יועז הנדל: התבדתי כשחשבתי שנתניהו רוצה ממשלת אחדות

מס' 4 ברשימת תקווה חדשה הגיע לאולפן כיפה ותקף את בנט ושקד: "אני לא חתמתי על הסכמים עם נתניהו, הם חתמו על הסכם נאמנות". על ישיבה עם בן גביר: "לא אשב עם כאלה שלא מכבדים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". על כפייה דתית: "לאפשר לכלל הציבורים לחיות בישראל ללא כפייה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/02/21 13:54 ג באדר התשפא

יועז הנדל: התבדתי כשחשבתי שנתניהו רוצה ממשלת אחדות
יועז הנדל באולפן כיפה, צילום: כיפה

במספר יישובים הלימודים כבר חזרו, ובירושלים הודיעה העירייה כי הלימודים יתחדשו רק מחר, כדי לאפשר היערכות במוסדות הלימודים. חלק מהעיכוב של פתיחה כוללת של מוסדות החינוך נובעות עדיין מאחוזי הדבקה גבוהים, ובכך שטרם מרבית אנשי ההוראה התחסנו. בראיון לאולפן כיפה הגיע ח"כ יועז הנדל וצהיר כי הוא תומך בעידוד המורים להתחסן "אני תומך בעידוד החיסון, ולעשות כל צעד אפשרי לגרום לאנשים להתחסן".

מנגד הוא מבקש להדגיש כי מדובר בעידוד ולא בכפייה: "צריך לזהות את הנקודה בה אתה לא עובר על זכויות הפרט של אנשים. אנחנו לא מדינה שרוצים לכפות באופן טוטליטרי, אבל כל עידוד ותמרוץ צריך להיות. הכי חשוב לדעת שהבעיה היא לא המורים, אלא ההחלטה הממשלתית לא לאכוף באופן דיפרנציאלי, יש מקומות ירוקים שמזמן יכלו לחזור ללמוד. בחרו לאכוף הכל כמקשה אחת, זו הבעיה המרכזית" אמר הנדל.

כזכור, יועז הנדל החל כיועץ לראש הממשלה נתניהו, הצטרף לפוליטיקה במפלגת תל"ם של בוגי יעלון, לאחר מכן היה חלק מאיחוד כחול לבן, ואחרי פירוקה הקים את סיעת דרך ארץ. לפנטי חודשיים דרך ארץ הצטרפה לתקווה חדשה ונמצאת יחד איתה באותה הרשימה.

אתה לא חושש מתדמית של זגזגן?  

"אני לא מפחד מתדמיות, אני מפחד רק מאתגרים אמתיים. תדמיות זה דבר שנראה בעיני אדם כמשהו אחד ובעיני השני בדיוק הפוך, השמאלן בצד אחד יכול להראות ימני בצד השני, לכן תדמית היא לא מפחידה. השאלה היא האם אתה נצמד לאידאולוגיה שלך, ותקווה חדשה היא מקום עקבי ובתפיסות האידאולוגי של מרכז-ימין, ממלכתי וליברלי. יש עמדות ברורות בנושא דת ומדינה, הסכסוך הישראלי-פלשתיני, מוסדות המדינה, מערכת המשפט, אכיפת חוק וסדר. במפלגות אחרות זה אחרת, כמו הגאווה להיות ליכודניק כל החיים, אנשים שהיו ליכודניקים שהתנגדו למסירת ישובים והיו ליכוד כשמסרו את היישובים, כאלו שתומכים בשיתוף פעולה עם עבאס ונגד ישיבה עם המפלגות הערביות, למה? כי נתניהו אמר.

עמדות הן יותר חשובות ממפלגות, זו תפיסת עולמי, ואני שמח שתקווה חדשה הוקמה שביאה קול צלול וברור. אני כבר חששתי שהימין הפך להיות ביביסט, כל מי ששאלתי בימין מה האידאולוגיה הוא ענה לי -ביבי. אני חשבתי שהימין הלך לאיבוד במשך תקופה ארוכה, לכן הוקמה כחול לבן, לימין ממלכתי ושמאל ציוני שביקש להרחיב את השורות. אבל גם זה התפרק בגלל אידאולוגיה, שמנו לעצמנו גבולות לא לשבת עם מפלגות שלא מכירות במדינה יהודית ודמוקרטית, והעסק התפרק". 

אתה דחפת להקמת ממשלת אחדות, ובסוף עזבת אותה, אתה מתחרט בדיעבד? 

"כשהתפרקה כחול לבן, הקמנו את דרך ארץ, עוד לפני הקמת הממשלה, ואכן דחפנו להקמת ממשלת אחדות חשבנו שזה הפתרון הכי פחות גרוע. כן התבדיתי. עוד לפני חשוב להגיד, שאני לא חתמתי על הסכמים עם נתניהו, כמו נפתלי ואיילת שחתמו על הסכם נאמנות לנתניהו. אני לעולם לא אחתום על הסכם נאמנות עם אף אדם, רק למדינת ישראל. אחרי כן אני נתתי הזדמנות לנתניהו לרדת מבמת ההיסטוריה בממשלת אחדות, ואני חושב שאחדות זה אידיאל. נתניהו בעצמו פירק את זה, הוא בחר ללכת לבחירות רביעיות ולא לחתום על תקציב. יש גם המון דברים שכחול לבן לא עשו נכון, כולל חתימת הסכם עם הליכוד לא תפור עד הסוף, אבל בסוף זה נתניהו שבחר שלא להעביר תקציב".

חבריך לרשימה, גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ועוד התפטרו מהכנסת, למה לא התפטרת גם אתה?

