הכתבים הפוליטיים מסכמים בחירות

לרגל סיום מערכת הבחירות. פנינו לאלו שבתווך בין הפוליטיקאים, הדוברים, היועצים והיח"צנים לבין הציבור - הכתבים הפוליטיים, וביקשנו מהם לענות על שאלון קצרצר המסכם את מערכת הבחירות מהזווית שלהם. התשובות לפניכם

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 09/04/19 12:37 ד בניסן התשעט

הכתבים הפוליטיים מסכמים בחירות
אריאל כהנא, טל שניידר, עמיחי אתאלי, שמעון ריקלין, יקי רדמקר, משה ויסטוך, שמרית אביטן-כהן,יהודה שלזינגר, צילום: באדיבות המצולמים

מערכת בחירות סוערת ומוזרה במיוחד מגיעה היום לסיומה. רגע לפני המדגמים, בין שיחות רקע לראיונות לתדרוכים לציוצים בטוויטר, ביקשנו מכמה מהאנשים שמביאים את העולם הפוליטי אל הסלון של כולנו, אנשים שחלקם, עבור חלק מהציבור, הם הפוליטיקה, לשתף אותנו על קצה המזלג בחוויות ממערכת הבחירות שלהם. 

טל שניידר מגלובס, עמיחי אתאלי מידיעות אחרונות, יהודה שלזינגר ואריאל כהנא מישראל היום, יקי אדמקר מהארץ, שמעון ריקלין מערוץ 20, שירית כהן-אביטן ממקור ראשון, וגם אחד משלנו - הכתב הפוליטי של חדשות כיפה, משה ויסטוך, ענו על השאלון שלנו ושיתפו אותנו במערכת הבחירות מהצד שלהם, ועל כך תודתנו נתונה להם.

טל שניידר

טל שניידרצילום: יוסי צבקר

טל שניידר - כתבת פוליטית ומדינית של העיתון 'גלובס', ובעלת הבלוג הפוליטי 'הפלוג':

מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? 2004, בחירות לנשיאות ארה״ב

מתי את הולכת לישון ביום הבחירות ומתי קמה למחרת? ישנה צהריים ביום ג׳, כדי לאגור כוחות לערב. אשתה יין אדום (כדי לסייע להירדמות) ואנסה לישון בין 16:00-18:00, ביום ג׳.

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי את מצביעה? מי שרוצה לפרסם, יכול לפרסם.

מהו רגע השפל במערכת הבחירות הנוכחית? החלטת היועץ המשפטי לממשלה על 3 כתבי אישום נגד ראש ממשלה מכהן

מהי הפתעת מערכת הבחירות? ההדחה של ציפי לבני בשידור חי.

הפתעה נוספת, מדינית, שהצליחה לגרום לי לצאת מן הפוזיציה ומן הוותק שלי בתחום, היתה החזרת גופתו של באומל ז״ל. זה לא נתפס כ״רגע בחירות״, אבל כיוון שקרה כל כך סמוך ליום ההצבעה, אני יכולה לציין שזה היה רגע מפתיע, שאיפשר לכמה שעות לשים את הציניות בצד ולבכות.

עמיחי אתאלי

עמיחי אתאליצילום: באדיבות המצולם

עמיחי אתאלי - הכתב הפרלמנטרי של 'ידיעות אחרונות'

מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? בחירות 2009 

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי אתה קם למחרת? לא חושב שהולך לישון לפיכך לצערי גם לא קם. תנועה למיטה תתחיל להתרחש רק לקראת צהרי רביעי. אללי.

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? לדעתי צריך לפרסם למי הצביע בבחירות הקודמות, ואני לכחלון.

מהו רגע השפל במערכת הבחירות הנוכחית? הניסיון לצייר את בני גנץ כלא שפוי.

מהי הפתעת מערכת הבחירות? ברור שפייגלין.

יהודה שלזינגר

יהודה שלזינגרצילום: באדיבות המצולם

יהודה שלזינגר - הכתב הפוליטי של 'ישראל היום'

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? בחירות 2009

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי קם למחרת? שינה זה לחלשים.

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? כן. ליהדות התורה. 

מהו רגע השפל בחירות 2019? גבאי מדיח את לבני. לא מענטש.

הפתעת בחירות 2019? אשתי. כמדי מערכת בחירות גם הפעם שיחקה אותה.

יקי אדמקר

יקי אדמקרצילום: ראובן קסטרו, וואלה!NEWS

יקי אדמקר - כתב כנסת וחרדים באתר וואלה!NEWS

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? בחירות לכנסת ה-19 ב-2013, ממש לא מזמן 

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי קם למחרת? 6 בבוקר ועד צאת הנשמה

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? כל אחד שיעשה מה שנראה לו לנכון. לי אין בעיה לומר כי אני מצביע ליהדות התורה לפני היותי עיתונאי, ולא חושב שזה מגביל אותי להמשיך לסקר את המפלגה באובייקטיביות.

מהו רגע השפל בחירות 2019? היו המון. מאשימים את ראש הממשלה בבגידה, פייגלין מחלק כאפות בראיונות ושקד ובנט הופכים לזמרים לרגע באופן מביך לגמרי.

מהי הפתעת בחירות 2019? פייגלין. כל תוצאה שהוא יקבל מעל 5 מנדטים, כולל חמישה - זו תוצאה שאף אחד לא חלם עליה לפני חודשיים וחצי. מי בכלל נתן לו סיכוי לעבור את אחוז החסימה?

