בעד מי להצביע לנשיאות ארה"ב | הרב אבינר משיב

האם עלינו לעודד יהודי ארה"ב להצביע בעד טראמפ לטובת מדינת ישראל? ומה בדבר יהודי ארצות הברית, מותר להם להכניס בשיקוליהם את טובת מדינת ישראל? | הרב אבינר בשו"ת לכבוד הבחירות בארצות הברית

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 03/11/20 12:43 טז בחשון התשפא

בעד מי להצביע לנשיאות ארה"ב | הרב אבינר משיב
הרב אבינר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ש: האם עלינו לעודד יהודי ארה"ב להצביע בעד דונלד טראמפ לטובת מדינת ישראל?
ת: לא.  אין לנו רשות מוסרית להתערב בעניינים פנימיים של מדינות אחרות.  איך היינו מגיבים אם אמריקאים גויים היו מתערבים בבחירות כאן?!

ש: ואמריקאים יהודים?
ת: גם לא.  הם לא גרים פה.  הם לא יישאו בתוצאות של הבחירות, לכן אין להם זכות מוסרית להתערב.  שיעלו לארץ, ואז יצביעו ימין שמאל, דתי חילוני, מה שהם רוצים.  כמובן, אינינו מדברים על יהודים שנמצאים שם בשליחות ועוד מעט יחזרו.

רבני הציונות הדתית: "להצביע לדונלד טראמפ"

ש: ויהודי ארצות הברית, מותר להם להכניס בשיקוליהם את טובת מדינת ישראל?
ת: לכאורה, הם צריכים להצביע מה טובת אמריקה, ולא טובת מדינה אחרת, שאם לא כן, זה כאילו יש להם שייכות כפולה.  אם הם אזרחי אמריקה, הם חייבים נאמנות לאמריקה, כמו שאמריקה חייבת להם נאמנות. אבל שישאלו את הרבנים שם.  כידוע, הרב של מינסק, אינו פוסק בשביל פינסק.

ש: אבל האם פה בארץ אין לנו חובת הכרת טובה לטראמפ על כל הדברים הטובים שעשה למענינו? ת: בוודאי. יש להכיר טובה לכל אדם עלי אדמות. כמובן, אין להיות נאיבי. פוליטקאי בעולם אינו עושה לשם שמים, אלא מתוך חשבונות של כדאיות.  פוליטיקה, היא סוג של מסחר. אבל גם אם אדם עשה לי טובה לא לשם שמים, עלי להכיר לו טובה.

ש: אם פוליטיקה היא מסחר, אז במסחר כמו במסחר, למה לא לתמוך בטראמפ?
ת: במסחר, יש להיות זהיר, אם נתמוך בגלוי בטראמפ, ובסוף ייבחר יריבו, אז אנו נגרום לעצמנו נזק. אבל אני הדל אינו מבין במסחר, ועתה אינינו דנים מצד המסחר אלא מצד המוסר.

ש: אבל כל אדם בתוכו, מותר להתפלל שטראמפ ייבחר?
ת: כן.  זה לא מסחר.  והקב"ה שומע תפילתנו ויחליט כפי חכמתו יתברך.  אבל לא עלינו להחליט איזה מועמד יהיה יותר טוב למדינת ישראל.  אנו רק מכירים את העבר, אבל אין לנו נביאים כדי שיודיעונו את העתיד. לכן יותר טוב שכל אחד יתפלל שייבחר מי שהוא יותר טוב לנו, בלי לציין שמות, הקב"ה כבר יודע לבדו בלי עזרתנו.

ש: ובסיכום?
ת: לא לשכוח שמאז קום מדינת ישראל ועוד לפני כן, ארצות הברית תמיד היו לצדנו, לפעמים יותר ולפעמים פחות, אך אף פעם לא הפקירו אותנו.  בין שעשו לא לשם שמים מפני תועלת פוליטית, בין שעשו לשם שמים מתוך האידיאלים של האומה האמריקאית. ועל זה עלינו להכיר טובה לאמריקה של כל הזמנים ושל זמנינו.

(ראיין: הרב מרדכי ציון)