כאב הראש של פרץ וסמוטריץ': מעט נציגים, למעט מאוד תפקידים

ראשי איחוד מפלגות הימין ייאלצו לתמרן בין מה שיקבלו מנתניהו, לבין רצון חברי הסיעה. המוקשים העיקריים: מספר מועמדים החושקים בתפקיד סגן שר, ואיתמר בן גביר אחד שסימן בדיוק באיזה תפקיד הוא מעוניין

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 18/04/19 15:18 יג בניסן התשעט

כאב הראש של פרץ וסמוטריץ': מעט נציגים, למעט מאוד תפקידים
מי יהיה מרוצה ומי מאוכזב? חברי איחוד מפלגות הימין, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לאיחוד מפלגות הימין טרם החל רשמית, אך כבר ניתן להתחיל בהרכבת פאזל התפקידים אותם צפויים לאייש, או לפחות לצפות לאייש, ששת חברי הבית היהודי והאיחוד הלאומי.

בכנסת היוצאת קיבלה סיעת הבית היהודי, עדיין בראשות בנט ושקד, מספר תפקידים שכללו שלושה שרים (חינוך, משפטים וחקלאות), סגן שר (הביטחון), ראשות ועדה (חוקה חוק ומשפט) ותפקיד ממלא מקום יו"ר הכנסת.

עבודה קשה לפניהם. פרץ וסמוטריץ

עבודה קשה לפניהם. פרץ וסמוטריץצילום: נחשון פיליפסון

לאחר שבבחירות האחרונות ירדו לחמישה מנדטים בלבד מצפים במפלגה, לאור חזרתו הצפויה של בן דהן מהליכוד שתהווה את המנדט השישי, לקבל חבילת תפקידים דומה, למעט תפקיד שר אחד. את מלאכת איוש התפקידים יבצעו ראשי הרשימה, הרב רפי פרץ וח"כ בצלאל סמוטריץ, שינסו להלך בין הטיפות ולא להותיר אף אחד מאוכזב ומתוסכל.

קושי זה יתעצם לאור העובדה שבמסגרת החוק הנורבגי עשויים בעתיד להצטרף לסיעה גם אורית סטרוק ואיתמר בן גביר. חבר עוצמה יהודית  כבר הצהיר כי הוא מעוניין לעמוד בראש ועדת חוקה חוק ומשפט, אך יתכן שגם הבטחה כי יהיה חבר בוועדה למינוי שופטים תספק אותו.

השיב לטענות בן דהן. יוגב וסגן שר הביטחון

מתמודדים על אותו תפקיד.. בן דהן ויוגבצילום: דוברות ח"כ מוטי יוגב

אז באיזה תפקיד יכהן כל אחד מחברי המפלגה המאוחדת?

הרב רפי פרץ - יו"ר הבית היהודי, כמי שעומד בראש הרשימה וכחלק מההסכם עם האיחוד הלאומי, יקבל את אחד משני התיקים שככל הנראה יוצעו למפלגה על ידי נתניהו. הרב פרץ, שעמד במשך שנים בראשות המכינה הקדם צבאית 'עצם', מעוניין בתיק החינוך. המוקש העיקרי שימנע ממנו להשיג את היעד הנחשף הוא הצהרתו של ראש הממשלה כי המשרד יישאר בידי הליכוד ודרישתה של השרה גילה גמליאל לעמוד בראשו. יש לציין כי במידה ותיק החינוך לא יימסר לאיחוד מפלגות הימין, הרב פרץ ייאלץ להסתפק במשרד אחר, כשבכל מקרה הוא אמור להיות בכיר פחות מזה של הבא אחריו ברשימה. בנוסף, תא"ל במיל' פרץ יכהן ככל הנראה כחבר בקבינט המדיני ביטחוני.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' - יו"ר האיחוד הלאומי לוטש את עיניו לכיוון משרד המשפטים, אך בגזרה זו נכון לו קרב קשה מול מועמד הליכוד, השר יריב לוין. סמוטריץ' אמור לקבל את התיק הבכיר באיחוד מפלגות הימין, למרות שהוא מספר 2 בה, זכר להסכם שנחתם בינו לבין הרב פרץ. גם הוא ככל הנראה יהיה חבר קבינט וינסה לאתגר את צה"ל ואת מערכת הביטחון מבפנים.

איזה תפקיד הוא יקבל? סופר עם סמוטריץ

איזה תפקיד הוא יקבל? סופר עם סמוטריץצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

ח"כ מוטי יוגב - לאחר שתי קדנציות שבהם מעט נדחק על ידי היו"ר הקודם, מקום 3 ברשימה יכול לראות את עצמו כמועמד לגיטימי לתפקיד סגן השר שיוצע למפלגה. הבעיה מבחינתו, שיש עוד שני חברים ברשימה שרואים את עצמם כמועמדים שווים.

סגן השר אלי בן דהן - למרות מיקומו היחסית נמוך, סגן שר הביטחון מצפה להמשיך בתפקידו או לפחות לכהן כסגן שר במשרד אחר. בניגוד לדיווחים השונים מי ששוריין ברשימת הליכוד, כחלק מההסכם בין המפלגות, צפוי לשוב עם כינון הממשלה למפלגתו המקורית ללא הצבת תנאים מוקדמים, אך כמי ששימש כסגן שר בשתי הקדנציות הקודמות, הוא בהחלט רואה את עצמו כמועמד מוביל להמשיך ולהחזיק בתפקיד דומה.

תמשיך בדרכן של קודמותיה? סילמן

תמשיך בדרכן של קודמותיה? סילמןצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

אופיר סופר - מנכ"ל האיחוד הלאומי לשעבר גם יכול לראות את עצמו כמי שיכול לקבל תפקיד סגן שר. עם זאת,  יתכן שיסתפק גם בראשות ועדה.

עידית סילמן - גם הנציגה הנשית היחידה ברשימה (לפחות עד שיוחל החוק הנורבגי שיכניס גם את אורית סטרוק לכנסת) בוודאי מעוניינת לקבל לידיה תפקיד מלבד היותה חברת כנסת מן המניין. סגנית שר וראשות ועדה ככל הנראה לא עומדים על הפרק, אך יתכן והיא תלך בדרכיהן של נשים אחרות שהיו בעבר חברות במפלגה, איילת שקד ושולי מועלם, ותמונה לתפקיד יו"ר הסיעה.

סמוטריץ בן גביר והרב פרץ

סמוטריץ בן גביר והרב פרץצילום: יחצ