אלעזר שטרן: "ההחלטה של בג"ץ להכיר בגיור הרפורמי היא טובה ולא מפחידה אותי"

ח"כ מיש עתיד הגיע לאולפן כיפה וטוען כי כל מי שרוצה לתמוך בלפיד לראשות הממשלה מוזמן: "גם בפעם הקודמת חשבתי שזה בסדר שהרשימה המשותפת תתמוך". על ישיבה באותה ממשלה עם מרצ: "למה אף אחד לא שואל האם אני מסכים לשבת עם מי שקרא לגיורת קורס נתיב שיקסע"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 09/03/21 19:59 כה באדר התשפא

אלעזר שטרן: "ההחלטה של בג"ץ להכיר בגיור הרפורמי היא טובה ולא מפחידה אותי"
אלעזר שטרן באולפן כיפה, צילום: כיפה

שבועיים לבחירות, ומחצית מהמפלגות מקוות שהתוצאות יביאו להחלפת השלטון של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שמובילים את המחנה "רק לא ביבי" הם מפלגת יש עתיד ששמה לה זאת כמטרה ראשית, יותר מהחשיבות שיאיר לפיד יהיה ראש הממשלה. חבר המפלגה, ח"כ אלעזר שטרן הגיע לאולפן כיפה כדי להבהיר את כוונותיו של לפיד. "יאיר לפיד בא להדגיש מה חשוב לנו באמת, אבל אני מקווה שהוא יהיה ראש ממשלה גם אם הוא לא רוצה" אומר שטרן. עוד הוסיף: "לפיד כן רוצה להיות ראש ממשלה, אבל הוא רוצה להדגיש שבכל מקרה כהונת נתניהו חייבת להסתיים, גם במחיר שלפיד עצמו לא יהיה ראש הממשלה".

אבל איזו קואליציה תקום שרוצה אתכם בראש? נפתלי בנט כבר הכריז שהוא לא מוכן

"בנט לא מטריד אותי, אני בעיקר כואב שבסקרים יש עדיין כמה קולות לבן גביר בציונות הדתית, בכלל איך מפלגה כזו נקראת ציונות דתית. לבניית קואליציה נחכה לתוצאות, אבל כרגע מעסיק אותנו איך מגמת עליית יש עתיד בסקרים ממשיכה. אני מקווה שכשבנט שמקבל בסקרים 10 מנדטים הוא יבין שהוא לא יכול להיות ראש ממשלה כשאנחנו מקבלים פי שניים מנדטים ממנו, ואז הוא יבוא אלינו".

לפיד הכריז כי הוא מוכן להקמת קואליציה בתמיכת המשותפת, הכל כשר כדי להחליף את נתניהו?

"אנחנו מוכנים להקים קואליציה עם כל מי שירצה לתמוך בנו, ממש כמו נתניהו, כל מי שמסכים שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית מוזמן לתמוך בממשלה שנקים. אני מוכן לקבל גם תמיכה של ח"כים חרדים שלא חוגגים את יום העצמאות ולא שרים את ההמנון, אם ירצו לתמוך נשמח. אם חבר כנסת קיצוני, כמו אייכלר ירצה לתמוך בנו אני לא אגיד שלא. מי שרוצה לתמוך מוזמן, גם בפעם הקודמת חשבתי שזה בסדר שהרשימה המשותפת תתמוך בבני גנץ לראשות הממשלה. נתניהו הרי גם הוא עושה זאת, את מבקר המדינה הוא בחר בתמיכת בל"ד. תמיכה זה תמיד בסדר, לגבי הצטרפות לממשלה זה שאלה האם הם יהיו מוכנים לקבל את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אז הם מוזמנים, אבל הם לא מקבלים את זה לצערי".

במפלגה בכלל מעוניינים בציונות הדתית? לא מעט מחברי המפלגה הסרוגים עזבו אותה

"אני מציע לצאת מהתרבות שסופרת כיפות, כמו שעושים גם בבה"ד 1, אני מציע לציבור לבדוק את המצע של יש עתיד ואת העשייה של המפלגה. יש עתיד מקיימת את ערכי הציונות הדתית, כפי שאני רואה אותם, יותר מימינה ובטח יותר מהמפלגה שקוראת לעצמה ציונות דתית. אני מנסה שהשבת תהיה ברוח גביזון-מדן, הרב מדן הוא ציונות דתית, אני מנסה לקדם את הכשרות של צהר, הרב סתיו הוא גם ציונות דתית. אבל מי התנגד לקידום הדברים הללו, הליכוד יחד עם המפלגות של הציונות הדתית. מה שמפריע לי שלא חושבים שיש עתיד היא בעד הערכים של הציונות הדתית".

אתה שמח בהחלטת בג"ץ המכירה בגיור רפורמי?

"אני עצוב שהיינו צריכים להגיע לבג"ץ. השופט רובינשטיין, שהוא תלמיד חכם, ביקש שיסדרו את נושא הגיור בחוק, ו-15 שנה לא עשו עם זה כלום. בעניין גיור רפורמי, אני קודם כל חושב שצריך להכיר בהם כזרמים לגיטימיים בעם היהודי. כשהייתי ילד, כל פעם השוונו אחוזי התבוללות, וכל פעם כשאצל הרפורמים היה יותר אמרנו 'ניצחנו' במקום להסתכל על זה כבעיה משותפת. כשאנחנו דוחים את פשרת הכותל, כשאנחנו מבטלים את רפורמים, למעט בבקשת תרומות, אנחנו עושים נזק מוחשי ואסטרטגי לעתידו של העם היהודי בתפוצות. לבג"ץ לא הייתה ברירה, ההחלטה שלהם הייתה טובה והיא לא מפחידה אותי". 

אז למה צריך אתכם? כשיש בעיה פשוט תפנו לבג"ץ למה צריך בכלל את הרשות המחוקקת?

"15 שנה זה רבה זמן, אני לא חושב שצריך לחכות כל כך הרבה זמן כדי להסדיר חוק גיור בחוק. בכל יום שעובר, כמו היום, נולדים בישראל 15 תינוקות לא יהודיים, לא מהנוצרים או הבדואים אלא ילדים משלנו. אלו תינוקות של אלו שמשרתים בצבא, עובדים בהייטק, אז אני אחכה 15 שנה כדי שיעבירו חוק גיור ובסוף בג"ץ הוא זה שיחליט? אני רוצה שההחלטות יגיעו כבר מחר בבוקר, לא צריך לחכות לבג"ץ. לא החלטנו לאורך זמן, בסוף לבג"ץ לא תהיה ברירה אלא להחליט במקומנו. אגב אתה יודע כמה שופטים שמרנים עמדו מאחורי ההחלטה, חלקם שופטים שאיילת שקד מינתה, אז מה הם?".

האם מרצ היא קו אדום בכל זאת, במיוחד אחרי הדברים שאמר ניצן הורוביץ שמכיר בחקירה של האג?

"זו עוולה של ניצן הורוביץ'. אני אומר לך שהצבא הוא הכי מוסרי שיש בעולם, גם כשיש לפעמים תקלות, מסקנות הוועדה הן אנטישמיות. אבל למה אתה לא שואל אותי אם יש מקום בממשלה שלכם, למי שלא מכיר בגיור של קורס נתיב וקורא לחיילת שיקסע, קורס שאני הקמתי. אף אחד בציונות הדתית לא הכריז שהוא לא יקים ממשלה עם מי שמכנה חיילת בקורס נתיב שיקסע, אני לא שמעתי מישהו שאומר זאת. ובכל זאת לגבי מרצ, מי שיחשוב שהממשלה שלנו תבטא עמדה שבית הדין בהאג צודק, הוא בעצמו לא ירצה לשבת בממשלה שלנו. גם יאיר לפיד חושב כך, אגב יש ביני ובינו תחרות מי יותר ימני".