הציונות הדתית: נדרוש את מינוי שמחה רוטמן לנציג הוועדה למינוי שופטים

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' בהשקת תוכנית 100 הימים למשפט ומשילות: "רוטמן יכבה את האור על הוועדה למינוי שופטים בדרך לשינוי אמיתי". וגם מסביר מדוע הוא מתנגד להגבלת קדנציות של ראש ממשלה לצד התמיכה בחוק הצרפתי

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 23/02/21 21:38 יא באדר התשפא

הציונות הדתית: נדרוש את מינוי שמחה רוטמן לנציג הוועדה למינוי שופטים
צילום: צילום מסך

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ ביחד עם עו"ד שמחה רוטמן, מועמד המפלגה, הציגו היום את תוכנית 100 הימים למשפט ומשילות של המפלגה. על מנת לממש את התוכנית תדרוש המפלגה את ראשות ועדת חוקה וחברות בוועדה למינוי שופטים. השקת התוכנית מתווספת לשלל נושאים שהוצגו ושיוצגו בהרחבה עד לבחירות. הנושאים שפורסמו עד כה, משפט ומשילות, חינוך, מסתננים וטיפול בבעיות ההגירה. בהמשך יוצגו נושאי הרווחה, זהות יהודית, התיישבות וכלכלה.

עיקרי התוכנית שהוצגו הערב:

  • חקיקת פסקת ההתגברות – המילה האחרונה בחקיקה חוזרת לכנסת.
  • חקיקה מחודשת של חוקים חשובים שבג"ץ פסל (מסתננים, גיוס, חוק ההסדרה, ועוד)
  • פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשלושה
  • שינוי שיטת בחירת השופטים ובחירתם בעזרתם שימוע פומבי
  • החזרת המגבלות על זכות העמידה וביטול עילת הסבירות על החלטות של נבחרי ציבור
  • חקיקת חוק היועמ"שים - מינוי כמשרת אמון 
  • חסינות חברי כנסת, חזרה למה שהיה עד שנת 2005. חסינות חברי הכנסת תעמוד באופן אוטומטי אלא אם כן החליטה הכנסת אחרת.
  • חקיקת חוק "פרי העץ המורעל"

"המילה האחרונה בחקיקה חייבת להיות בידי הכנסת. אי אפשר לשבת בממשלת ימין ללא העברת פסקת התגברות" אמר ח"כ סמוטריץ' בהצגת התוכנית והתייחס לפיצול תפקיד היועמ"ש, "היועמ"ש בישראל ממלא שלושה תפקידים מה שנותן לו כוח רב מדי ואף הופך אותו לראש ממשלה בפועל. לכן אנחנו נפצל את התפקיד לשלושה: יועץ משפטי - תובע כללי ומייצג המדינה בערכאות."

סמוטריץ' התייחס לשיטת מינוי השופטים: "ברוב המדינות הדמוקרטיות מינוי השופטים מצוי בידי נבחרי הציבור ולא כ'חבר מביא חבר'". בהתייחסות לחוק הצרפתי אמר סמוטריץ': "בשל הצורך של המדינה שראש ממשלה יהיה עסוק אך ורק  בניהול המדינה רצוי שהעמדה לדין תהיה לאחר תקופת כהונתו."

לאחר שהודיעו כי יתמכו בחוק הצרפתי השיב סמוטריץ' לשאלת חדשות כיפה, על האם יתמכו בהגבלת קדנציות של ראש ממשלה, כדי שבמידה והוא יורשע כמות השנים בתפקיד תהיה מוגבלת. סמוטריץ' השיב: "אם בישראל זה היה כמו בממשל האמריקאי בו לנשיא יש המון סמכויות וכוח, שם הוא לא זקוק כמעט לבתי הנבחרים, במקרים כאלה רצוי שתהיה הגבלת כהונה. אלא בישראל לראש ממשלה אין הרבה כוח, לדוגמה ניתן לראות שנתניהו לא יכול לזוז מילימטר בניהול הקורונה בלי הממשלה והכנסת". עוד הוסיף: "השיטה הישראלית שמפרידה בין שלושת הרשויות, לא מרכזת יותר מידי כוח בידי ראש ממשלה, ולכן אין הצדקה להגבלת כהונה".

סמוטריץ' אמנם הסתייג ואמר כי כל הדברים נכונים כל עוד מדובר במקרים בהם ראש ממשלה חשוד בעברות קלות יחסית. "החוק הצרפתי הוא על עברות קלות בלבד, ראש ממשלה שחס וחלילה אנס או רצח החוק לא תקף לגביו. אבל בעברות קטנות יותר יש לכבד את רצון העם, ולאפשר לראש ממשלה לתפקד בעת מילוי תפקידו, והמשפט יחכה". עו"ד רוטמן הוסיף: "מדינת ישראל גם לא קמה על השאלה על מה הוא יועמד לדין. אני חושב שהעיסוק בנושא המשפטי רק סביב נתניהו מסית אותנו מדברים חשובים יותר, כמו זה שאדם יכול לחכות עשור על מנת לקבל כסף המגיע לו בצדק. להתעסק רק במשפט נתניהו מכל מה שהצגנו זה פספוס".