מתקרבים לבחירות: גנץ מציב אולטימטום אחרון לליכוד

המשא ומתן בין כחול לבן והליכוד בדרך להתפוצץ ואיתו היציאה הצפוייה לבחירות. בישיבת הסיעה של כחול לבן הבהיר גנץ כי לא יתפשר בסוגיית התקציב, הרוטציה וניהול משרד המשפטים. הליכוד: "גנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 21/12/20 17:13 ו בטבת התשפא

מתקרבים לבחירות: גנץ מציב אולטימטום אחרון לליכוד
צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

יום אחד בלבד לפני לפני תאריך היעד לפיזור הכנסת, ובכחול לבן מקרבים את הבחירות יותר ויותר. יו"ר הסיעה ושר הביטחון, בני גנץ, הודיע לסיעתו בעת הישיבה כי יעמוד על דרישות הסיעה הכוללות שמירת אבי ניסנקורן במשרד המשפטים, העברת תקציב, והבטחת הרוטציה. ההתעקשות של גנץ מגיעה על רקע פלגנות בתוך הסיעה, בה יותר חברי סיעה הודיעו כי לא יתמכו בדחייה נוספת של אישור התקציב. 

על פי הדיווח, גנץ עדכן כי שוחח עם ראש הממשלה והבהיר את חמש הדרישות העומדות על הפרק כעת על מנת לקדם את החקיקה בנושא התקציב ולהשאיר את הממשלה:

  1. הבטחת העברת תקציב לשנת 2020-2021.
  2. אישור תקנון ממשלה. 
  3. העברת כל המינויים התקועים.
  4. שר המשפטים ישאר בתפקידו ולא יהיו שינויים שיפגעו בשלטון החוק.
  5. סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

לבסוף חתם גנץ את דבריו: "ירצו יקבלו. לא ירצו, יהיו בחירות". 

כזכור רק אמש, ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו כי על דחיית מועד אישור תקציב המדינה בשבועיים, עד 5 בינואר - ואם הוא לא יעבור עד אז, ישראל תצא לבחירות ב-23 במרץ. כמו כן לפני בוועדת הכנסת אישרו את הצעת החוק לדחיית התקציב, אך נראה כי בהצבעה במליאה הקואליציה תתקשה להשיג רוב. מספר חברי כנסת  מכחול לבן כבר הודיעו שלא יתמכו בדחייה נוספת, בהם: מיכל קוטלר-וונש, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע. ההודעה של גנץ כי לא יתפשר בעניין שמירת אבי ניסנקורן במשרד המשפטים עלולה להיות הקש הסופי שיחסל את המשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן.

הליכוד בתגובה לדברי גנץ: "בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא-ומתן בין כחול לבן והליכוד, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית העומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים. הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה. מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של ״ממשלה בתוך הממשלה״ בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת".