שידור חי לקראת הצבעה: האם אחרי הדיון הסוער שיקלי יחשב כפורש?

ועדת הכנסת דנה בבקשה של ראש הממשלה נפתלי בנט להכריז על חבר מפלגתו עמיחי שיקלי כפורש | מנהל הוועדה איתן גינזוברג הוציא מהדיון חברי כנסת רבים מהאופוזיציה ואף השתיק להם את המיקרופונים

עמיאל ירחי נועה שטרנברג נועה שטרנברג, עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/04/22 09:05 כד בניסן התשפב

לקראת הצבעה: האם אחרי הדיון הסוער שיקלי יחשב כפורש?
שיקלי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברגעים אלו מתנהל הדיון בוועדת הכנסת בו יוחלט האם להכריז על חבר הכנסת מימינה עמיחי שיקלי כפורש. הכרזה שמשמעותה היא ששיקלי לא יוכל להתמודד במסגרת של מפלגה קיימת בבחירות הבאות לכנסת. במהלך הדיון האמוציונאלי השתיקו את המיקרופונים של חברי האופוזיציה כיוון שצעקו.

אחרי שחברי כנסת רבים מהאופוזיציה הוצאו על ידי יושב הראש איתן גינזבורג. מתן כהנא נשא נאום כנציג מפלגת ימינה, בפתח דבריו אמר: "הבנו – כולנו -  שעל כף המאזניים עומד עתידה של מדינת ישראל. אתה ח"כ שקלי, ברגע האמת, ברגע הגורלי, השתפנת. ברחת מלקחת אחריות". השר כהנא אף ערער על ניסיונות של ח"כ שיקלי לטעון כי מעשיו נבעו בהתאם לערכים בהם הוא מאמין: "אם ערכים עמדו בבסיס ההחלטה שלך, איך העזת להצביע נגד חוק האזרחות? איך העזת להצביע נגד אינטרס בטחוני מובהק של מדינת ישראל?". בהמשך אמר לשיקלי כי פרש מהמפלגה כדי לדאוג לעתידו הפוליטי: "אתה שיקלי, ברגע האמת, ברגע הגורלי, השתפנת. ברחת מלקחת אחריות - בחרת להשתפן כדי להשתריין".

בהמשך דיבר כהנא על נתניהו, אמר: "אנחנו באים להציל את המדינה ואתה חובר לגדול השקרנים בפוליטיקה הישראלית?".

עורך דינו של שיקלי הצהיר כי יפנה לבית המשפט המחוזי

עורך דינו של שיקלי, עו"ד גיא בוסו לא נשאר חייב ואחרי שהלין על כך שיו"ר הוועדה לא מאפשר לו להשמיע טיעונים מקדמיים טרם תחילת הדיון הצהיר כי הוא יפנה לבית המשפט המחוזי. 

בוסו השיב לטענות שהושמעו כנגד שיקלי. לדבריו, אסור לשר כהנא להשתתף בדיון והוא ביקש להוציא אותו. לדבריו, "הנוכחות שלו כאן הוא צלם בהיכל". חברי הכנסת מלכיאלי הוסיף ואמר, שגם במשרד הדתות הוא צלם בהיכל.

בוסי ציטט סעיפים מתקנון הכנסת שלדבריו תומכים בדעתו. בוסי ביקש שכל טיעוניו של השר כהנא ימחקו מהפרוטוקול. התוכן של דבריו שקרי לחלוטין. לדבריו, מה הקשר בין הטיעונים של השר כהנא כלפי ח"כ נתניהו, לטענות כנגד ח"כ שיקלי? בוסי הוסיף וטען כי ניהול הדיון מנוגד לחוק. בנוסף, בוסי ביקש לפסול את ח"כ שירלי פינטו קדוש מלהשתתף בדיון מאחר והיא ח"כ נורבגית כלשונו, ומאחר שהיא נכנסה לכהן כח"כ לאחר שהשר כהנא התפטר מהכנסת, לדבריו זה ניגוד עניינים.

מי שהגיעה לתמוך בשיקלי היא לא אחרת מאשר עידית סילמן, שפרשה אף היא מימינה לפני כשבועיים וגרמה לשיתוק הקואליציה ולאיבוד הרוב. היא התקבלה בחמימות על ידי שיקלי והשניים נראו מחובקים. 

ההכרזה של בנט על מהלך הפרישה הגיעה לפני כשבועיים כאקט הרתעתי לשאר חברי המפלגה אחרי שחברת ימינה נוספת, עידית סילמן הודיעה שהיא עוזבת את הקואליציה. כזכור, מיד אחרי הבחירות הודיע שיקלי כי הוא אינו תומך בהקמת הממשלה הנוכחית והצביע באופן עצמאי עד כה. שי מימון שפרש מרשימת ימינה הגיע לתמוך בשיקלי. 

הבוקר אמר שיקלי בראיון ל"ישראל היום" כי אין לו אשליות שהועדה תידון בעניינו בנפש חפצה, ושיתף על התוכניות שלו להמשך. "נוצר ואקום לציבור חילוני, מסורתי, ליברלי, שלא בהכרח מעוניין להצביע לליכוד או לרשימה דתית, יכנסו כוחות חדשים שאוביל או שאשתלב בהם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן