לפיד נכשל, נדחתה הצעת החוק נגד נתניהו

הצעת החוק של הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת הגשת כתב אישום, נדחתה עוד בקריאה הטרומית. יאיר לפיד הביע מורת רוח בעיקר מול שותפיו לשעבר שהיו מהחותמים על הצעת החוק: "אנשים שנשבעו לבוחריהם שהם לא יתנו לאדם עם כתבי אישום לנהל את המדינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/20 15:06 כה בסיון התשפ

לפיד נכשל, נדחתה הצעת החוק נגד נתניהו
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת דחתה את הצעת חוק-יסוד: הממשלה, תיקון - הפסקת כהונה של ראש הממשלה, שר או סגן שר מחמת הגשת כתב אישום, של חבר הכנסת אלי אבידר וקבוצת חברי הכנסת. הוצע לתקן בחוק-יסוד: הממשלה ולקבוע כי אם הוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, בעבירה מסוג פשע, תיפסק כהונתו ביום השלושים שלאחר הגשת כתב האישום, ואם הוגש כתב אישום נגד שר או סגן שר בעבירה מסוג פשע, תיפסק כהונתם יום לאחר הגשת כתב האישום. ההצעה נדחתה ברוב של 60 מתנגדים מול 23 תומכים ונמנע אחד.

בדברי ההסבר נכתב: "סעיף 18 לחוק-יסוד: הממשלה קובע כי הכנסת רשאית להעביר ראש ממשלה מתפקידו לאחר שהורשע בעבירה ובית המשפט קבע בפסק דינו שיש עמה קלון, וכהונתו נפסקת מכוח הוראת החוק רק לאחר שפסק הדין שהרשיע אותו כאמור הפך לסופי. לעומת זאת, לגבי שר וסגן שר קובעים סעיפים 23 ו-27 לחוק-היסוד האמור, כי אם הורשעו בעבירה ובית המשפט קבע בפסק דינו שיש עמה קלון – כהונתם נפסקת ביום מתן פסק הדין.  המצב הקיים מאפשר לראש ממשלה, לשר ולסגן שר לכהן בתפקידם למרות שהם מואשמים בעבירות פליליות, דבר שעשוי לפגוע בשלטון החוק בישראל."

ח"כ יאיר לפיד הציג את דף החתימות על החוק המקורי ואמר: "זו רשימת החותמים המקורית של החוק הזה שהוגש במרץ השנה. המגיש הראשון היה בני גנץ, והמגיש השני הוא אבי ניסנקורן, נכון להיום שר המשפטים של מדינת ישראל. הוא פשוט לא רצה לעלות הנה ולהודות בפני האולם הזה, אופוזיציה וקואליציה כאחד, שהוא מצביע בעד הצעת חוק שהוא מסכים לה ושהוא יודע שהיא נכונה".

https://twitter.com/yairlapid

השר דוד אמסלם התייחס למאמר שכתב יאיר לפיד בשנת 2008 תחת הכותרת "חקירוקרטיה", ואמר שזה נראה כאילו הוא נכתב לעיתון של השבת לסיכום דבריו אמר השר אמסלם: " אתם מדברים היום בגלל סיבות פרסונליות אישיות של שנאה והתחשבנות אישית, זה כל הסיפור פה הכל צביעות זו רק שאלה של פוזיציה".