גדעון סער הודיע כי התפטר מוועדת החוקה: "מתנגד להגבלת העסקים הקטנים"

חבר הכנסת הודיע ליו"ר הסיעה כי הוא מתפטר מהוועדה בעקבות חוסר פיקוח פרלמנטרי על החלטות הממשלה הניתנות בזכות חוק הקורונה הגדול. אל הביקורת מול הממשלה הצטרפה גם ח"כ שאשא ביטון: "אסור לכלוא אנשים לאורך זמן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/10/20 20:22 כב בתשרי התשפא

גדעון סער הודיע כי התפטר מוועדת החוקה: "מתנגד להגבלת העסקים הקטנים"
ח"כ גדעון סער, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

טלטלה בתוך הליכוד: ח"כ גדעון סער הודיע הערב (ש') ליור סיעת הליכוד, מיקי זוהר, כי הוא מתפטר מוועדת חוקה. לפי הסער הוא אינו יכול להישאר בוועדה עקב חוק הקורונה הגדול, המאפשר לממשלה לאשר החלטות מבלי להמתין לאישור הכנסת בעת חירום. לפי סער החלטה שכזו פוגמת גם בפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת וגם מונעת ממנה להחליט על שינויים בהחלטות הממשלה.

סער: "לא יכולתי לתמוך בישיבה הקודמת בהגבלת העסקים הקטנים"

במכתבו לח"כ זוהר כתב סער: "אבקש להודיעך על התפטרותי מחברות בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. כידוע לך, היו לי השגות קשות על נוסחו של חוק הקורונה הגדול". סער פירט כי חוק זה פוגע בהשפעת ופיקוח הכנסת על החלטות הממשלה: "התרעתי שהחוק יפגע קשות בליבת הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה, הסתייגויותיי (והסתייגויות אחרות שהוצעו בוועדה) לא התקבלו בהצבעות שהתקיימו בחודש יולי".

עוד הוסיף: "מדובר בהחלטה שקיבלה הממשלה ולפיה תקנות יכולות להיכנס לתוקף באופן מידי גם ללא אישורן בוועדת החוקה אם מדובר במצב חירום מיוחד ובעניין דחוף". סער הביא דוגמה מהישיבה האחרונה של הוועדה שהובלה להחלטתו להתפטר: "בישיבה ב-1 באוקטובר נמנעה מהוועדה היכולת להכניס שינויים גם בנושאים שהיו בקונצנזוס בקרב חברי הועדה, קואליציה ואופוזיציה כאחת. לא יכולתי לתמוך בישיבה הקודמת בהגבלת העסקים הקטנים (מתחת לעשרה עובדים) בשעה שהתקהלות של עד עשרה אנשים אפשרית. גם לא אוכל לעשות זאת בהמשך. אשר על כן, איני רואה עוד טעם בחברותי בוועדה". 

שאשא ביטון: "אין היגיון בהשבתת עסקים קטנים"

לא רק סער העביר הערב ביקורת על הממשלה גם ח״כ  יפעת שאשא ביטון, יו״ר ועדת הקורונה, יצאה הערב נגד הגבלות הסגר. "אני קוראת לממשלה להפנים שתפקידה הוא לא רק לטפל בסכנה הבריאותית מנגיף הקורונה - אלא לטפל במשבר הקורונה ולאפשר חיים סבירים בצד הנגיף שילווה אותנו לפחות בשנה הקרובה - בריאותית, כלכלית, נפשית, חברתית וחינוכית" הודיעה הער שאשא ביטון.

יפעת שאשא ביטון

יפעת שאשא ביטוןצילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

"אפדמיולוגים ומומחים רבים קובעים שאין היגיון בהגבלת הפעילות של 1000 המטרים, מניעת היציאה לטבע ולחוף הים, בהשבתת עסקים קטנים, בהגבלת התעופה, באיסור איסוף טייק אווי, בהשבתת הגיל הרך והכיתות הנמוכות ועוד" הוסיפה שאשא ביטון. לאחר מכן קבעה כי "אסור לחכות. יש להסירן מיד. מעל 6,500 מומחים ברחבי העולם חתמו על אמנה נגד הסגר במלחמה בקורונה, מסקנתם ברורה- אסור לכלוא אנשים לאורך זמן". לסיום אמרה: "ברור שעלינו להיאבק במגיפה אך יחד עם זאת עלינו לדאוג לבריאותם הכללית של האזרחים, למצבם הגופני והנפשי וכמובן למצבם הכלכלי והחברתי של אזרחי ישראל".