"אם הציונות הדתית תיפול במניפולציות של נתניהו ובנט, היא תיעלם"

בראיון לחדשות כיפה חושש ח"כ סמוטריץ' שהציבור הסרוג שוב יתגייס לעזור לנתניהו: "לא מבין אנשים שמאמינים לאדם שמבטיח בבחירות שיעשה מה שהוא נמנע ממנו 4 שנים". והאם בנט יהיה שר ביטחון? "לא יודע מה הסיכוי שזה יקרה. אם הוא לא יטלטל את צה"ל, הוא יגמור כמו ליברמן"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 08/04/19 12:46 ג בניסן התשעט

"אם הציונות הדתית תיפול במניפולציות של נתניהו ובנט, היא תיעלם"
"אני חושש". סמוטריץ, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לכנסת הקודמת הוא נכנס בעקבות מותו של אורי אורבך, אך מאז כוכבו דרך ויממה לפני ההצבעה בקלפי, מתייצב ח"כ בצלאל סמוטריץ כשהוא בעמדת ההנהגה המשותפת של איחוד מפלגות הימין. אותו מקום שבו ניצבו עד לא מזמן חבריו וכעת יריביו, נפתלי בנט ואיילת שקד, שאותם ואת נתניהו הוא מאשים בניסיון להפיל את הציבור הדתי לאומי "במניפולציה רגשית" כדי שיצביעו עבורם. בראיון לחדשות כיפה הוא פונה לציבור הסרוג ומנסה למנוע מהם לנטוש את מפלגתו ומסביר מדוע הם מחביאים את היו"ר הרב רפי פרץ.

אני לא רגוע", אומר סמוטריץ' ומסביר כי "אם הציבור שלנו שוב יתפתה להיכנס תחת אלונקות אחרות, הציונות הדתית עלולה להיעלם. ואני מתכוון גם להתגייסות לטובת נתניהו וגם לטובת בנט".

לטובת בנט?

"אני מוכן לחתום לך שביום שלישי כל הציונות הדתית תקבל טלפון עם הודעה מוקלטת שבה הוא יסביר שהוא עשה טעות שהוא עזב והוא יתחנן שהם בסכנה ושהם לא יעברו את אחוז החסימה והוא לא יהיה שר הביטחון ואיילת שקד לא תהיה שרת המשפטים. כדאי לא ליפול במניפולציה הזאת. בנט יעבור את אחוז החסימה ואסור לציבור שלנו להיגרר לאלונקות אחרות?".

יש במטה של הימין החדש חפרפרת שחשפה בפניך את התכנית שלו ביום הבחירות?

"(צוחק) אין חפרפרת, אבל שמעתי את הדברים שהם אמרו לאחרונה ואלה היו המסרים שלהם. זה קמפיין חכם ומתבקש אבל חשוב שהמצביעים שלנו יבינו שמדובר במניפולציה רגשית ואסור שזה יעבוד עליהם. אנחנו היחידים שהם ימין ולא ימין פרגמטי אלא אידאולוגי".

עולה להתקפה. סמוטריץ ובנט בימים יפים יותר

חושש מקמפיין גוועלד גם מצד בנט. סמוטריץ עם חברו לשעבר למפלגהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אחרי כל המאבקים האלה, יום לאחר הבחירות, מי שיעבדו צמוד יהיו מן הסתם בנט, שקד ואתה

"יכול להיות",הוא אומר וממהר לקטלג את חבריו למפלגה עד לא מזמן כעוד פוליטיקאים מן המניין, "יש מפלגות נוספות שיש לנו בסיס משותף רחב איתן. המטרה שלנו תהיה לתאם כמה שיותר נושאים עם כמה שיותר מפלגות, כולל המפלגות החרדיות, כדי להגיע למשא ומתן הקואליציוני מול נתניהו מגובשים ושנצליח לייצר קווי יסוד והתחייבויות מצד נתניהו".

כבוגר מערכת הבחירות הקודמת שבה הליכוד לקח מכם ברגע האחרון מנדטים, אתם ערוכים לקמפיין הגוואלד של נתניהו?

