גנץ נעדר מהמליאה: הצעת החוק לתיקון חוק הלאום נפלה בקריאה טרומית

ברוב של 53 מתנגדים מול 21 תומכים, מליאת הכנסת דחתה את הצעת חוק יסוד חוק הלאום. בכירי כחול לבן לא נכחו בהצבעה. השר אמסלם השיב בשם הממשלה: "במדינת ישראל יש לאום אחד והוא הלאום היהודי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/07/20 13:11 ח באב התשפ

גנץ נעדר מהמליאה: הצעת החוק לתיקון חוק הלאום נפלה בקריאה טרומית
חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח , צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ברוב של 53 מתנגדים מול 21 תומכים, מליאת הכנסת דחתה את הצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי  של חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד). בהצעת החוק הוצע להוסיף את הזכות לשוויון במפורש לחוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, לקבוע כי לשפה הערבית יוקנה מעמד של שפה רשמית שנייה, וכן להבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד, יעשה לטובת כל תושבי המדינה.

נזכיר כי במהלך מערכת הבחירות כחול לבן שוב וטענו כי הם יפעלו לתיקון חוק הלאום, אולם היום בכירי כחול לבן, בניהם שר הביטחון גנץ, שר המשפטים ניסנקורן ושר החוץ גנץ נעדרו מההצבעה. הבכירים לא רצו להפר פעם נוספת את המשמעת הקואליציונית וליצור משבר קואליציוני נוסף, אולם לא רצו להצביע בניגוד לעמדותיהם ולכן החליטו שלא להגיע כלל. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. לצד זאת, על חוק יסוד המקבע את אופייה היהודי של המדינה, לתת ביטוי גם לאופייה הדמוקרטי. ראוי כי הערכים הדמוקרטיים ובראשם ערך השוויון - שאינו מוזכר במפורש בחוקי היסוד של מדינת ישראל - יקבלו ביטוי בחוק יסוד זה. שוויון לכלל האזרחים הינו נשמת אפה של דמוקרטיה. הוא מעוגן בהכרזת העצמאות, בהלכה הפסוקה ובאתוס היהודי. הרגישות לקבוצות מיעוט קיימת בכל דמוקרטיה ובייחוד במדינות לאום אתניות, אשר מבטיחות בחוקתן שוויון זכויות לכל האזרחים במדינה. 

ח"כ כמאל מריח הסבירה את חשיבות החוק: "חוק הלאום הוא תעודת הזהות של מדינת ישראל ויהיה הפרק הפותח בחוקה העתידית. חוק הלאום מתעלם מרבע מהאזרחים במדינה ואני ביניהם, זה לא אתי וזה לא דמוקרטי. אני חוזרת ומדגישה שאין ברצוני לאיים או לערער על צביונה של המדינה כמדינה יהודית, לא עליה, לא על יהדותה ולא על סמליה. אני באה להגן על הערך החשוב והבסיסי – שוויון."

השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה: "יש לך זכויות אישיות כמוני בדיוק, אבל במדינת ישראל יש לאום אחד והוא הלאום היהודי. זו שאלה יותר הצהרתית, הלכה למעשה אין לה משמעות בהתנהלות היומית. במדינת ישראל יש את חוק השבות, לדעתי אין אף מדינה בעולם שיש לה חוק השבות. מה טריגר לחוק הלאום? בגלל שהשמאל יכול לבטל את חוק השבות, לכן אנחנו חוקקנו את חוק הלאום באופן מיוחד. זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה וכך היא תישאר."

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן