אשכנזי: " החלת הריבונות לא תכלול את בקעת הירדן"

ממשיכה המתיחות בין כחול לבן לבין הליכוד סביב נושא החלת הריבונות. בשיחה סגורה אומר שר החוץ שי הוא מעריך שבקעת הירדן לא תכלל במסגרת החלת הריבונות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/20 22:07 ב בתמוז התשפ

אשכנזי: " החלת הריבונות לא תכלול את בקעת הירדן"
גבי אשכנזי , צילום: Miriam Alster/Flash90

החלת הריבונות תיפול כבר בממשלה? בזמן שבאו"ם ובארה"ב מנהלים דיון על האפשרות כי ישראל תחיל את ריבונותה כבר ב-1 ביולי,נראה כי המכשול האמתי הוא עוד בארץ. נחשף הערב (ד') בכאן 11 כי שר החוץ מכחול לבן, גבי אשכנזי, אמר בשיחה סגורה: "להערכתי הסיפוח לא יכלול את בקעת הירדן - כולם מבינים את זה".

עוד פורסם כי בכיר המעורה במגעים על החלת הריבונות חושף שהתכנית העומדת על הפרק תהיה קטנה בהרבה ממה שגוש הימין היה רוצה. מה שמגביר את החשש הוא הציטוט של דבריו של שר החוץ, בהתחשב בעובדה כי לכחול לבן יש כוח משפיע אם החלת הריבונות תצא לפועל או לא. חלק מהדרישות של ארצות הברית להחלת הריבונות היא הסכמה של כחול לבן לתכנית.

כזכור התנאים של שר הביטחון גנץ לתמיכה בכל החלת ריבונות שתהיה, ללא קשר להיקף:
 
1. שטחים שאין בהם פלשתינים או שמספר הפלשתינים שיסופחו ויש להם זיקה לשטח המסופח יהיה מצומצם.
2. מתן זכויות שוות לפלשתינים (מעמד תושבות). 
3.שמירה על חופש התנועה לפלשתינים, כלומר לחופש תנועה בין ערים ואזורים פלשתינים. 
4. תיאום מול הקהילייה הבינלאומית בדגש על אירופה. לדוגמא: לוודא שהסיפוח לא יפגע בייצוא וביחסי המסחר או יגרור סנקציות כלכליות על ישראל. 
5. תיאום מול העולם הערבי - בחינת ההשלכות מול ירדן ומצרים בעיקר. 
6. החלת הריבונות חייבת להיות חלק ממהלך כולל מול הפלשתינים. 

ח"כ מיכל שיר מהליכוד הגיבה לפרסום דברי אשכנזי בעמוד הטוויטר שלה: ,החלת ריבונות ללא בקעת הירדן - בכייה לדורות. אסור לוותר על ההזדמנות ההיסטורית לקביעת גבולותיה של מדינת ישראל. הבטחנו לציבור שלנו פעמיים שנחיל ריבונות בבקעה, החשיבות הביטחונית של האזור ברורה והחיבור שלנו לאזור ממנו פרץ יהושע בן נון את הדרך אל הארץ מבוססת בתנ"ך. נבחרנו כדי לקיים".