אז מה מעכב את סגירת הרשימות בין הבית היהודי והציונות הדתית?

הדבר היחידי שאולי מוסכם בין הצדדים הוא מי השניים הראשונים ברשימה, אך יתר הרשימה מתעכבת בעיקר בשל הקונפליקט בו נמצאת חגית משה. מצד אחד שריונים חדשים כמו ניצנה דרשן-לייטנר, אך מצד שני המחויבות לדוידי בן ציון שנבחר בפריימריז

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/02/21 15:45 כ בשבט התשפא

אז מה מעכב את סגירת הרשימות בין הבית היהודי והציונות הדתית?
סמוטריץ חגית, צילום: ארנון בוסני&Sraya Diamant/Flash90

יומיים לסגירת הרשימות והמגעים לרשימה מאוחדת בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי עוד ממשיכים אך ללא תוצאות. אמש (ב') נפגשו חגית משה ובצלאל סמוטריץ' על מנת להגיע להסכמים ברשימה, אך כאמור טרם הגיעו להכרעות קריטיות. הצדדים הגיעו להסכמה כי מקום ברביעי ברשימה יהיה שיריון של הבית היהודי, אך בתנאי שזה יהיה מועמד המוסכם גם על סמוטריץ'. גורמים בבית היהודי דיווחו כי מי שעשויה לקבל את השיריון היא עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר.

דרשן-לייטנר מוכרת בימים האחרונים בעיקר כעורכת הדין המייצגת את יהונתן פולארד, שחזר לפני חודש לישראל אחרי 35 שנות מאסר בארה"ב. בנוסף דרשן-לייטנר היא המייסדת של ארגון "שורת הדין", ארגון הנלחם על שמה של ישראל בזירות משפטיות בינלאומיות. במידה ואכן תכנס, דרשן-לייטנר תכנס למקום ה-4 וכבר ידוע כי היא שם המקובל גם על סמוטריץ'. מעבר לכך שהיא דמות המייצגת את הערכים ואת הזירה המשפטית אליה כמהה סמוטריץ', דרשן-לייטנר מוסיפה ייצוג החסר ברשימתו של סמוטריץ', אישה, מזרחית ופחות שמרנית ממנו. 

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר. תהיה תחת הבית היהודי, אך בהסכמת סמוטריץ

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר. תהיה תחת הבית היהודי, אך בהסכמת סמוטריץ'צילום: רווית תורכיה

  אך למרות ההסכמה כי דרשן-לייטנר היא מועמדת מתאימה לרשימה, עדיין הצדדים רחוקים מהסכמה. מצד מפלגת הציונות הדתית סמוטריץ' צריך לעמוד בראש ומשה מיד אחריו, יתר הרשימה תורכב על פי הסכמות בין השניים מבלי התחייבויות קודמות. אלא שמשה נמצאת בקונפליקט בין הרצון לשיריונים חדשים לבין המחויבות שלה לחברי המרכז. למרות שדרשן-לייטנר היא שיריון שלה, עדיין משה דורשת מקום ריאלי עבור דוידי בן ציון שנבחר דמוקרטית בפריימריז של המפלגה. משה יודעת כי השמירה על מקום לבן ציון מגיעה מחברי המרכז, שרובו אוהד של משה אך דורש לכבד את הבחירה שלהם בפריימריז.

הסקרים נכון להיום, לא מנבאים שהרשימה המאוחדת עוברת את אחוז החסימה, אך התנודות עוד גדולות וייתכן כי הרשימה אכן תצליח לעבור אך בכמות מצומצמת ביותר. על פי הערכות המקרה הכי אופטימי של הרשימה המאוחדת היא 5 מנדטים לכל היותר, כך שכל מקום הנמצא מתחת אינו ריאלי. על פי המתווה שהבית היהודי מעדיף הרשימה תורכב מסמוטריץ' במקום הראשון, משה במקום השני, נציג הציונות הדתית (כנראה שאופיר סופר), השיריון של הבית היהודי, ואז דוידי בן ציון במקום החמישי.

הצעה שכזו קשה שתקבל את הסכמתו של סמוטריץ' שיוותר עם רק אדם אחד נוסף במקום ריאלי, ושלושה לחגית משה. כזכור, סמוטריץ' מחויב גם לעו"ד שמחה רוטמן שקיבל שיריון במקום השלישי, וההסכם שמציעים בבית היהודי יותיר אותו מאחור. כעת על הצדדים להכריע מי יעמוד במקום החמישי ברשימה, ומה יהיה המחיר של שישלם כל אחד מהם במידה והנציג שלו לא יהיה במקום החמישי.