זעם באופוזיציה: תוגש עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה לקיים הצבעה חוזרת בעניין הצוללות

אחרי שהאופוזיציה העבירה את ההצעה להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות, ביטל יו"ר הכנסת את הדיון בטענה למחטף. חברי האופוזיציה לא השתתפו בהצבעה כמחאה, והודיעו כי יעתרו לבג"ץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/20 14:46 ג בחשון התשפא

זעם באופוזיציה: תוגש עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה לקיים הצבעה חוזרת בעניין הצוללות
דיון בבג"ץ, ארכיון, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

זעם באופוזיציה ובשמאל. התנועה לאיכות השלטון הודיעה אחר הצהריים (ד') כי תגיש עתירה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת, יריב לוין, בדרישה לבטל את תוצאות ההצבעה החוזרת במליאת הכנסת בנושא הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. קודם לכן הודיעה ח"כ תמר זנדברג, מגישת הצעת החוק, כי תעתור גם היא לבג"ץ בנושא.

בהצבעה שהתקיימה בנושא הצליחה האופוזיציה להעביר את הצעת החוק, ברוב של 25 בעד ו-23 נגד הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית. עם זאת, מיד עם ההכרזה על העברת ההחלטה, ביטל יו"ר הכנסת יריב לוין, שנכח במליאה, את תוצאות ההצבעה, בטענה כי הוכרזה שלא כדין, והודיע על הצבעה חוזרת, על פי שמות (הצבעה שמית).

חברי האופוזיציה זעמו והודיעו כי לא ישתתפו בהצבעה, כמחאה על החלטת לוין. ההצעה להקמת ועדת החקירה נפלה ברוב של 44 נגד ו-0 בעד, תוך קריאות ביניים רמות של חברי האופוזיציה. כאמור, מיד לאחר ההצבעה הודיעו במרצ ובתנועה לאיכות השלטון כי יפנו לבג"ץ בנושא.

ח"כ תמר זנדברג כתבה בטוויטר כי "מליאת הכנסת קבעה באופן מפורש לפתוח בועדת חקירה על פרשת הצוללות. החלטת היו"ר לבטל את התוצאות היא כתם על הדמוקרטיה. אם צריך נעתור לבגץ".

יו"ר הכנסת יריב לוין כתב כי "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו"ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת. 
מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה.
מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו״ר עבאס לבירור מיידי עוד היום".