מונופול של הרבנות ודיור למגזר: הדרישות של יהדות התורה

עם פתיחת המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, מתפרסמות הדרישות שצפויה להעמיד המפלגה החרדית האשכנזית, שהגדילה את כוחה. בין השאר; דיור למגזר החרדי, חוק יסוד המקבע את מעמד לומדי התורה, וחיזוק מונופול הרבנות הראשית בתחום הגיור

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/04/19 11:36 כג בניסן התשעט

מונופול של הרבנות ודיור למגזר: הדרישות של יהדות התורה
דרישות על דרישות. ליצמן וגפני, צילום: פלאש 90

 

אחרי החגים הגיע - והמשא ומתן להרכבת הממשלה עולה שלב. היום (א') צפויים להיפגש נציגי המו"מ הקואליציוני של הליכוד עם אלו של המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. באתר 'וואלה' מתפרסמות הדרישות שצפויה יהדות התורה להציג, לאחר שהגדילה את כוחה בכנסת משישה לשמונה מנדטים.

על פי הפרסום, במפלגה החרדית-אשכנזית מגיעים עם רשימת דרישות גבוהה במיוחד, הכוללת את סוגיות הגיור, גיוס בנות, שבת ודיור למגזר החרדי. ביהדות התורה, שאיננה ממנה שרים אלא סגני שרים במעמד שר, ובממשלות האחרונות כיהן אחד כזה מטעמה (בממשלה האחרונה - סגן שר הבריאות יעקב ליצמן), צפויים לדרוש הפעם שלושה סגני שרים במעמד שר - תיק הבריאות לליצמן, ואת תיק העבודה והרווחה ותיק השיכון, עבור מאיר פורוש ואורי מקלב. מעבר לכך תדרוש את ראשות ועדת הכספים לח"כ משה גפני, וראשות ועדות הפנים, הרווחה ופניות הציבור, וכן סגן שר במשרד החינוך וחברות בוועדה למינוי דיינים.

בנושאי הליבה של סוגיות הדת והמדינה הנפיצות, צפויים על פי הפרסום לדרוש ביהדות התורה חוק יסוד 'לימוד תורה', שישווה את ערך הלימוד בישיבות לגיוס לצה"ל. עוד ידרשו לחזק את מונופול הרבנות הראשית לישראל, ולחוקק חוק על פיו כל גיור בישראל יתבצע על פי ההלכה האורתודוקסית, ובאישור הרבנות הראשית. בנוסף תדרוש המפלגה לקדם את 'פסקת ההתגברות', שתמנע מבג"צ לבטל את אחד משני החוקים הללו.

דרישות נוספות שצפויים להעלות ביהדות התורה הן סביב גיוס בנות לצה"ל, כך שבת המצהירה שהיא שומרת שבת וכשרות תקבל פטור מיידי, ללא חקירות בנושא כפי שאירע לא פעם בשנים האחרונות. וכן חקיקה שתמנע קיום עבודות תשתית ממשלתיות בשבת. בנוסף, ידרשו לחזק את מעמד בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית.

בסוגיות הנוגעות למגזר החרדי ישירות, צפויים במפלגה להעמיד דרישות בנושא דיור לציבור החרדי, וכן בעניינים הנוגעים לתחבורה ציבורית לריכוזים החרדיים. וכן ידרשו לחוקק את 'החוק הנורווגי', שיאפשר לח"כים נוספים להיכנס לכנסת.

על פי הפרסום, בש"ס צפויים ליישר קו עם הדרישות הללו, ולדרוש את התיקים המוחזקים בידי המפלגה כיום, הפנים, הגליל והנגב והדתות, וכן תיק אחד נוסף.