"אני מקווה מאוד שהציבור לא קונה את זה. אי אפשר לעבוד עליו פעמיים, בטח על ציבור חכם כמו שלנו. מה שחשוב זה גודל הגוש ואין כמעט משמעות לגודל המפלגה. הבטחות הבחירות של נתניהו שוות מעט מאוד. ההבטחה התורנית זו הריבונות. אבל נתניהו בלם פעם אחר פעם את יוזמות הריבונות שאני הובלתי לצד ח"כ יואב קיש ומי שניהלה הכל מאחורי הקלעים, אורית סטרוק.

"אני לא מצליח להבין אנשים שמאמינים לאדם שיומיים לפני הבחירות מבטיח שיעשה משהו שהוא נמנע ממנו במשך 4 שנים. אגב, זה לא רק נתניהו. גם נפתלי בנט ואיילת שקד לא שיתפו פעולה עם המהלכים שלי. ביקשתי להעלות את זה לוועדת השרים לענייני חקיקה ובכל פעם היה להם תירוץ אחר. לבוא יומיים לפני הבחירות ולהכריז על החלת הריבונות זה ללעוג לאינטליגנציה של הציבור. ראש הממשלה מתכנן לשווק את תכנית טראמפ כמשהו שהוא טוב לימין, אבל בפועל להקים מדינה פלסטינית".

מאשימים אותו גם בהפעלת רשת חשבונות מזויפים? ראש הממשלה נתניהו

"אי אפשר לעבוד על הציבור פעמיים". נתניהוצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אבל רק לאחרונה הוא הצהיר שהתנאי שלו להכרה בתכנית טראמפ זה שהוא לא יפנה אף יישוב ואף מתיישב

"אז למסור חלקים מארץ ישראל ולהקים עליהם מדינה פלסטינית בלי לעקור אף מתיישב זה בסדר? אני עדיין דוגל בארץ ישראל השלמה וחלק מהמפלגה היחידה בכנסת שמאמינה בערך הזה. אסור שהשיח יהיה רק סביב פינוי יישובים. אני גם לא מאמין לו. הוא אולי לא יפנה אף יישוב אבל הוא יקפיא אותם ויבנה סביבם מדינה פלסטינית ויהפוך אותם למובלעות כמו נצרים שיהיה קשה מאוד לשמור עליהם ביטחונית".

אתה חושש שנתניהו ינסה להקים ממשלה עם בני גנץ?

"אני חושש מאוד. הוא עשה את זה ב 2009 עם אהוד ברק וב 2013 עם ציפי לבני. אם הוא רק יוכל הוא יעשה את גם עכשיו. אם נתניהו יהיה גדול ויתר הגוש קטן הוא יעשה מה שהוא רוצה. הוא יגיד שהוא לא יכול להקים ממשלה עם הרבה מפלגות ימין קטנות. אני מקווה מאוד שהציונות הדתית והימין האמתי לא קונים את הלוקש הזה פעם שנייה".

אבל אולי החשש של נתניהו אמיתי ואם גנץ יקבל יותר מנדטים ממנו, אז גם אם גוש הימין על הנייר יהיה גדול יותר, הוא יהיה זה שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה?

"זה לא תואם את הפרקטיקה של החוק ושל ההיסטוריה. מאז ומעולם נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי שיש עליו הכי הרבה ממליצים. אם יהיה פער של עשרה מנדטים אולי יהיה לזה אפקט פסיכולוגי, אבל אף סקר בכלל לא מתקרב לשם. פער של מנדט או שניים זה לא משמעותי ולא ישפיע על זהות מרכיב הממשלה".

