היסטוריה בסקרי בחירות: מי צדק ומי טעה?

איזו מפלגה היתה הפתעת הבחירות ב-2013 ומה גרם למהפך ב-2015? רגע לפני יום הבוחר, ולרגל הסקרים האחרונים, בדקנו מתי הסקרים ניבאו את תוצאות האמת - ומתי טעו בגדול

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 05/04/19 11:22 כט באדר ב'

היסטוריה בסקרי בחירות: מי צדק ומי טעה?
בחירות, צילום: David Cohen/Flash90

היום (ו') ואתמול פרסמו כלי התקשורת הגדולים את הסקרים האחרונים שלהם, לקראת הבחירות הכנסת ה-21. לאחר מכן, עד עליית המדגמים בליל הבחירות, עם סגירת הקלפיות, אסור, על פי חוקי הבחירות, לפרסם סקרים. עם הסקרים האחרונים, אספנו עבורכם מדגמי סקרים מארבע מערכות הבחירות האחרונות, במטרה לבחון עד כמה הם הצליחו לנבא את התוצאות הסופיות. 

בחירות 2015 - מהפך בתוצאות האמת

הבחירות האחרונות, בשנת 2015, היו דרמטיות במיוחד, כאשר רוב הסקרים ניבאו רוב למפלגת המחנה הציוני, אולם למרבה ההפתעה נתניהו הצליח לעקוף את בוז'י הרצוג עם 30 מנדטים לליכוד, לעומת 24 למפלגת המחנה הציוני. 

רבים מייחסים את הפער בין הסקרים לתוצאות האמת ל'קמפיין הגוועלד' של נתניהו בימים האחרונים שלפני הבחירות, ובייחוד לסרטון הידוע ראש הממשלה מזהיר את בוחרי הימין כי 'הערבים נוהרים לקלפיות', וכך הצליח ל'גנוב' ארבעה מנדטים ממפלגת הבית היהודי למפלגתו שלו.

בשבוע האחרון של הבחירות נתניהו התראיין לכל אמצעי התקשורת, והימין קיים עצרת גדולה בכיכר רבין, במהלכה יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט עלה לשיר על הבמה עם גיטרה, והבטיח את ניצחנו של נתניהו. אי אפשר לדבר על המהפך של בחירות 2015 בלי להזכיר אמירתו המפורסמת של הרצוג 'אני אשמור על נתניהו מאוחדת', בראיון טלוויזיוני, כאשר נתניהו, במסך הגדול מאחוריו, מגחך על האמירה הפרוידיאנית של יריבו. 

מלבד 'גניבת' המנדטים של הבית היהודי בידי הליכוד, ישנו עוד הבדל ניכר בין הסקרים לתוצאות, והוא מפלתה של מפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי. הסקרים צפו לישי 4-5 מנדטים, והבטיחו את כניסתו לכנסת, אולם הוא נחל מפלה קשה ומפלגתו התאדתה לגמרי. לכל שאר המפלגות, הסקרים ניבאו בצורה כמעט מדויקת את תוצאות האמת. 

בחירות 2015-סקרים מול תוצאות האמת

בחירות 2015-סקרים מול תוצאות האמתצילום: כיפה

בחירות 2013 - לפיד מזנק

בחירות 2013 ידועות כנסיקתה של יש עתיד בראשות יאיר לפיד, ומפלתה של מפלגת התנועה, בראשות ציפי לבני. שתי המפלגות הללו קמו רגע לפני הבחירות והצליחו לשנות את המפה הפוליטית. לפיד, במערכה הראשונה שלו בפוליטיקה, הצליח לגרוף 19 מנדטים, כשהוא שואב מנדטים כמעט מכל המפלגות, ולהפוך למפלגה השנייה בגודלה.

מערכת הבחירות סבבה סביב נושאים חברתיים, בעקבות המחאה החברתית של שנת של שנת 2011, כאשר הקמפיין המוצלח של יש עתיד היה 'איפה הכסף?'. לפיד הקפיד להשיב כי הכסף מחולק לחרדים או למתנחלים ונמצא 'בין איתמר ליצהר', והצליח לשנות את השיח הפוליטי מביטחוני לחברתי, ולהפוך את כל תמונת המנדטים לטובתו. 

