סמוטריץ' הסכים: ההצבעה על חוק השבות תידחה

ההצעה לתיקון חוק השבות ולהסרת 'סעיף הנכד' ממנו, תידחה ותועלה להצבעה בהמשך, לאחר שיובא לוועדת השרים לחקיקה, בהתאם להצעת דרעי לסמוטריץ'

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/20 12:52 ו באלול התשפ

סמוטריץ' הסכים: ההצבעה על חוק השבות תידחה
עולים לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ נענה לבקשת שר הפנים ח״כ אריה דרעי להביא את תיקון החוק השבות לדיון מעמיק בועדת השרים לחקיקה על מנת לקדמו בהסכמה בתמיכת הקואליציה.  

״מאחר והחוק הזה חשוב לי אני נענה לבקשת חברי השר אריה דרעי להביא את החוק לדיון וקידומו תוך כדי הסכמה במסגרת ועדת השרים לחקיקה", הסביר סמוטריץ'. 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את סמוטריץ' במליאה על הצעת החוק: "לא שואלים אתכם. אתם לא תגידו לנו מה זה יהודים. אתם לא תגידו לנו מה זה יהדות ואתם בטח לא תגידו לנו מי ישראלי ומי לא ישראלי. אתה גם גזען, אתה גם בור ועם הארץ, אתה לא מבין שום דבר בהוויה היהודית לא בשאלה איך מגנים על העם היהודי. 

סמוטריץ

סמוטריץ'. תקף את הפשרה של האוזרצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

עוד אמר לפיד: "אני מנסה לחשוב למה אתה חשבת שההצעה הזאת תעבור. כי נדמה לך שאתה תגדיר לנו מהו העם היהודי ומי הם היהודים. הנכדים האלה שהגיעו לארץ מברית המועצות לשעבר ומשרתים בצה"ל תורמים למדינה יותר מכל הרבנים הקיצוניים שלך ביחד, ביחד. מי אתה שתקבע להם אם הם יהודים או לא יהודים? זכאים להיות אזרחים או לא להיות אזרחים? מי אתה ומי רבניך? חצופים". 

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' מיהר להשיב ללפיד: "הניתוק המוחלט שלך מערכי העם היהודי ואבדן הדרך המוסרי שלך הם הסיבה שלעולם אבל לעולם לא תוכל להיות ראש ממשלה של מדינת ישראל. ב"ה. מי אתה בכלל, שתתקוף את רבני הציונות הדתית?! עיתונאי קטן בשירות 'במחנה'. אתה ושכמותך- פסיק בהיסטוריה של עם ישראל ואתה תישכח יחד עם כל מי שניסה למחוק מעם ישראל את הזהות היהודית.  ומנגד, לצידנו ההבטחה הנצחית כי נצח ישראל לא ישקר".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר התייחס גם הוא לחוק: "סמוטריץ ובנט בשירות המפלגות הערביות.
המפלגות הערביות מנסות שנים לשנות את חוק השבות ולמנוע כניסה של יהודים למדינה. כעת מגיעים סמוטריץ ובנט ועושים להם את העבודה - הבית היהודי שכחו מה זה להיות יהודים והצטרפו לגדולי המתנגדים של התנועה הציונית". 

כזכור, סמוטריץ' ביקש למחוק את הסעיף המאפשר גם לנכד של יהודי לעלות לארץ, שתוקן בשנות ה-70.  חוק השרות המקורי דיבר רק על בנים או על יהודים מלאים, אולם לאחר מכן הוכנס גם הנכד במענה לחוקי נירנברג שקבעו בתקופת השואה מי הוא יהודי. תיקום החוק הביא לעלייה גדולה של גויים רבים שנאלצו להתגייר בארץ. המדינה פתחה מכוני גיור כדי להתמודד עם הבעיה, אך כרגע אין פתרון טוב. התיקון של סמוטריץ' ביקש למנוע את הבעיה מלכתחילה ולא להרשות להם לעלות ארצה.