סמוטריץ' לכיפה: "נתניהו וח"כים מהליכוד ברחו מההצבעה, זו בושה וחרפה"

מגיש הצעת החוק שהסעירה את המערכת הפוליטית, וגרמה לפיצול בקואליציה, טוען כי הממשלה נשלטת בידי השמאל, ואין לה זכות קיום. השר איציק שמולי: "כל הקונטקסט של ההצעה הזו הוא רדיפה ורמיסה את שלטון החוק"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 08/07/20 17:10 טז בתמוז התשפ

סמוטריץ' לכיפה: "נתניהו וח"כים מהליכוד ברחו מההצבעה, זו בושה וחרפה"
ח"כ בצלאל סמוטריץ', צילום: ללא

אחרי שהצעת החוק שהגיש בצלאל סמוטריץ', להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי עניינים אצל שופטים, נפלה במליאת הכנסת, ברוב של 54 מתנגדים מול 43 תומכים, אומר יוזם ההצעה בראיון לחדשות כיפה כי לא היה מדובר בהטרלה אופוזיציונית, אלא בניסיון אמיתי לשיפור מערכת המשפט, וכי לממשלה הזו אין זכות קיום.

הצעת החוק של סמוטריץ' נפלה | ליברמן הצביע נגד, נתניהו וחלק ניכר מחברי הליכוד לא נכחו בהצבעה

לדברי סמוטריץ', "ממש לא ניסינו להטריל את הקואליציה, ניסינו להקים ועדת חקירה ממלכתית, כמהלך סופר רציני שהיה מתחיל סוף סוף את התיקון הכל כך הכרחי במערכת המשפט, ומי שעומד בראשו זה כמובן בית המשפט העליון". 

בצלאל סמוטריץ' בראיון לכיפהצילום: חדשות כיפה

ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי "העובדה שלא מעט ח"כים בליכוד כולל ראש הממשלה ברחו מההצבעה היא בושה וחרפה, להם בעיקר, ולמצביעים שלהם. אנחנו נעשה הכל להזכיר את זה טוב טוב למצביעים שלהם. החבירה של ליברמן שפעם היה מנסה להציג את עצמו כימין להיבא יזבק ולאחמד טיבי וביחד לחבק את בית המשפט העליון, שכל אחד יחשוב מה המוטיבציה של ליברמן לא להרגיז את השופטים, אני חושב שהחבירה הזו חושפת את פרצופו האמיתי".

אתה חושב שמה שקרה היום נעץ את מסמר הקבורה האחרון בארון של הממשלה?

"אני חושב שאם הממשלה הזו נשלטת על ידי השמאל באופן בלעדי, אם 16 ח"כים של כחול לבן מצליחים לשלוט בלמעלה מ-50 ח"כים מהימין שנמצאים בקואליציה, זו לא ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל מלא-מלא ואין לה הצדקת קיום".

חברו לסיעה, ח"כ מתן כהנא, אמר לחדשות כיפה כי בליכוד הייתה הוראה מגבוה להפיל את הצעת החוק הזו. לדבריו, "זה ממש לא היה כדי להטריל, יש פה משהו מהותי מאוד. אנחנו רוצים שהעם יחזור להאמין במערכת המשפט, ואם השופטים פועלים בניגודי עניינים, ולא מוכנים לבוא ולתת על זה הסברים לפרלמנט - אנחנו בבעיה חמורה.
רבים מהחכים היו בעד, לצערי הליכוד בכוונת מכוון גרם לאנשים לא לבוא ולהצביע, ולכן ההצעה הזאת לא עברה".

מתן כהנא בראיון לכיפהצילום: חדשות כיפה

אבל בליכוד הודיעו שהם תומכים בהצעה?

"ולכן 13 ח"כים מהליכוד לא הגיעו להצביע? זו הרי בדיחה. אם הליכוד היה באמת רוצה את זה, כולם היו מגיעים כאיש אחד להצביע, אבל הייתה פה הוראה מגבוה לא להצביע בעד ההצעה הזו".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, כתב אחרי ההצבעה כי מדובר ב'מהלך מבריק' של סמוטריץ': "אני מברך את ח"כ בצלאל סמוטריץ' על המהלך המבריק להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי עניינים בבית המשפט העליון", כתב בנט. "זהו המשך לרפורמות המשפט הובילה ח"כ איילת שקד כשרת המשפטים. צר לי שהליכוד וליברמן ברחו מהזדמנות היסטורית זו. אני גאה באנשים הנפלאים של ימינה".

מנגד, השר מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר לחדשות כיפה כי מדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני, וכי בליכוד 'הביכו' את כחול לבן עם ההצבעה הזו. לדבריו, "זה היה יום של ביזיון, הנושא המשותף של ממשלת האחדות היא מלחמה בקורונה. מי מביא בימים שצריך לטפל במיליון מובטלים ומגפה שמרימה את הראש, חקיקה שמאיימת על בית המשפט העליון?

למה היא פוגעת בבית המשפט העליון?

"עוד לפני הלמה, אנחנו קואליציה ובקווי היסוד שלה מופיע שלא מביאים חוק שאינו מוסכם. היו מתי מעט בליכוד שידעו לצאת החוצה והם מבורכים, אבל כסיעה שותפה שלנו להביך אותנו בהצבעה כזו? הרי אנחנו היינו כקואליציה מאוחדת והצבענו נגד חוקים שהם בבת עינינו, כמו הגבלת כהונת ראש ממשלה ועוד הצבעות, אז אתם תביכו אותנו כך?" 

מיכאל ביטון על הצעת החוק של סמוטריץ'צילום: חדשות כיפה