סמוטריץ': מתחייב להורדת שכר הלימוד בחמ"ד בלפחות 30%

יו״ר הציונות הדתית הציג היום את עקרונות תוכניות מאה הימים כשהתייחס הפעם לנושא החינוך. לדברי סמוטריץ', שכר הלימוד יקר בשל חוסר תקצוב יחידות לימוד הגמרא, הפנימיות ועוד ומבקש לא לייחס את מחיר הגבוה בשל משכורות מנכ"לי הרשתות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 18/02/21 13:56 ו באדר התשפא

סמוטריץ': מתחייב להורדת שכר הלימוד בחמ"ד בלפחות 30%
סמוטריץ' בעת הצגת התכנית, צילום: הציונות הדתית

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הציג היום (ה') את עקרונות תוכניות מאה הימים לפעולה בשלל נושאי הליבה אותם תדרוש כחלק מקווי היסוד עם הקמת ממשלת הימין הבאה. בין הנושאים שיוצגו בהרחבה בשבועות הקרובים הרווחה, זהות יהודית, משפט ומשילות, התיישבות וכלכלה. הפרק הראשון שהוצג היום בהרחבה הוא נושא החינוך בו התחייבו לפעול להנחה משמעותית של לפחות 30% ועד 50% בשכר הלימוד בחינוך הדתי.

החינוך הוא אחד מהנושאים המרכזים הציונות הדתית ויש חשיבות רבה בחיזוקו והעצמתו לצד הוזלה משמעותית בתשלומי ההורים. בשל היעדר תקציב מדינה, בשנה האחרונה סבלו רשתות החינוך מבעיה תזרימית שגרמה לפיטורם והוצאתם לחל״ת של מורים ורק לאחר לחץ על ראש הממשלה הוסדרו חלק מהעברות הכספים בעזרת שיתוף פעולה בין בצלאל סמוטריץ׳ לאנשי ראש הממשלה. כחלק מהפקת הלקחים, הדרישה של הציונות הדתית להכניס את תקציבי החמ״ד לבסיס התקציב כולל הכרה בהוצאות הייחודיות בחינוך הדתי.

אחד היעדים המרכזים בתוכנית הוא הפחתה משמעותית של לפחות 30% משכר הלימודים להורים כחלק משינוי בסיס תקצוב החמ״ד והקמת קרן מלגות בשיטת מאצ׳ינג. יעד מרכזי נוסף הוא, תיקון חוק החמ"ד  לעיגון עצמאותו הפדגוגית ותקצובו של החינוך הדתי ותכניות למניעת נשירה בחמ"ד.
בין הנושאים שהוצגו בתוכנית:

  • עיגון בבסיס התקציב של הישיבות הגבוהות, הסדר, מדרשות ומכינות
  • טיפול בנוער הגבעות
  • השקעה מסיבית בתנועות הנוער כולל תוכנית חומ״ש לשיפוץ מבני תנועות נוער
  • רפורמה בתנאי השירות של בנות השירות הלאו

לאחר הצגת התכנית השיב לשאלת חדשות כיפה על מקור המימון לכל הרפורמות אותן הוא מעוניין להוביל. "ודאי שצריך עוד כסף לתקציב, מדובר בכ-200 מיליון שקלים, אך זה לא הרבה כשמדובר בתקציב של מדינה, זהו יעד בר השגה" השיב סמוטריץ'. בנוסף נשאל לגבי האם יפעל לשינוי משכורות העתק מהם נהנים הפקידים ברשתות כמו בני עקיבא, צביה ואמי"ת, מדובר במשכורות חודשיות של כ-45 אלף ש"ח בחודש. "בעיניי מנכ"ל רשת מוסדות חינוך, מרוויח לא הרבה" ענה  "אבל בכל מקרה אם רוצים שאנשים טובים יובילו את החינוך צריך לשלם להם טוב. צריך גם להעלות את משכורות המורים, ועל כך מילה טובה לבנט שכשהיה שר חינוך שהעלה את משכורות המורים".

"העלות של המשכורות בתוך כלל התשלומים שמוציאים ההורים הוא זניח ביותר" קובע סמוטריץ', "הכסף הגדול הוא בפנימיות ושעות לימוד נוספות של התלמידים שאנו לא מקבלים תקציב עליהם. הכסף הגדול נמצא גם בפעילויות החברתיות שאנו מקיימים, בהפרדה המגדרית, בית מדרש ועוד. הרשתות לא מתוקצבות על כל אלו מה שמעלה את המחירים מאוד, בציונות הדתית עושים חמש יחידות גמרא ולא מקבלים על זה שקל כמו תקצוב מגמות אחרות. נפתור את הבעיות הללו ירד שכר הלימוד ב-30%, אני לא מוכן שהמנכ"לים של הרשתות יהיו האנשים הרעים בסיפור". 

תנועת נאמני תורה ועבודה בתגובה לתוכנית

אנו מברכים את ח״כ סמוטריץ׳ על עצם העיסוק בסוגייה המורכבת של החינוך הדתי.עם זאת, בכל מערכת בחירות עולה ההבטחה להוריד את תשלומי ההורים. זו הבטחת סרק משום שהחינוך הדתי כבר ממילא מקבל תקצוב גבוה יותר בכל פרמטר ואין קסמים שיכולים לפתור בעיות עומק. 

הדרך המרכזית להורדת תשלומי ההורים אינה אלא בהתמקצעות כלכלית הכוללת הגדלת מוסדות, תכנון אזורי בין מועצות שונות, שקיפות, אכיפת נהלי רישום לצורך מניעת סינונים ועוד. תהליכים אלו ממילא יפחיתו את בעיית הנוער הנושר, אשר הועצמה בגלל מוסדות מסננים וקטנים, נטולי יכולת טיפול. הרעיון לקרן מלגות לתשלומי הורים עטוף בהבטחות לתמיכה בחלשים, אך למעשה מדובר בהצעה אשר תסייע למי שיש ותחליש עוד יותר את מי שאין לו. כך גם הצעות לחיזוק תלמודי תורה המתנהגים כפרטיים, אשר יועילו נקודתית לכמה מוסדות, אך יפגעו באחריות הציבורית של מרבית מוסדות החמ"ד. הפיכת החמ"ד למחוז עצמאי הינה פעולה בעלת סיכון רב מידי, אשר מעבר לבידול שהיא יוצרת, תגרום להצמדת עתיד המוסדות למצב הפוליטי - לטוב ולרע.

 

תקצוב בחוק של לימודי יהדות, יחייב תקצוב דומה גם לחינוך הממלכתי, דבר שכרוך בעלות כספית גבוהה שאינה ריאלית כיום. הסיכוי של חוק מבורך שכזה לעבור, הינו רק אם יבוא במקביל להליך ההתייעלות של מוסדות החמ"ד, תוך ביטול התקציבים הקואליציוניים. 

אנו מקווים כי בכנסת הבאה נזכה לפוליטיקאים דתיים שיהיו מוכנים לעשות פעולות כואבות אלה ובהקשר זה אנחנו שמחים על רצונו של ח"כ סמוטריץ' לבטל את התקציבים הקואליציוניים.