חריקות במשא ומתן: ישראל ביתנו והליכוד קבעו להיפגש בשנית

יריב לוין וח"כ עודד פורר נועדו בכפר המכביה כדי לגבש את ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות. חוק הגיוס מסתמן כבעיה המרכזית להכניסה לממשלה מבחינת ישראל ביתנו

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/04/19 14:03 טז בניסן התשעט

חריקות במשא ומתן: ישראל ביתנו והליכוד קבעו להיפגש בשנית
מנהל משא ומתן עם המפלגות, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שר התיירות, ומנהל המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד, ח"כ יריב לוין, וח"כ עודד פורר מישראל ביתנו נפגשו הבוקר (א') בכפר המכביה לגבש הסכמות לבניית הממשלה הבאה. 

במוקד הדרישות של ישראל ביתנו, המבקשת לקבל את תיק הביטחון ואת תיק הקליטה, עומדת התביעה להנהיג מדיניות ביטחון נוקשה כלפי חמאס ברצועת עזה, וכן דרישה בלתי מתפשרת להעביר את חוק הגיוס בכנסת בדיוק בגרסה שאושרה בכנסת היוצאת בקריאה ראשונה. ליברמן כבר הבהיר כי יתנגד לכל שינוי בהצעת החוק, ואמר כי אם לא תהיה לכך הסכמה מצד החרדים הוא לא חושש לשבת באופוזיציה או ללכת לבחירות חדשות.

במהלך הפגישה שהתקיימה ברוח טובה, הציגו נציגי ישראל ביתנו את דרישות הבסיס של המפלגה לכניסה לממשלה הבאה בנושאי הביטחון, עלייה וקליטה ודת ומדינה. הצדדים קבעו להיפגש שוב בזמן הקרוב להמשך המשא ומתן.

אמש התייחס יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, לנושא ואמר כי מפלגתו לא תוותר על "ערכיה הבסיסיים". ליברמן מסר כי ישראל ביתנו היא מפלגה עם סדר יום ברור המורכב משלושה נושאים: ביטחון, עלייה-וקליטה, דת-ומדינה. עם כל הרצון להצטרף לקואליציה המתגבשת והמתבקשת, ועם הנכונות לגמישות, לא נוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו". גורמים בליכוד מעריכים כי המו"מ הראשון והיחיד עם ליברמן יהיה הנוקשה והמסובך ביותר, בשל ההתעקשות שלו להעביר את חוק הגיוס כפי שהוא עבר בקריאה הראשונה בכנסת היוצאת - "בלי שינוי של פסיק או נקודה". 

בינתיים גם החרדים מתבצרים בעמדתם. ח"כ יעקב ליצמן אמר בשבוע שעבר כי יהדות התורה תתנגד לאשר את חוק הגיוס ללא שינויים ואף הוא טען כי אינו חושש מפני בחירות חוזרות. לדבריו אף הורה שלא לפזר את מטה הבחירות של המפלגה, ולהיות ערוך במקרה הצורך להליכה מחודשת לקלפיות.