ועדת החינוך דנה בפתיחת שנת הלימודים. שר החינוך ואנשי משרדו החרימו את הדיון

שר החינוך והמנכ"ל נעדרים מהישיבה על פתיחת שנת הלימודים, בטענה כי מועד הישיבה לא תואם עמם. יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע טען כי המועד הוזז מספר פעמים לבקשת השר גלנט, ובכל זאת הוא בחר שלא להגיע

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/20 10:32 טו באב התשפ

ועדת החינוך דנה בפתיחת שנת הלימודים. שר החינוך ואנשי משרדו החרימו את הדיון
הדיון בוועדת החינוך, הבוקר, צילום: דוברות הכנסת

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (ד') בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א, שאמורה להיפתח בעוד כשלושה שבועות, בצל התפרצות הקורונה. שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל משרדו ונציגי המשרד לא משתתפים בדיון, בטענה כי מועד הדיון לא תואם עמם.

החזרה ללימודים: בפעם ה- 3 גלנט מנסה לדחות דיון בוועדת החינוך בנושא

יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע (כחול לבן) התייחס לכך שאף אחד מנציגי משרד החינוך לא הגיע לישיבה, למרות שנרשמו אליה כבר לפני שבוע: "שר החינוך הורה לכולם להחרים את הדיון הזה, אין אף נציג של משרד החינוך ככל שאני מבין. נפנה ליו"ר הכנסת בעניין". אמר שפע.

ח"כ רם שפע בפתח הדיוןצילום: דוברות הכנסת

לדבריו, "אני מניח שכולכם יודעים שקבענו ישיבה לפתיחת שנה שתתחיל בעוד פחות מחודש. השארנו מקום גם פיזי וגם כללי למנכ"ל משרד החינוך ולשר החינוך, ואנחנו אומרים לכם שלמרות שבחרתם לא להגיע, נמשיך לכבד אתכם". 

"זה לא מוריד מהאחריות שלכם לתת תשובות לחברי הכנסת ולציבור כולו. בחרתם לשלוח מכתב עם דברים מאוד מאוד מסולפים. האמת היא, שפנינו אליכם כפי שקורה בכל שנה. אתם ביקשתם לדחות את הדיון ואנחנו נענינו לבקשתכם. ברור לנו שמערכת החינוך באתגר גדול ולכן דחינו. דחינו ליום שני ואח"כ ליום רביעי בשעה 09:00 באישור של הגורמים הבכירים ביותר בלשכת המנכל והשר כיוון שזאת השעה שהתאימה לכם.

"השר בחר להודיע לנו אתמול שהוא לא בא. אנחנו מכבדים את הכנסת ואת כבודו של הציבור כי בעיניי אין לכם זכות לא לתת תשובות לציבור. גם אם אין לכם את כל התשובות, אני בטוח שהציבור מבין. אם עדיין לא יודעים איך מצילים  את תוכנית קרב או תוכנית הילה, אתם הייתם צריכים להגיע לפה. גם אם אין תשובות צריך להתייצב ולהגיד זאת". 

ח"כ יאיר גולן (מרצ) הוסיף: "מעולם לא החרמנו דיון בכנסת כשהייתי בצבא, גם אם המפגשים היו קנטרניים ומזיקים". ח"כ עוזי דיין (הליכוד) השיב: "בואו נוריד את הלהבות", וח"כ קטי שטרית (הליכוד) הגנה על השר גלנט ואמרה כי "השר עובד קשה, אין לו זמן".

בהמשך צייץ השר גלנט "כינסתי הבוקר את בכירי משרד החינוך לדיון מרכזי בנושא היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ״א במסגרת תוכנית 'לומדים בביטחון'".

"המתווה של משרד החינוך עמום, אי אפשר ליישם את ההנחיות"

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים בישיבת היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א: "המתווה של החזרה ללימודים שהציג משרד החינוך מאוד עמום ומאוד כולל. אני חוששת מהלחץ הציבורי על משרד הבריאות שכל הזמן משנה את החלטותיו ומי שסובל מזה הם המורים והתלמידים. נדבקו הרבה מורים ותלמידים, ואם אתם טוענים שאין הדבקות אנחנו מבקשים הוכחות לכך.
אנחנו מבקשים עוד אדם שיהיה כוח מסייע בכיתות א' וב'. בנוסף, צריך להפחית את מקצועות הלימודים כי אי אפשר בתקופה כזו ללמד את כל המקצועות, לשם כך תנו אוטונומיה מלאה למנהלי בתי הספר להחליט מה ללמד ומי יכנס למערכת ככח מסייע. אל תפעילו למנהלים מתווים, ותגידו להם להתחיל להתנהל על פיהם, זוהי לא אוטונומיה. 
משרד הבריאות נותנים הנחיות ברורות, אבל בלתי אפשרי ליישם אותן, ואח"כ אומרים שעובדי ההוראה לא רציניים. איך אפשר ריבונו של עולם, לשמור מרחק של שני מטר ולוודא שהילדים ישימו מסיכה כל היום?". 

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל קרא להחזיר את השפיות למדינה, להורים ולתלמידים, "אחרת כולנו נתרסק". לדבריו, בבית הספר של החופש הגדול נדבקו אחוז קטן מהתלמידים - כ-5% , כאשר כל השאר כ-95% קיבלו למידה מלאה. 
עוד אמר: "אנחנו בשלטון המקומי חושבים שהילדים הקטנים צריכים ללמוד בכיתה הרגילה וההסעות צריכות להתקיים על אותו עיקרון. באשר לכיתות ד' ו- ה' אפשר להחזיר ללימוד מלא. ה' ו- ו' נמצא את הפתרונות הנדרשים ונוכל להשתמש בכל כוח האדם. אנחנו קוראים להוציא היום קול קורא כדי להביא את פרחי ההוראה ולהכניס אותם למערכת. אפשר גם ללמוד במשמרות כמו שיש בחלק מהמקומות בחו"ל - שכבות נמוכות בבוקר, והכיתות הגבוהות מהצהריים עד הערב". ביבס התריע :"כולם מאיימים שיסגרו את מערכת החינוך, אם המערכת תסגר, המשק יקרוס, ואנחנו לא רחוקים מזה, אין רזרבות מתחת לאדמה. ההצעות לסגור את המערכת בגלל אחוז תחלואה מסוים זה קשקוש מקושקש של אנשים מנותקים. הצבא עם פיקוד העורף והשלטון המקומי יודעים להוביל את המשימה, כל השאר שיתעסקו ברגולציה. אני קורא לאנשי משרד האוצר – תנו לנו וואוצ'רים כדי שנצא כבר לדרך".