בכנסת -19 הפכה יש עתיד לשותפה בכירה, וקיבלה לידיה משרדים נחשבים ביותר. לעומת זאת לבני קיבלה רק 6 מנדטים, אך הפכה לשרת המשפטים בממשלתו של נתניהו, ומאז המשיכה צניחתה של לבני עד שבבחירות הנוכחיות היא לא התמודדה כלל. לפיד ולבני הפילו את הממשלה לאחר שניסו להקים ממשלה חלופית עם הרצוג - ללא הצלחה.   

בחירות 2013- סקרים לעומת תוצאות האמת

בחירות 2013- סקרים לעומת תוצאות האמתצילום: כיפה

בחירות 2009 - נתניהו עולה לשלטון

בחירות 2009 היו בסימן נפילתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט מהשלטון לאישומים בגין שוחד, שבסופם נשלח לבית הסוהר. ציפי לבני, שירשה את אולמרט, היתה בשיאה והיחידה שהצליחה לנצח את נתניהו בבחירות בעשור האחרון. 

מנגד, על הבחירות האלו העיבו תוצאותיה החמורות של מלחמת לבנון השנייה בהובלת מפלגת קדימה, והאכזבה מהעקירה מגוש קטיף לטובת החמאס, שכבש את רצועת עזה מהרשות הפלסטינית ב-2007.

הסקרים במערכת הבחירות של 2009, למרבה הפלא, תאמו מאוד את המציאות, ולא היו הפתעות מיוחדות כשהגיעו תוצאות האמת.   

הליכוד וקדימה הובילו בפער ניכר מיתר המפלגות, אך ביניהן היתה תחרות קשה לאורך כל מערכת הבחירות. לבסוף קדימה קיבלה 28 מנדטים לעומת הליכוד שנותרה רק עם 27. אולם לבני נכשלה במלאכת הרכבת הממשלה, והנשיא העביר את הסמכות לבנימין נתניהו, שנותר על כס ראש הממשלה מאז ועד היום. 

בחירות 2009- סקרי בחירות מול תוצאות האמת

בחירות 2009- סקרי בחירות מול תוצאות האמת

בחירות 2006 - בצל ההתנתקות

בחירות 2006 התקיימו חצי שנה לאחר ההתנתקות מגוש קטיף. האווירה במדינה היתה אופטימית ונראה כי אנחנו בפתחו של מזרח תיכון חדש. גוש השמאל היה גדול משמעותית מגוש הימין, כאשר הליכוד דשדש (מקביל למצבה של מפלגת העבודה כיום). הבחירות הללו היו כמעט בוודאות בידיים של מפלגת קדימה, בראשות אהוד אולמרט, שהציג במהלכן את 'תכנית ההתכנסות', שאמורה היתה להוות המשך להתנתקות. 

למרות שמדובר במספרים קטנים יחסית, הסקרים פרגנו לקדימה והעבודה בחמישה מנדטים נוספים, שככל הנראה עברו למפלגת האווירה של אותן שנים - מפלגת הגימלאים, בראשות רפי איתן, אשר לא הצליחה לשרוד בבחירות הבאות. גם מפלגת ישראל ביתנו נחלשה בתוצאות האמת לעומת הסקרים, לעומת זאת מפלגת הליכוד דווקא התחזקה.   

הכנסת ה-17 נפלה לאחר שלוש שנים, כאשר החקירות נגד אהוד אולמנט הלכו וגברו. שותפיו ויריביו הפצירו בו לפנות את מקומו, וכך היה. ארבע-עשרה שנים לאחר מכן, ישראל של 2019 נראית שונה בתכלית, ומפת הגושים התהפכה כמעט לגמרי.  

בחירות 2006-סקרים מול תוצאות האמת

בחירות 2006-סקרים מול תוצאות האמתצילום: כיפה

כשבוחנים את מגמות הסקרים במהלך השנים, נראה כי הם תואמים את תוצאות האמת במפלגות הקטנות והבינוניות. אבל בכל הקשור למפלגות הגדולות - היו הפתעות כמעט בכל מערכת בחירות. המפלגות הגדולות מושכות, פעמים רבות, את הקולות הצפים, אלא אם הם הולכים למפלגות אווירה הקמות בכל מערכת בחירות. בעוד כמה ימים נדע האם הסקרים של מערכת הבחירות הנוכחית יהיו תואמים לנתוני האמת.