דני דיין: "אנחנו לא תלויים בדרעי וליצמן כמו נתניהו"

חבר מפלגת תקווה חדשה לא מתרגש מהירידה בסקרים: "סקרי התאמה לראשות הממשלה מנבאים טוב יותר את התוצאות הסופיות". על בנט: "מצהיר כי הוא רוצה להיות ראש ממשלה אבל זה לא יקרה". על התמיכה בקהילה הלהט"בית: "אני בהחלט נמצא בסקלה הליברלית יותר"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/01/21 14:50 טו בשבט התשפא

דני דיין: "אנחנו לא תלויים בדרעי וליצמן כמו נתניהו"
דני דיין באולפן כיפה, צילום: כיפה

שבוע לסגירת הרשימות, ובתקווה חדשה טרם סגרו את הרכב המפלגה שתרוץ בבחירות הקרובות, למעט הידיעה כי גדעון סער יעמוד בראש. בין המצטרפים לרשימה דני דיין, ראש מועצת יש"ע לשעבר וגם חבר בבית היהודי בעבר. מרבית חברי הרשימה שהודיעו על הצטרפותם לתקווה חדשה, הם אנשים עם רזומה של מעבר בין מספר מפלגות, דבר שעשוי להציג אותם כמפלגת אווירה זגזגנית. בראיון באולפן כיפה ביקש דיין לבטל את הטענות: "הדבר האחרון שאפשר להגיד עלינו שאנחנו מפלגת אווירה, אנחנו המפלגה עם האידיאולוגיה הכי חזקה ומוצקה בפוליטיקה הישראלית" קובע דיין, "סער, אלקין ואנכי, אנשי ארץ ישראל". 

בינתיים אתם יורדים בסקרים, אולי אין אמונה באידאולוגיה המוצקה שלכם?

"טבעי שאם פתיחת מפלגה יש עלייה חזקה, אבל אני אופטימי לגבי העתיד, כי כל אדם שרוצה ריענון בשלטון יחשוב למי כדאי לו להצביע והם ינהרו להצביע לגדעון סער. היתרון של סער זה שהוא מקובל על כל הספקטרום הישראלי ולכן לו יהיה הדרך הקלה ביותר להקים ממשלה. הסקרים האחרונים דווקא מעודדים אותי מכיוון שלצד סקרי המנדטים, ישנם סקרים על התאמה לראשות ממשלה, ובסקרים הללו סער צמוד לנתניהו ועומד בפער מלפיד. בסוף סקרי התאמה לראשות הממשלה מנבאים טוב יותר את התוצאות הסופיות".

 התבטאת בעבר בעד מתווה הכותל ובעד שוויון זכויות לקהילה הלהט"בית, מה העמדה של המפלגה בנושא? 

"אני בהחלט נמצא בסקלה הליברלית יותר, אבל כמפלגה נגבש עמדה בקרוב שתחייב את כלל חברי המפלגה. אנו מתחייבים שנפרסם מצע, שלא כמו הליכוד, ובמצע נתייחס גם לסוגיות הקשורות בקהילה הלהט"בית ומתווה הכותל. אף בוחר שלנו לא יצא בתחושה שהוא קנה חתול בשק אחרי שנפרסם את המצע שלנו. אני ברמה האישית מאוד מאמין באחדות כוחות של כלל הזרמים, כשעזבתי תל אביב בחרתי מגוריי בשומרון ביישוב שהוא מעורב בין דתיים וחילונים בלי גטאות של מגזר מסוים".

אם אתה בעד חיבור בין דתיים וחילונים למה שלא תתאחדו עם בנט?

"צריך להסתכל בשעון כדי לדעת מה עמדתו של בנט, פעם אחת הוא רץ תחת מפלגה דתית אח"כ כלל ישראלית, ואז שוב דתית ועכשיו מפלגת לחם עבודה. אבל ישנה סיבה נוספת והיא שאנו באנו להחליף את השלטון, בנט אמנם מצהיר כי הוא רוצה להיות ראש ממשלה אבל זה לא יקרה, ואז הוא יצרף לנתניהו וזה הבדל שלא ניתן לגשר בנינו. בנט הוא כן פרטנר קואליציוני בממשלת סער, הוא שותף מכובד ואפילו שותף טבעי".

הממשלה דנה כעת סביב נושא החמרת הקנסות, מה עמדתכם בנושא?

"מה זה משנה מה יחליטו. הרי מה שיוחלט לא ייאכף, ומה שייאכף המדינה אחר כך תשפה את המוסדות שנקנסו. כל דבר שהממשלה הרעה תחליט, כן סגר או לא סגר, הוא לא רלוונטי כמו התכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ, שברור שלא תתבצע. התכנית הזו אפילו לא הוצגה בפני הממשלה או הכנסת אלא על ידי הדובר של קמפיין הליכוד, מה שמראה את ההפקרות תחת ההנהגה הנוכחית".

הממשלה הרעה הזו כללה לא מזמן את סער, אלקין, ששא ביטון והשכל. אולי גם הם נדרשים ללקיחת אחריות והתנצלות?

"גדעון סער לא חבר ממשלה. כבר מ-2014 לא נשא בתפקיד ממלכתי, מיפעת נשללו הסמכויות כראש ועדת הקורונה. סער פרש מהכנסת והכריז על התמודדות לראשות ממשלה עוד טרם יצא הכרזה על בחירות, ועוד כשהיה סיכוי שמנסור עבאס ימנע את היציאה לבחירות, וסער היה נאלץ להמתין גם עוד שלוש שנים להתמודדות שלו".

הציבור החרדי מקצין ועושה ככל העולה על רוחו. למה אתם לא מגנים? רק כי רוצים קואליציה איתם אז שותקים?

"נכון שאנחנו לא פוסלים את הציבור החרדי, אך בניגוד לנתניהו אנחנו לא תלויים בו. אנחנו מגנים כל הפרה, את החתונות רבות המשתתפים, את הטישים, ואנחנו עושים את זה גם מול מגזרים אחרים. אבל גם האכיפה והגינויים צריכים להיות עיוורים ללאומיותו, בגדיו ודתיותו של המפר. כבר שמעתי את אריה דרעי אומר שיחזיר את גדעון סער לנתניהו, עם כל הכבוד לדרעי הוא לא הפטרון של גדעון סער. אנחנו לא תלויים בדרעי וליצמן כמו נתניהו שהוא יכול להוציא ולהביא אותו איך שהם רוצים."