לא משנה התוצאות: נתניהו לא יעזוב את הפוליטיקה

בכל מערכת בחירות יש תחושה שזו הפעם האחרונה של נתניהו כראש ממשלה, ובכל פעם הוא מסיים כשידו על העליונה. אך ישנה הנחה בקרב הציבור ובעיקר בקרב מתנגדיו שאם נתניהו יפסיד אחרי 11 שנים רצופות, הוא ילך לביתו. האמנם?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 19/03/21 10:31 ו בניסן התשפא

לא משנה התוצאות: נתניהו לא יעזוב את הפוליטיקה
ראש הממשלה בנימין נתניהו. ייפרד מבלפור?, צילום: חדשות כיפה

אנו נכנסים לישורת האחרונה של הבחירות לכנסת ה-24, הערב גם יוצגו הסקרים האחרונים שמראים כי בארבעת הימים שנותרו הליכוד מראה התאוששות רצינית. בכל מערכת בחירות, במיוחד מאז 2015, נראה כי בכל רגע כהונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עומדת להסתיים. נתניהו הוכיח בפעם אחר פעם כי למרות האדמה הרועדת בזמן אמת הוא יודע לצאת מהמצב המשתקף מהסקרים. בין אם זה, ערב הבחירות להוציא סרטון "ערבים נוהרים" או גם לשכנע את יריבו הפוליטית לוותר על הקמת קואליציה לטובת ממשלת חירום עמו.

האמונה שנתניהו עוד יפסיד לא נגוזה, אך מתערערת מעט, היות ואין אף מפלגה שמתקרבת אליו בכמות המנדטים. התקווה החדשה של אלו המקווים למפלתו מקבלת זווית חדשה, מתנגדי נתניהו מגיעים הפעם גם מהימין. בסבבים הקודמים עוד היה ניתן לחלק את המפות הגושים לימין ושמאל, למעט ליברמן שהוא ימני אך מתנגד נתניהו. לאחר הרכבת הממשלה עם גנץ גילינו כי נתניהו ברא עוד דוגמאות של ליברמן, מתנגדים מהגוש הימיני. זה החל מבנט שנותר באופוזיציה אך קיבל גושפנקה חזקה יותר כשסער הקים מפלגה הכוללת ליכודניקים שמאסו במנהיגם. 

התנגדות מימין היא אכן דבר חדש, אך השבועיים האחרונים מראים כי יש מצב שגם האיום הזה לא ידיח את נתניהו מכיסאו. בסקרים האחרונים ניתן לראות בבירור כי ברגע האמת נתניהו יודע לנגן לליבו של הימיני המתלבט. בין אם זה עם פתיחת העסקים והצלחת החיסונים שמשכיחים את המשבר שעוד ייתן את אותותיו הכלכליים, ובין אם זה להפחיד מפני ממשלה עם השמאל. אבל נניח, שלמרות כל זאת הבוחר התפקח, ואיכשהו לפיד-בנט-סער יצליחו לחיות בשלום עם מנהיג בצורה מיוחדת, האם זה אומר שנתניהו יגיד שלום לפוליטיקה?

נניח שנתניהו הפסיד, וקמה קואליציה נגדית, בתל אביב יקפצו למזרקה בכיכר רבין, ואורנה בנאי תתראיין עם דמעות בעיניים. לאן אתם חושבים שנתניהו ילך? לביתו שבקיסריה כי הוא לא יכול לשאת את הבושה שבהפסד. אם יש משהו שנתניהו יודע לעשות טוב לא פחות מלהיות ראש ממשלה זה להיות יו"ר אופוזיציה. נתניהו הפסיד לברק ונתן את הבמה לשרון, אך אחרי שהאחרון הקים את קדימה נתניהו קיבל את הליכוד שבורה עם 12 מנדטים. הכותרות שאנו רואים בימים אלו על מפלגת העבודה, נכתבו גם על הליכוד. אלא שבשלוש שנות שלטונו של אולמרט, נתניהו היה יו"ר אופזיציה מחונן שהחזיר את הצבע ללחיים של הליכוד, והקים קואליציה ב-2009 אפילו שלבני קיבלה קולות יותר, למה כי הוא החזיר אליו את התמיכה של ליברמן, ש"ס ואפילו אהוד ברק, כן ההוא שניצח אותו אי אז.

במידה ונתניהו יפסיד הוא עדיין יהיה המפלגה הגדולה ביותר, ועדיין מרבית המפלגה תהיה נאמנה לו. הוא יוביל קמפיין נגד מפלגות הימין ששכחו את הבית וינפח כל מדיניות ימין שלא תקודם, או יגנה כל מדיניות שעלולה להיות לכאורה שמאלנית. אך גם אם לא יעשה דבר אם יש שיעור שנתניהו לימד אותנו שממשלה המורכבת משמאל או ימין יחד סופה להיגמר מהר מהמוקדם. ברית האחים המפורסמת של לפיד ונתניהו נגמרה זמן רב עוד לפני התפרקות הממשלה, ומאז השניים לא דיברו מעולם האחד בשבחו של השני. נתניהו יהיה סבלני במשך שעון החול שתקום לממשלת שלושת הראשים, ויקבל אותם בזרועות פתוחות כשהימנים יעזבו בחמת זעם את השמאלנים, ושוב יומלך. בנוסף ההכרזה של בנט כי לא יתמוך בחוק שיאסור על נאשם בפלילים לעמוד בראשות ממשלה, מגלה שכבר החוק היחידי שעלול היה לעבור בכנסת הבאה לא יקבל רוב, ואולי יהיה גם הפיצוץ שיפרק את הממשלה החלומית של מתנגדי נתניהו.