מבקשת שיצביעו רק לה או לחבר מפלגתה לשעבר. שקד וסמוטריץ

מעוניין בתפקיד שלה. סמוטריץ ושקדצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

סמוטריץ' ממשיך לסמן את שני התיקים שמפלגתו תדרוש במשא ומתן הקואליציוני מול הליכוד, כשהוא עצמו חושק בתפקידה של איילת שקד, שישבה בעבר לצדו בישיבות הסיעה. "אנחנו מכוונים לתיקי החינוך והמשפטים. בשורה התחתונה התיקים האלה נמצאים כבר עכשיו בציונות הדתית. כשנפתלי ואיילת פרשו מהבית היהודי היינו יכולים לדרוש מנתניהו שיפטר אותם, אבל לא רצינו להיות קטנוניים. אלה תיקים שנפתלי ואיילת קיבלו אותם במנהיגי מפלגת הציונות הדתית ואנחנו רוצים ששני התיקים האלה ואולי עוד תיק או שניים יהיו ברשותנו".

אתה חושב שנפתלי בנט יהיה שר ביטחון מוצלח?

"אני לא יודע מה הסיכוי שזה יקרה. אני מוכן לפרגן לו והוא יוכל להיות שר טוב בעיקר אם הוא יטלטל את הצבא. כי בסופו של דבר את ההכרעות בנושאי הביטחון מקבל הקבינט בראשות ראש הממשלה ובמובן הזה הוא עוד יכול לגמור כמו ליברמן. זה לא בידיים שלו. אבל אם הוא יבצע שינויי עומק בצבא ויגרום לו להציג אסטרטגיה לא הססנית ולא פחדניות עם חשיבה מחוץ לקופסא, הוא יצליח לגרום לנתניהו לקבל החלטות אחרות. בזה נמדד שר ביטחון טוב. אבל שוב".

לקראת סיום מערכת הבחירות, מי שבעיקר מתראיין זה אתה, למה אתם מחביאים את ראש הרשימה הרב רפי פרץ?

"הרב רפי חורש את השטח ועושה עבודה מצויינת. אני מתראיין יותר כי אני מנוסה יותר. הרב רפי לא בא מהעולם הזה והוא מנוסה פחות בעולם הפוליטי. כל שיתוף הפעולה בין הרב רפי לביני מבוסס על ההשלמה וההבנה במה כל אחד טוב וכיצד כל אחד יכול לתרום. אין שום עניין לדרוך אחד על השני. אנחנו מעריכים אחד את השני ומודעים ליכולות ולירונות אחד של השני. השלם הזה גדול מסך חלקיו. כך זה בנוי בקמפיין הנוכחי וכך זה גם יהיה בשנים הקרובות שבהן נעבוד יחד".

הרב פרץ וסמוטריץ

"הוא איש שטח. אני יותר מנוסה פוליטית". הרב פרץ וסמוטריץצילום: ללא

להערכתך, לאור הכוונה המסתמנת להגיש נגד נתניהו כתב אישום בכפוף לשימוע, אנחנו ניצבים לקראת מערת בחירות נוספת בשנה הקרובה?

"לא. בטיעון הזה משתמש גנץ כדי לשכנע מצביעים לעבור אליו. אני לא אוהב את כל מה שכתוב בכתב החשדות ואני לא אוהב את כל ההתנהלות של נתניהו, אבל כששמים את זה מול כיבוד ההליך הדמוקרטי ורצון העם והיכולות של ראש הממשלה לנהל את המדינה הם מספיק חשובים כדי שלא תוסר חסינותו של בגלל דברים איזוטרים שאולי הם לא בסדר אבל לא בגלל צריך להפיל ראש ממשלה. אני חושב שלא יהיה רוב שיאפשר את הסרת חסינותו של נתניהו ותהיה לנו ממשלה לארבע שנים ונתניהו יצטרך לתת את הדין על מעשיו אחרי שיסיים את תפקידו".

בסקרים האחרונים ניצבתם על 5-7 מנדטים. חלום המספר הדו ספרתי שלכם התרחק?

"אני מאמין שנקבל 8-10 מנדטים. כדי שזה יקרה הציבור שלנו חייב לדעת שאסור לו ליפול למלכודת המניפולטיבית של נתניהו ובנט. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו וכולם צריכים לשוב הביתה ולהצביע עבורנו".