץ בנפרד וגילתה כי היא רחוקה מאוד מלעבור את אחוז החסימה, ומתוך מודעות עצמית פרשה מהמרוץ. בסבב הבחירות השלישי, שגם הוא לא אחר להגיע, מפלגת עדיין הרגישה שהיא לא ערוכה לכדי ריצה לפוליטיקה ובפעם ההיא אפילו לא יצאו בהכרזות כי יתמודדו. השנה האחרונה של המפלגה הייתה בשינוי ניהול האסטרטגיה, וזה החל בשינוי יו"ר המפלגה מהרב אריה דרור שנתפס כאדם לוחמני יותר, לאבי מעוז בעל האופי המתון. המפלגה לא נסוגה מעמדותיה האנטי-להט"ביות, וגם הייתה עדיין באמונה כי אסור שנשים תהיינה חלק מהרשימה, כי לטענתם פוליטיקה היא מקצוע גברי.

נעם קיבלה בזרועות פתוחות את עצמה יהודית שננטשה על ידי הרב רפי פרץ בדקה ה-90 ונכשלה כישלון חרוץ בבחירות. לקראת הסבב הנוכחי הבינו השתיים כי עליהם לחבור יחד, אך על מפלגת נעם היה לרדת מעט מדרישותיהם, וזה המוכנות לקבל נשים כחלק מהרשימה. מעוז שכאמור מעט מתון יותר, קיבל את התנאי ויחד כמפלגה מאוחדת הם פנו לסמוטריץ' שהתנתק מימינה. כאן מפלגת נעם פעלו באסטרטגיה נכונה בכך שהפכו את בן גביר לפני המפלגה, ואכן הביקורת כלפי האיחוד עם סמוטריץ' בתקשורת ובציבור הייתה כלפי התבטאויותיו של בן גביר וכמעט התעלמו לגמרי מנעם הנמצאת מאחור. 

אבי מעוז בעת חיבור המפלגה הראה שוב מודעות עצמית, כשקיבל את המקום ה-6 ברשימה, מה שהעיד מצד אחד את הבנת כוחו במאזן הכוחות אך עדיין מיקום שלא יבזה אותו. לאורך הקמפיין מעוז לא התראיין כלל, למעט ראיון אחד במקור ראשון, ולמעשה השכיח מהציבור את נוכחותה של נעם, אם היה פועל הפוך היה יכול להזיק למפלגה. הסיוע של ראש הממשלה לדאוג שהציונות הדתית תעבור את אחוז החסימה התגלה כמוצלח מעל למצופה, כל כך מוצלח שהמפלגה קיבלה 6 מנדטים. וכך בשקט עם לא מעט מזל ומודעות עצמית, נציג של מפלגה עם שווי של חצי מנדט נכנס לכנסת.

אמש (ד') בערוץ 12 דאגו להזכיר לציבור מה הפירוש של כניסת נעם לכנסת, כאשר חשפו הקלטות של הרב צבי טאו מנהיגה הרוחני של המפלגה. "ההומוסקסואלים האלה, סוטי המין האלה, הם אנשים אומללים" אמר הרב טאו בישיבה סגורה של ראשי המפלגה. עוד אמר הרב בישיבה ובכך הזכיר את עמדות המפלגה: "הם מציעים עכשיו הצעה שלא יגידו 'אבא ואמא'. אתה יכול להגיד 'הורה ראשון' ו'הורה שני'. 'אבא ואמא' זה נקרא משפחה משולבת. אסור להגיד משפחה נורמלית, כי אתה פוגע בהומואים ובלסביות. מה זה פוגע בהם? הם פוגעים בעצמם בצורה איומה כזאת, עד שאסור לרפא אותם. הם מחדירים למשרד החינוך, בכיתות הכי נמוכות, שעוד אין לילדים מושג בכלל, בכיתה א'-ג', מכניסים כבר ערכים של הפוסט-מודרנה, 'ערכים', רעל של הפוסט-מודרנה, מי שמכם? את מי שאלתם?". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן