סמוטריץ' לאוחנה: "השוטרים לא מתייחסים לחרדים כנורמטיביים"

לאחר שהשר לביטחון פנים כתב מכתב פתוח לציבור החרדי והסביר את הרעיונות מאחורי האכיפה, עם דרישה לרגישות, עונה לו בתגובה ח"כ הכנסת מימינה: "אכיפת היתר המפלה כנגד הציבור החרדי, היא רעה ומזיקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/07/20 22:11 יז בתמוז התשפ

סמוטריץ' לאוחנה: "השוטרים לא מתייחסים לחרדים כנורמטיביים"
סמוטריץ' ואוחנה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שהשר לביטחון פנים פנה במכתב פתוח לאוכלוסייה החרדית, עקב היחס אותו הם מקבלים מגורמי האכיפה וטען כי: "לעולם לא אצדיק הפעלת כח שלא כדין כלפי אזרח, כל אזרח, לא כל שכן הפעלת אלימות של ממש". אלא שבין דבריו הסביר השר כי חשובה האכיפה המוגברת על חבישת המסכות, כדי למנוע את ההדבקה. כעת עונה לו ח"כ בצלאל סמוטריץ' וטוען כי ההנחה שלו היא טעות מיסודה: "ידידי הסביר הערב באריכות את מדיניות האכיפה שלו ואת אתגריה. אני רוצה להסביר למה לדעתי הוא טועה מהיסוד".

המכתב של השר אוחנה לציבור החרדי

https://www.facebook.com/Bezazelsmotrich/posts/1678616142292756

"אכיפת היתר של המשטרה בנושא חבישת המסיכות, בדגש על אכיפת היתר המפלה כנגד הציבור החרדי, היא רעה ומזיקה ובהכרח תשיג את התוצאה ההפוכה ממה שהוא מצפה" קובע כבר בהתחלה סמוטריץ'. "חשוב לחבוש מסיכות כדי לצמצם את ההדבקה. נקודה. הבעיה היא שהתנהלות הממשלה והמשטרה תשיג קרוב לוודאי את התוצאה ההפוכה".

"חובת עטיית המסיכות היא חדשה, ואם לומר את האמת גם קשה מאוד לציות" מסביר סמוטריץ'. "כדי להביא לציות אזרחי מקסימלי בעניין הממשלה חייבת ליצור הבנה והזדהות ציבורית עם החובה הזו. כדי שזה יקרה, לציבור חייב להיות בראש ובראשונה אמון בממשלה שהיא מנהלת את האירוע הזה בצורה רצינית, יודעת מה היא עושה ואומרת, לוקחת אחריות ועושה את החלק שלה במניעת ההדבקה, תומכת כלכלית במי שנדרש לכך בצורה יעילה ומהירה ונותנת דוגמא אישית".

לדעת חבר הכנסת:"האכיפה שנדרשת בשלב הזה היא אכיפה רכה מהסוג שאפשר להגדיר כמשך מאמצי ההסברה ויצירת המודעות. אין מקום לאכיפה קשה וכואבת כלפי כלל האוכלוסיה הנורמטיבית. זה פשוט לא יעבוד. קנסות גבוהים ועימותים אלימים עם אנשים רגילים לחלוטין רק ייצרו זעם, מרמור והתנגדות, ההיפך הגמור מהזדהות שמביאה לציות אזרחי. איך שזה נראה כרגע, הממשלה לא עשתה את חלקה כדי למנוע את הגל השני".

סמוטריץ' מציג שיטת אכיפה שונה: "צריך מדיניות אכיפה לפיה בפעמיים הראשונות שבה יתפס אדם בלי מסיכה הוא יוזהר ולא ייקנס. הערה עם חיוך תתקבל בהבנה ואפילו בשמחה ותיצור הזדהות ואפילו אי נעימות מסויימת להיתפס שוב. כאלה אנחנו, בני אדם. כשמישהו יתפס בפעם השלישית וכבר יקבל קנס סביר שהוא יבוא בטענות בעיקר אל עצמו ופחות יתמרמר על השוטר או הממשלה".

על היחס לאוכלוסייה החרדית אמר: " כשהשוטרים מסתובבים בתל אביב ובמקומות דומים יש מעט מאוד סיטואציות כאלה. התל אביבים הם אנשים נורמטיבים והשוטרים מתוכנתים להתייחס אליהם ככאלה. לכן בדרך כלל הם יעירו, יסבירו, ורק במקרי קצה של התרסה יאלצו לתת קנס. אבל למרבה הצער הם לא רגילים להתייחס לאוכלוסיה החרדית כאוכלוסיה נורמטיבית. בדיוק כמו למתנחלים. שילוב של דעות קדומות, חוסר היכרות, וחינוך גרוע גורם להם לפעול מול האוכלוסיה הנורמטיבית הזו כמעט בכל מפגש באלימות ובאכיפה נוקשה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן