"בוחרים את הפחות מקולקל": האזינו לרב צבי יהודה בשיחה לפני בחירות 1981

לפני קרוב ל-40 שנה , לאחר הפיצול הראשון בציונות הדתית, ביקשו תלמידיו של ראש ישיבת מרכז הרב שיורה להם למי להצביע - למפד"ל או לתחייה שהורכבה מדתיים וחילונים. מה אמר הרב? האזינו להקלטה שהגיעה לידי חדשות כיפה

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 18/06/19 17:42 טו בסיון התשעט

"בוחרים את הפחות מקולקל": האזינו לרב צבי יהודה בשיחה לפני בחירות 1981
העדיף מפלגה דתית. הרב צבי יהודה במרכז עם הרב דרוקמן והרבה טאו, צילום: באדיבות המצלם

גם בבחירות 2019 מועד ב', יעמדו במוקד מספר מפלגות שינסו להתמודד על קולו של הציבור הדתי לאומי. בשנת 1981, טרום עידן הבית היהודי, האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית, הימין החדש וזהות, עדיין ניתן היה להתייעץ עם אחד מגדולי רבני הציונות הדתית, הרב צבי יהודה קוק, שבהקלטה שהגיעה לידי חדשות כיפה התייחס לפילוג שהסעיר את המגזר באותה תקופה.

אז, על רקע הצבעת המפד"ל בעד הסכם השלום עם מצרים שכלל את פינוי חצי האי סיני ובתוכו העיר ימית, פרשו כמה מנציגי המפלגה וחברו לגורמים חילוניים ויחד הקימו את תנועת התחיה. יום לפני הבחירות התקבצו מספר תלמידים ושאלו את רבם הישיש (אז בן 90) למי כדאי להם לתת את קולם.

"לאיזו מפלגה צריך להצביע לבחירות מחר?", שאל אחד מהם ונענה: "אינני יודע". כששאל פעם נוספת ענה לו הרב: "כל אחד ורצונו". גם על השאלה האם יש עדיפות להצביע למפלגה מסוימת ענה הרב קוק שהוא אינו יודע.

"הרב ביקש לפרסם את המכתב מלפני ארבע שנים על המפד"ל", הקשה שוב התלמיד, "זאת אומרת שעדיף להצביע למפד"ל?". על כך השיב ראש ישיבת מרכז הרב בצורה קצת יותר מפורשת: "יותר קרוב... אינני אומר שזה בתכלית. אך יותר קל. יותר מאחרים". השואל המשיך להקשות ותהה האם יש להצביע כך "למרות כל הקלקולים שיש במפד"ל?". בנו של הרב קוק לא התרגש והשיב: "העולם מלא קלקולים. בוחרים את הפחות מקולקל". כשהוא נשאל האם מפלגת תחייה היא אפשרות פחות טובה, אמר הרב: "התחייה... בכלל אינני יודע מה זה. זה מין אנדרוגינוס. אינני יודע".

תלמיד: "הרב אסור להצביע לתחייה, בגלל שזה אנדרוגינוס?".
הרב: "אמרתי לכם, אינני יודע, דבר חדש. דבר חדש אינני יודע... יש שם יהודים טובים, אך צריך בירור על הפרטים, כמה שומרים מצוות, כמה פחות שומרים מצוות".
תלמיד: "והולכים יחד למען עם ישראל בארץ ישראל. זה דבר חיובי, לא? וזו הדרך של הרב זצ"ל, לא?".
רב: "לא. שלימות".
תלמיד: "אז מי שמרגיש שצריך להצביע לתחייה, זה נכון?".
רב: "זה דבר חדש".

בהמשך כשהרב קוק הדגיש כי סיני היא חלק מארץ ישראל אמר תלמיד אחר: "נכון, ולכן המפד"ל נכשלה בזה. הצביעו להחזיר אותה". הרב אמר לו בתגובה: "אפשר לא להסכים". וכשהוא נשאל שוב: "אז למה להצביע בעדה שוב?". הוא ענה במילה אחת, שלימדה על העדפתו הפוליטית: "אפשר".