אריאל כהנא

אריאל כהנאצילום: באדיבות המצולם

אריאל כהנא - הכתב המדיני של 'ישראל היום'

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? מערכת הבחירות הראשונה שלא סיקרתי, אבל ראיתי מקרוב והיא נתנה לי שיעורים גדולים לחיים, היתה ב-96. הייתי פעיל נידח וזוטר אצל נתניהו, והייתי במשך משהו כמו שבועיים בתל אביב. ראיתי מקרוב איך הפוליטיקה נראית בשטח, זה היה ממש שיעור לחיים, במיוחד שהן נגמרו בהפתעה לא נורמלית. שיעור על הפער בין מה שקורה בציבור לבין מה שמדווח בתקשורת וחושבים הפוליטיקאים.

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי קם למחרת? אני עוד לא יודע מתי אני הולך לישון ולכן גם לא יודע מתי אני קם. כרגע יש לי לפחות עד 1 בלילה באולפן ואח"כ נראה...

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? עקרונית אני חושב שעיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע, לפחות בדרך כלל. אישית גם עשיתי את זה בעבר. מה שכן זה תלוי בנסיבות, למשל אני בבחירות האלה מסקר מפלגה מסוימת, ואני חושב שבין אם אני מצביע לה או לא מצביע לה, זה משפיע בצורה לא טובה על הסיקור. לדעתי עיתונאי שמסקר מפלגה ספציפית לא צריך להגיד למי הוא מצביע, אבל כן צריך להביע עמדות עקרוניות. העמדות שלי ידועות ואני לא מסתיר אותן.

רגע השפל בחירות 2019? כמובן תחקיר הבוטים, שלא היה תחקיר אלא פשוט עלילה, כמו הרבה עלילות. ואפשר לומר שהתפקוד של רבים מכלי התקשורת במערכת הבחירות הזו הוא רגע השפל.

הפתעת בחירות 2019? לא אהיה מקורי ואגיד שפייגלין.

שמעון ריקלין

שמעון ריקליןצילום: באדיבות המצולם

שמעון ריקלין - הפרשן המדיני של ערוץ 20

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? הנוכחית

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי קם למחרת? לדעתי אני ער רוב הלילה, אז אני אקום באיזה 10-11.

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? במצב שנוצר היום עדיף שכולם יגידו מה הם מצביעים, כיוון שעיתונאי השמאל משחקים אותה אובייקטיביים, ואז כאילו יש עיתונאים אובייקטיביים ועיתונאים מימין. הגיע הזמן לשנות את זה ושכולם יידעו מי הוא מה. לכן אני בעד שכולם יגידו מה הם מצביעים. אני מצביע ליכוד

רגע השפל בחירות 2019? שקראו לראש ממשלת ישראל בוגד ורוצח. בוגי אמר שהוא בוגד וגנץ אמר שנתניהו רוצה להרוג אותו.

הפתעת בחירות 2019? פייגלין

שירית אביטן כהן

שירית אביטן כהןצילום: באדיבות המצולמת

שירית אביטן-כהן - הכתבת הפוליטית של מקור ראשון

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? זו הראשונה ככתבת פוליטית והשלישית כעורכת חדשות.

מתי את הולכת לישון ביום הבחירות ומתי קמה למחרת? לישון ביום הבחירות?! הלוואי ברביעי בצהריים. 

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי את מצביעה? לא. זה פוגם בעיניי במקצוע העיתונות ועדיף לנסות להשאיר את מעט החשאיות שעוד נותרה בעולם שבו כבר ידוע מיהו עיתונאי שמאל ומיהו עיתונאי ימין ומהי הפוזיציה ממנה כל אחד מדווח.

רגע השפל בחירות 2019? יום חמישי האחרון בוועדת הבחירות שבו נחקרו אנשים באשר לדעותיהם והתבטאויותיהם רק כי העזו להביע דעות ימין בטוויטר. כמובן בעקבות הפייק תחקיר על הבוטים שמפעיל הליכוד. זה היה רגע שפל לא רק בבחירות אלא במקום אליו הגענו בכלל.

הפתעת בחירות 2019? הפתעת הבחירות: ההצלחה של זהות כמובן. הפכה להיות מפלגת האווירה של בחירות 2019 דווקא במגזר הדתי על חשבון האקזיט שבנט ושקד קיוו לעשות בבחירות האלו.

משה ויסטוך

משה ויסטוךצילום: באדיבות המצולם

משה ויסטוך - הכתב הפוליטי של חדשות כיפה

מהי מערכת הבחירות הראשונה שסיקרת? בחירות 2019

מתי אתה הולך לישון ביום הבחירות ומתי קם למחרת? אדע רק הערב ומחר. מעריך שלא לפני 3:00 ולא אחרי 6:00.

האם עיתונאי צריך לפרסם למי הוא מצביע? ואם כן, למי אתה מצביע? אין צורך. מרביתם מסגירים את המפלגה, או לפחות הגוש, שאליו הם משתייכים (שזה לגיטימי בטורי דעה או בציוץ בטוויטר, לא בסיקור עיתונאי). הצבעתי בעבר לאיחוד הלאומי ולבית היהודי. הפעם אין לי מושג במי אבחר.

רגע השפל בחירות 2019? כל "הפרשיות" השונות הן זעזוע ליום אחד והכל נשכח אחרי הבחירות. מה בכל זאת? שכמעט כל אחד הרגיש שהוא עם/ראש מפלגה והתחיל ללכת/לרוץ. 47 מפלגות נרשמו לוועדת הבחירות (ובינתיים חלק פרשו).

הפתעת בחירות 2019? אורלי לוי התחילה כהפתעת הבחירות, אחרי זה גנץ הפך למרענן הרשמי החדש ובשבועות האחרונים הלפיד עבר לפייגלין, אז אלך על הימור פרוע: זהות לא תעבור את אחוז החסימה.