תוצאות הבחירות: המנצחים האמתיים של הסבב הרביעי

בשקט בשקט החרדים הוכיחו שלא משנה מה הם עוברים הם רק בעלייה מתמדת, ונהירה לסמוטריץ' כנראה לא הייתה נכונה. במקביל גנץ מתגלה כאיש שאנשים פחדו להודות שהם מצביעים לו, אך הותירו אותו כאיש השני החזק בגוש המרכז שמאל. ומי שמרוויח מהצלחת שניהם הוא נתניהו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 24/03/21 08:33 יא בניסן התשפא

תוצאות הבחירות: המנצחים האמתיים של הסבב הרביעי
צילום: Hadas Parush/Flash90

תוצאות הבחירות, נכון לכתיבת שורות אלה, היו רחוקות מהסקרים בחודש האחרון, למעט ההערכה כי נתניהו יוביל ולפיד אחריו. יש לציין כי גם בשבוע האחרון כבר היה קשה לדעת מי תהיה המפלגה השלישית בגודלה, ימינה ותקווה חדשה היו בירידה והרשימה המשותפת וש"ס לא התרוממו - כולן באזור ה-8 מנדטים. אלא שהבוקר (ד') התעוררנו למציאות חדשה שהייתה רחוקה מכל ניבוי מקדים ומוכיחה שיש למצוא דרך לשפר את שיטת הסקרים שמאבדים מאמינותם.

מהמפלגה השלישית ומטה אנחנו מגלים סדר מפלגות לא רגיל, אך במקביל נחשף מי הן המנצחות האמתיות של הבחירות.  ראשונים הם החרדים, ש"ס ויהדות התורה, כמה דיברו שהציבור החרדי מאס בהם ועבר לציונות הדתית של סמוטריץ', אך לפי תוצאות האמת הציבור החרדי נותר נאמן למקור. אדרבא זו עלייה בפעם השלישית של המפלגות החרדיות לאורך סבבי הבחירות, ממפלגות של 7 מנדטים לש"ס ו-6 ליהדות התורה בכנסת ה-20, הבוקר התעוררנו למפלגות ששוות 10 ו-8 מנדטים בהתאמה. הציבור החרדי ממשיך לעלות באחוזי הצבעה ושומר על נאמנות למפלגות הבית, ייתכן שהניתוח הנכון על המגזר הוא שלא שהוא מאס במנהיגיו אלא מאס ביחס שהוא מקבל, והוכיחו שוב מה כוחם במדינת ישראל, את התשלום הם יגבו בדרישות שיעלו פעם נוספת בהקמת הקואליציה הבאה עם משרד חדש אותו יכבשו, בנוסף לפנים, דתות ושיכון.

הפתעת הבחירות הנוספת הוא דווקא של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שעם כל התדמית של האיש הרכרוכי הוכיח שכוחו בגוש המרכז שמאל קטן רק משל לפיד. בכל בחירות יש את הדמות שמתביישים להודות שמצביעים לה, בעבר זה היה נתניהו, הפעם זהו שר הביטחון שלפי הסקרים כמעט ולא עבר את אחוז החסימה. גנץ מוכיח הבוקר שאנשים בסוף כן מעריכים את עשייתו ורואים בו איש ישר דרך, על אף הקמת הממשלה הפריטטית עם נתניהו. האזרח אולי התבייש להודות בכך, אך התוצאות מראות כי היה מאוד מוקדם להספיד את גנץ, שחשבו שהוא מטרה קלה וניתן להפעיל עליו לחץ שיפרוש. היו כאלה שלגלגו על הרצון שלו להישאר במירוץ, במיוחד אחרי נטישה מסיבית מהמפלגה, אך גנץ היה עיקש ומגיש לפוליטיקאים בישראל כובע לאכילה על מגש.

אם חשבנו שמחנה מתנגדי נתניהו יאלץ להתמודד עם הנהגה תלת ראשית בדמותם של לפיד, בנט וסער, הבוקר גילנו שחשבנו לא נכון. גנץ הוא עומד בראש המפלגה השנייה בגודלה במחנה הזה, כשבנט וסער מאחוריו ולו יכולה להיות הדרישה לרוטציה על ראשות הממשלה יותר מהם. גנץ גם מחזק באופן כללי את מחנה המרכז-שמאל, המחנה שבסקרים הגיע בקושי ל-30 מנדטים מתגלה הבוקר כי שוויו הוא כבר 40. מנגד עלייתו של גנץ על יתר המתחרים מימין ומשמאל, מרחיקה את האפשרות כי מתנגדי נתניהו יקימו קואליציה, שכבר לא יהיה ניתן להתעלם מגנץ שידרוש, ובצדק, גם הוא רוטציה על ראשות הממשלה. במציאות שכזו ולפי התוצאות, סער ובעיקר בנט לא יסכימו לרדת כל כך נמוך. בנט לא יסכים לרוטציה משולשת עם גנץ ולפיד, וגם את תיק הביטחון בו הוא חשק בעבר לא בטוח שיקבל בממשלת רק לא ביבי, כשמולו ניצב רמטכ"ל לשעבר. הצלחתו של גנץ עשויה שוב להמליך את נתניהו לראש ממשלה, גם בזכות השינוי שהכניס למאזן הכוחות, וגם בשל הצלחת החרדים.