מפלגה של איזנקוט ויעלון תיקח קולות מהימין?

קבוצת יועצים פוליטיים מוכרים מנסים להקים מפלגה שתמשוך קולות מהימין אל המרכז בניסיון - נוסף - להחליף את נתניהו. על פי סקרים שקיבלו, מפלגה בראשות שני הרמטכ"לים לשעבר עשויה לעשות זאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/12/20 16:44 יז בכסלו התשפא

מפלגה של איזנקוט ויעלון תיקח קולות מהימין?
איזנקוט ויעלון. ארכיון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם מפלגה בראשות בוגי יעלון וגדי איזנקוט תצליח להעביר קולות מהליכוד ומימינה, ותגרום לניצחון של המרכז-שמאל בבחירות? על פי דיווח היום (ה') ב-ynet, קבוצת יועצים אסטרטגיים ויועצים פוליטיים מוכרים, שנמצאים כבר שנים רבות בעשייה הפוליטית בישראל, פועלים בתקופה האחרונה להקמת מפלגת מרכז חדשה, בראשותם של שני הרמטכ"לים לשעבר, ותהיה "מחויבת להחלפת נתניהו".

פסימיות בכחול לבן: "אין משהו אמיתי שימנע בחירות", "זה די גמור"

על פי הדיווח, יעלון ואיזנקוט - שכבר אמר כי הוא מעוניין להיכנס לפוליטיקה - שותפים למהלך המדובר. הסוקר קמיל פוקס אישר בתגובה לידיעה כי ערך סקרים בתקופות זמן שונות בחודשים האחרונים עבור הקבוצה, ובדק אפשרויות לאלטרנטיבות שלטוניות לנתניהו, בדגש על משיכת קולות מגוש הימין, וכן נבחנו אפשרויות שונות למי שיעמוד בראש המפלגה החדשה.


(הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בראיון)

הבדיקות, כאמור, הובילו לשמותיהם של השניים, וגורם המעורה במהלך אמר ל-ynet כי במידה ואכן הכנסת תתפזר בתקופה הקרובה, ניתן להעריך שזו תהיה המסגרת הפוליטית של שני הרמטכ"לים לשעבר.

על פי הסקר האחרון שערך קמיל פוקס עבור הקבוצה, מפלגה כזו תוריד את גוש הימין מ-65 ל-62 מנדטים, והמפלגה קיבלה 16 מנדטים, על חשבון יש עתיד שיורדת מ-18 ל-11, את ימינה מ-22 ל-19, את כחול לבן מ-9 ל-6 ואת ישראל ביתנו מ-8 ל-6. דווקא הליכוד מתחזקת במקרה כזה מ-29 ל-30.

בנוסף, על פי הדיווח, לאחר הבדיקות והסקרים הופץ מסמך תחת הכותרת: "הקמת מפלגת מרכז חדשה - היבטים אסטרטגיים-אופרטיביים", ונאמר בו בין היתר כי "בחנו ובוחנים שמות שונים ומתוך השמות שנבחנו משה (בוגי) יעלון וגדי איזנקוט הם בעלי הקרבה המיצובית (שמאל-ימין) הקרובה ביותר לממוצע מבין כל השמות שנבחנו (רון חולדאי ואהוד ברק, שנבחנו גם הם, אינם פוטנציאל למעבר בין גושי)".

עוד נכתב במסמך: "עוד בטרם הכרזה על מסגרת משותפת, המפלגה בראשות יעלון-איזנקוט מעבירה מנדטים מגוש לגוש". עוד נטען, "מחלישה את ימינה ומתמצבת עוד לפני ההכרזה כמפלגה השנייה בגודלה מחוץ לגוש הימין... פוטנציאל המעבר משמעותי ובעל היתכנות אלקטורלית". כמו כן, "יש בארסנל שמות נוספים, משמעותיים, בעלי ובעלות תפיסות עולם מרכזיות, שמוכנים לשתף פעולה בהרכבת רשימה שוברת שוויון תחת המנהיגות המוצעת".

מלשכת יעלון נמסר בתגובה: "המטרה שלי היא להבטיח מהפך שלטוני. אני חושב שאפשר לעשות זאת גם בהקמת ממשלת חרום בכנסת הנוכחית ללא נתניהו. אבל, אם לא ניתן, חייבים לגבש אלטרנטיבה פוליטית מרכזית שתוכל להביא קולות שוברי שוויון. אני מכיר את הבדיקות שנעשות, גם אני מתלבט בשאלה הזו. אעשה מה שצריך כדי לסייע להוביל מהפך. זו חובתנו. זו הציפייה הציבורית.  
אני שמח שהבדיקות שנעשות מחזקות את ההיתכנות הזו. לגבי גדי - מאמין שיקבל את החלטותיו בבוא העת. הוא איש ראוי שטובת המדינה ושירות המדינה בראש מעיניו. נכס לכל מסגרת פוליטית. שותף חשוב ומרכזי למהפך שלטוני".