בתמיכת יו"ר הכנסת ובכירי הליכוד: החוק שיקשה על ניר ברקת להתמודד בפריימריז

חברות הכנסת ⁦שרן השכל ואסנת מארק הגישו הצעת חוק שקובעת שצריך לדווח למבקר המדינה על כל הוצאה פוליטית שנעשית מכיסם הפרטי של המתמודדים. לפי הצעת החוק, שתפגע בעיקר בח"כ ברקת, לא תותר הוצאה של יותר מ-100 אלף שקלים מכסף פרטי, במטרה לייצר שוויוניות בפריימריז

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/20 18:11 ד בתשרי התשפא

בתמיכת יו"ר הכנסת ובכירי הליכוד: החוק שיקשה על ניר ברקת להתמודד בפריימריז
בחירות בליכוד, צילום: פלאש 90

היום (ג') הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק חובת דיווח לח"כים על שימוש בכסף פרטי לצרכים פוליטיים. הצעת החוק, אותה יזמו חברות הכנסת שרן השכל ואסנת מארק ומבקשת להסדיר את השימוש בכסף פרטי לצרכים פוליטיים שהינו אסור היום על פי חוק ולהחיל שקיפות על התהליך. הצעת החוק, שזכתה לכינוי 'חוק ניר ברקת', תפגע בסיכויו של ח"כ ברקת להוציא כספים רבים לקראת הפריימריז המתקרבים בליכוד. הונו של ראש עיריית ירושלים לשעבר מוערך במיליוני דולרים וקיבל משכורת של שקל אחד בלבד בתקופת כהונתו כראש עיר, על פי בקשתו. 

החוק להסדרת מימון נבחרי ציבור מבקש להסדיר בחוק הוצאות מכיסם הפרטי של נבחרי ציבור לצרכים פוליטיים על סך 100 אלף ש"ח בשנה. נכון להיום למעט פריימריז, שימוש בכסף אישי לצורך פוליטי בכל סכום שהוא אסורה על פי חוק, אך אין דיווח או אכיפה.

הצעת החוק קובעת חובת דיווח חודשי על תרומות עצמיות מכיסו הפרטי של חבר הכנסת לחשב הכנסת. הדיווח יכלול את סכום התרומה העצמית ואת מטרתה, בדיוק כפי שקיים כיום בהוצאות מתקציב הקשר לבוחר.

"שוויון הזדמנויות ושקיפות הם ערכי יסוד בדמוקרטיה ואת זה בדיוק החוק בא לתקן. דווקא היום חשוב לחזק את אמון הציבור בנבחריו ושקיפות היא הדרך הטובה ביותר ביותר לעשות זאת" הסבירה ח"כ שרן השכל שיזמה את החוק.


 

ח"כ אסנת מארק טענה כי כיום יש פרצה בחוק, שהצעת החוק הנוכחית נודעה להסדיר: "המצב כיום לפיו התרומות לא מוגדרות בחוק ולא מדווחות מציבות את חברי הכנסת מול שוקת שבורה. הצעת החוק תגדיר מתחם חוקי למימון ולתרומות".

גם יושב ראש הכנסת, חבר הכנסת יריב לוין גיבה את הצעת החוק החדשה: ״נבחר ציבור צריך לפעול רק עם המימון שניתן לו כנבחר ציבור כדי לשמר את השוויוניות. לכן קידמתי את חוק הפריימריז (לא לגייס תרומות) ולכן העיקרון שבבסיס הצעת החוק הזה הוא נכון.״

ח״כ ניר ברקת התייחס להצעת החוק נגדו: "עם מיליון ישראלים מובטלים וקורונה שמשתוללת, לצערי ישנם חברי כנסת שמצאו זמן להתעסק בחוק פרסונלי ועסקני, שימנע מכוחות חדשים, חזקים ועצמאיים לפעול למען המדינה. אמשיך לשרת את עם ישראל בשקל לשנה ולשלם על הוצאותיי מכיסי הפרטי, כפי שאני עושה כבר למעלה מ-18 שנים."