סמוטריץ': נשיא בית המשפט העליון יתמנה על ידי הכנסת

חבר הכנסת מימינה הגיש הצעת חוק שהליכי בחירת נשיא בית המשפט העליון ייעשו בדומה לאופן שבו נבחרים הנשיא ומבקר המדינה. סמוטריץ': "דרך מינוי זו תחזק את כוחה של הכנסת מול הרשות השופטת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/20 10:42 ח בתמוז התשפ

סמוטריץ': נשיא בית המשפט העליון יתמנה על ידי הכנסת
בצלאל סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הצעת חוק חדשה הונחה הבוקר (ג') על שולחן הכנסת, המציעה שינוי בהליך בחירת נשיא בית המשפט העליון. את ההצעה הגיש חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לאחר שאמש אושרה ההצעה על ידי נשיאות הכנסת. הצעת החוק אומרת שהליכי בחירת נשיא בית המשפט העליון ייעשו בכנסת, בדומה לאופן שבו נבחרים בעלי תפקידים אחרים דוגמת נשיא המדינה ומבקר המדינה.  

מעבר לשיטת בחירת הנשיא, הצעת החוק מציעה שינויים נוספים. במקום שהנשיא המכהן ישמש בתפקידו עד גיל פרישה, הנשיא שייבחר על ידי הכנסת ישמש בתפקיד לקדנציה של חמש שנים בלבד. שינוי נוסף הוא שהמועמדים לא יהיו רק שופטי בית המשפט העליון בלבד, אלא , יושב ראש הכנסת יוכל להציע מועמדים לתפקיד, העומדים בדרישות.  

נימוקי סמוטריץ' להצעת החוק: "דרך מינוי זו תבטיח מתן ביטוי הולם להשקפות הרווחות בציבור ותחזק את כוחה של הכנסת מול הרשות השופטת, באופן שישפר את האיזון בין הרשויות השונות - איזון אשר נפגע כתוצאה מהיחלשות הכנסת ומגישתם של חלק מראשי מערכת המשפט שבאה לידי ביטוי בטשטוש קו הפרדת הרשויות ובפלישה מתמשכת של הרשות השופטת לתחומיהן של הרשות המחוקקת והמבצעת". 

 עוד נאמר: "בהיות נשיא בית המשפט העליון גורם בעל השפעה ומשמעות רבה במדינה, מניהול סדרי הדין בבית המשפט העליון ועד הטמעת מדיניות ורוחה של מערכת המשפט, ראוי כי ייבחר בהליך מיוחד ודמוקרטי ככל הניתן, ויוחלף בכל פרק זמן קבוע. במרבית הדמוקרטיות בעולם נהוגה שיטת בחירת שופטים המשקפת באופן נאמן יותר את רצון הציבור והשקפותיו, בין בדרך של בחירה ישירה על ידי הציבור ובין בדרך של בחירה באמצעות הרשות המבצעת והרשות המחוקקת ואילו בישראל כלל השופטים מתמנים על ידי הוועדה למינוי שופטים".