"למה שאני אתפטר? אין שום סיבה שאתפטר, כמו שאין סיבה שמישהו ממרצ או מהליכוד יתפטר. גדעון החליט להתפטר כדי להקים מפלגה חדשה, דרך ארץ קמה עם הקמת הממשלה הנוכחית. אני יודע שיש כאלה שישמחו שאני אתפטר, גדעון כאמור עזב את הליכוד, אני לא עזבתי את דרך ארץ ודרך ארץ התאחדה עם תקווה חדשה לא עזבנו אותה. אם יש טענות שנתפטר הם היו צריכים לבוא כשהוקמה הממשלה לא כשאני הולך לדרך שמאיימת על הליכוד. אני מבין את אנשי הליכוד וגם את אנשי השמאל שרוצים שאתפטר, אבל החיים יותר מסובכים, אני לא אומר ליריבים פוליטיים שלי להתפטר כי הם לא מוצאים חן בעיניי אז שלא יגידו גם לנו".

תשבו בממשלה עם בן גביר? מה לגבי מפלגת העבודה?

"לא. בן גביר לא, אבל אני לא פוסל את סמוטריץ', אני כדרכו של יצחק שמיר כשהכהניסטים דיברו בכנסת הוא יצא החוצה והחרים את האולם. אני לא אחרים את המליאה, אבל לא אשב עם כאלה שלא מכבדים את ההסדר המכונן של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לכן בן גביר לא יכול להיות שותף שלי. מפלגת העבודה היא כן אפשרות, אבל אני מקווה שאבתיסאם מראענה לא תיכנס, היא תעמיד לנו אתגר מאוד גדול. נגיד את האמת, הבעיה עם מפלגת העבודה זו מפלגת העבודה, ואנשי ההתיישבות העובדת שהיו אנשי מפלגת העבודה עזבו את המפלגה במהירות שיא. הערכה שלי שמראענה לא תהיה בקונסטלציה, זה אתגר למפלגת העבודה כי זו שבירה שמאלה יותר ממרצ. אנחנו נקים ממשלה לאומית ציונית שתעשה טוב לעם ישראל ותפתור את חוסר היציבות. מי שמוכן להקים ממשלת 61 עם בן גביר, וממשלה כזו כוללת את איילת נפתלי, זו בחירה שלו".

בראיון לקול העיר אמרת בעבר שאתה תומך בתחבורה ציבורית בשבת. אתה רוצה את החרדים בקואליציה?

"אני לא פוסל אף אחד. אבל אני 'אגלה לך סוד' ברמת גן, בתל אביב ובעוד עשר ערים יש תחבורה ציבורית בשבת. אני חושב שתחבורה ציבורית בשבת במקומות דתיים זה לא יעבור ולא מתקבל על הדעת, אבל יש מקומות שיש תחבורה ציבורית בשבת לא יעזור לעצום עיניים. אני ליברל בנושא דת ומדינה, אני חושב שככל שהמדינה מתערבת פחות זה עוזר יותר לצביון היהודי של המדינה. שתי המצוות שהיהודים שמורים יותר במדינה זה יום כיפור וברית מילה, רק בגלל שלא אמרנו עליהם כלום. לכן על מנת לחזק את הצביון היהודי, יש למצוא את הדרך בה אנחנו מאפשרים לכלל הציבורים לחיות בישראל ללא כפייה, כולל כפייה דתית. אני מהאנשים שדוחפים ותומכים באמנת גביזון מדן, צריך לעשות זאת בהידברות, אבל אני לא מאלה שנמצאים בצד החרד"לי".

טענת שהציונות הדתית היא ילדי כאפות שהולכים אחרי נתניהו, בדגש על בנט, בסוף הוא הלך לאופוזיציה ואתה הצטרפת לממשלה, אולי הביקורת היא עליך?

"בסוף שמסתכלים על התהליך שנפתלי ואיילת עשו הם הלכו במשך כמה שנים עם הממשלה של נתניהו, ולממשלה הזו הם לא נכנסו בגלל ויכוח על תיק. הוויכוח היה על בין שלושה תיקים לארבעה, אם הם היו מקבלים ארבעה הם היו נכנסים לממשלה. בנוסף לזה לאורך כל הזמן הזה איילת ניסתה להקים ממשלת 61 לנתניהו. אני מעולם לא נתתי לנתניהו צ'ק של 61, הקמתי ממשלת אחדות שבה יש כוח פריטטי לשני הצדדים ושמגבילים את כוחו של נתניהו. אני מעולם לא נתתי וגם לא אתן לנתניהו ממשלה שהיא תהיה ממשלה שתתעסק רק בנתניהו. את זה איילת חיפשה, ונפתלי לפני מערכת הבחירות, לא רוצה לדבר על שבעת החודשים האחרונים שם אני חושב שהוא לא היה כמו איילת, והיום מי שרוצה את נתניהו כראש ממשלה יכול לבחור בבנט. ימין ממלכתי שרוצה להחליף את נתניהו שיצביע לנו, ימין ממלכתי שלא רוצה להחליף את נתניהו שיצביע לבן גביר, ליכוד או נפתלי בנט".  

תגובת ימינה להנדל:"הסיבה שמפלגת העריקים של גדעון יורדת במנדט וחצי בשבוע היא שהציבור רוצה מנהיג ואיש עשייה כדי לחלץ את ישראל מהכאוס, וזה רק נפתלי בנט. אף אחד לא מאמין שהפקידים האפורים ממפלגת גדעון יודעים איך לנהל את המשבר".