פגישת נתניהו וטראמפ. במוקד: שינוי הסכם המעצמות עם איראן

בפגישתו השלישית עם הנשיא האמריקני מאז נכנס לתפקידו, ינסה ראש הממשלה לשכנעו להכניס נספח שינוים מיוחד שעתיד לכלול דרישה לפיקוח על מתקנים נוספים והארכת ההסכם בעשור. באיראן טענוו כי הם יגיבולכל צעד שגוי של ארה”ב ביחס להסדר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/09/17 06:56 כז באלול התשעז

פגישת נתניהו וטראמפ. במוקד: שינוי הסכם המעצמות עם איראן
נתניהו וטראמפ. הלחץ מתחיל להשפיע?, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגש הערב (שני) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וינסה לשכנעו לשנות, בדרך זו או אחרת, את הסכם הגרעין עם איראן שנחתם לפני כשנתיים.

בשעה 20:00 שעון ישראל יפגשו השניים לקראת העצרת הכללית של האו"ם, במהלכה יקשר נתניהו בין האיום מכיוון צפון קוריאה לזה העתידי של איראן במידה ולא יחול שינוי בהסכם שנחתם בתקופתו של הנשיא הקודם אובמה ושזכה להסכמת מעצמות כמו סין ורוסיה.

בישראל לא מביעים אופטימיות בנוגע לפתיחת ההסכם והכנסת השינויים, אלא תולים תקוות באפשרות לצרף אליו נספח נוסף ובו שורת סעיפים חדשים. בין הדרישות החדשות, הגברת הפיקוח על מתקני הגרעין ותוכניות הפיתוח האיראניות, שכיום מפוקחת ע"י הסוכנות לאנרגיה אטומית וזה רק במתקנים שעליהם הצהירה איראן שהם למטרות שלום. ישראל תדרוש להכניס מתקנים נוספים לרשימת הפיקוח. דרישה נוספת מצד ישראל היא להאריך את משך ההסכם בעשר שנים נוספות ובכך להעמידו על 25 שנה סך הכל.

נתניהו וטראמפ יפגשו בפעם השלישית מאז שהאחרון נכנס לתפקידו לפני שמונה חודשים. יש לציין כי מרבית דרישות ישראל מקובלות גם על ממשל טראמפ שאמר בשבוע שעבר כי מדובר בהסכם "הגרוע ביותר שראיתי מימי. אנו לא נעמוד מנגד בזמן שהם עושים את מה שהם עושים".

באיראן עצמו התייחסו לפגישת שני המנהיגים והמנהיג הרוחני של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אמר כי מדינתו "תגיב לכל צעד שגוי של ארה”ב ביחס להסדר". לדבריו, "האומה האיראנית עומדת איתנה וכל צעד מוטעה של המשטר היהיר יעמוד בפני התגובה של הרפובליקה האסלאמית”, צוטט מנהיג איראן בטלוויזיה הממלכתית".