בעקבות הפריימריז בבית היהודי: אולי דווקא המפד"לניקים יביאו את הניצחון לסמוטריץ'

האיחוד הצפוי של הבית היהודי ומפלגת הציונות הדתית, יביא לסמוטריץ' את קולה של האוכלוסיה הוותיקה בציונות הדתית - אנשי המפד"ל. הקולות הללו עלולים להיות שידור חוזר של סבב הבחירות הראשון כשבנט בחוץ וסמוטריץ' בפנים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/01/21 09:31 ז בשבט התשפא

בעקבות הפריימריז בבית היהודי: אולי דווקא המפד"לניקים יביאו את הניצחון לסמוטריץ'
יביאו למפלתו של בנט? חגית משה ובצלאל סמוטריץ', צילום: ארנון בוסני&Sraya Diamant/Flash90

אמש (ג') סגנית ראש עיריית ירושלים ויו"ר סניף המפלגה בבירה, חגית משה, נבחרה לראשות מפלגת הבית היהודי. משה גברה על מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, שהתמודד מולה בפריימריז שנערך בקרב חברי המרכז. מעבר להישג האישי של משה, ניצחונה הוא גם נקודת מפנה חשובה במערך הכוחות במפלגות המייצגות את המגזר הציוני דתי. הקרב בין משה לאורבך לא היה רק קרב אישי בין השניים אלא גם קרב לאן ילך הבית היהודי החל מקבלת תוצאות הבחירות, אל הימין החדש שמחזיק בקולות הליברלים או אל מפלגת הציונות הדתית השמרנית.

לא סתם עם קבלת התוצאות מיהר סמוטריץ' לברך את משה שזכתה, ומנגד אף לא ח"כ מהימין החדש הוציא ברכת הצלחה. כזכור, חגית משה זכתה גם לתמיכתו החשובה ביותר של הרב חיים דרוקמן, וזאת הגיעה עם הצהרה חשובה לאן תלך משה במידה ותבחר. "התחייבתי לתקן את הטעות ההיסטורית שפילגה את הציונות הדתית לשתי מפלגות ולעבוד עם בחירתי, יחד עם חברינו באיחוד הלאומי על מיזוג מלא של שתי מפלגות הציונות הדתית: הבית היהודי והאיחוד הלאומי" הכריזה משה. ומי היא נשאר במקום האחרון? "לאחר האיחוד, נבחן את סיכויינו ובמידת הצורך נפתח במשא ומתן לריצה משותפת, בו אני לא שוללת את נפתלי ואיילת".

הבית היהודי, כמו זאב אלקין בתקווה חדשה, היא לא כוח אלקטוראלי משמעותי כמו הכוח הסמלי שיש לה. עבור סמוטריץ' ריצה תחת האותיות "טב" יכול להביא לו את הקולות שהוא פחד להפסיד, ואין לזלזל בכיתוב הפתק. בפריימריז אמש היה אחוז הצבעה מהגבוהים אי פעם בבית היהודי, של 86.4%, כשמדובר באוכלוסייה שרובה מבוגרת אך נראה כי היא ששה אל הקרב. אמנם מרבית החגיגות של ניצחונה של משה נעשו בזום, בשל המצב הנוכחי, אך בלט מיוחד גיל החוגגים שגם בשעות הלילה המאוחרות התלבש חג והריע לחגית משה. 

המפלגה הוותיקה בציונות הדתית מייצגת נתח חשוב במגזר וזה בכל הלא נתח שמרני או ליברלי, אלא הנתח המבוגר. מרכז הבית היהודי כולל בעיקר את נשות החינוך הוותיקות ואת מנהלי העמותות המשופמים, אלה שעבורם הבית היהודי הוא המפד"ל. עבורם המפלגה היא הבית ולא משנה מי עומד בראשה, הם יעדיפו להכניס את הפתק המוכר מאשר לצאת להרפתקה חדשה עם בנט. הם לא מתרשמים מכל ההצהרות של ראשות ממשלה, בשבילם קודם כל זה להיות נאמן לבית. וזה גם מה שהם עשו בסבב הבחירות הראשון, העדיפו את הרב רפי פרץ ובן גביר על פני בנט ושקד.

בראיון באולפן כיפה אמר סמוטריץ': "אני חלק מתנועה וחלק מהנציגות הפוליטית שלה. סטטיסטית יש לצינות הדתית 100% הצלחה בלעבור את אחוז החסימה, זאת בניגוד למפלגות אווירה שהם כמו מניות בבורסה, עולות יורדות" והנוכחות הבולטת וקריאות השמחה אמש  מוכיחות כי הצדק הוא עם סמוטריץ'. אמנם הוא טען כי הוא יביא גם מצביעים ליברלים, אך התשובה הנכונה יותר היא שבני המגזר בני ה-60+ הם אלו שיתנו לו את הכוח שחסר לו. אגב, חגית משה היא האישה הראשונה העומדת בראשות המפלגה, וזה רק יכול לעשות טוב לסמוטריץ' שמימינו תעמוד אישה, אולי זה כן יביא כוח מצביעים נוסף למפלגה, ובסוף שידור חוזר של סבב א' סמוטריץ' IN בנט OUT.

דבר נוסף בקטנה, החגיגה היא לא רק של סמוטריץ' אלא גם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שזוכה לראות מפלה נוספת לבנט. מתחת לפני השטח נראה כי ראש הממשלה דאג להשפיע רבות על חברי מרכז הבית היהודי. ניר אורבך התרעם בנושא ואמר: "מחמיא לי שראש הממשלה בין הקורונה והסכמי השלום מוצא זמן להתעסק גם מי יעמוד בראש הבית היהודי, זה מראה שאנחנו מאוד רלוונטיים. אני זוכר שלפני שנה הוא אמר 'הציונות הדתית הם אנשים טובים, אבל לא מבינים בפוליטיקה' אז אני מבין בפוליטיקה ובגלל זה הוא לא פנה אליי". אז לדאבונו של אורבך שהפסיד, נתניהו מבין יותר בפוליטיקה, והוא ניצח שוב את הציונות הדתית.