עתירה: מכוח החוק הקודם, חוק ההמלצות צריך לחול על נתניהו

עו"ד יוסי פוקס עתר לבית המשפט וטען כי גם לפני חוק ההמלצות אסור היה למשטרה להמליץ בתום חקירותיה. ל'כיפה' הוא אמר כי "אם המשטרה הייתה הולכת לפי ההנחיות, אז אכן לא היה כלל צורך בחוק הזה. אבל המשטרה פשוט התעלמה מהחוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/01/18 15:29 יז בטבת התשעח

עתירה: מכוח החוק הקודם, חוק ההמלצות צריך לחול על נתניהו
חוק ההמלצות יחול גם על נתניהו? ארדן, ראש הממשלה והמפכ, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

עתירה חדשה הוגשה היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה שחוק ההמלצות יוחל גם על תיקי חקירה שנפתחו עוד לפני שהוא עבר בכנסת. זאת מהסיבה שלפי מגיש העתירה, עו"ד יוסי פוקס, גם לפני חקיקתו אסור היה למשטרה להמליץ על הגשת כתבי אישום.

חוק ההמלצות, שאוסר על המשטרה להעביר לפרקליטות את המלצותיה בתום החקירות שניהלה, עבר בשבוע שעבר בקריאה שניה ושלישית. אחד הסעיפים בחוק קבע כי הוא יבוא לידי ביטוי אך ורק בחקירות שיחלו לאחר סיום חקיקתו בכנסת.

עו"ד פוקס דרש משופטי בג"ץ שייחייבו את השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה ומשטרת ישראל, לבטל זאת ויאפשרו להחיל את החוק על כל התיקים הפתוחים לרבות זה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ל'כיפה' הוא אמר כי "לפי חוק המלצות אלפי התיקים שנפתחו לפני שהוא עבר בכנסת, לרבות אלה של ראש הממשלה, צריכים להתנהל לפי החוק הישן", אבל הוא ציין, "וזה האבסורד הגדול, גם לפי החוק הישן אין למשטרה סמכות להמליץ".

בעתירתו הוא טען האיסור על המשטרה להעביר את המלצותיה מתבסס על עקרון חוקיות המנהל אשר לפיו מה שלא הותר במפורש בחוק, נמצא בגדר אסור. עוד הוא כתב כי התנהלות המשטרה משנת 2002, עת פרסמה ועדת וינוגרד את מסקנותיה בנושא, מנוגדת להנחית היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין שקיבל את ההמלצותיה.

אם אכן גם לפני חוק ההמלצות אסור היה למשטרה להמליץ בתום החקירה אז לשם מה הוא בכלל נחקק?

"אם המשטרה הייתה הולכת לפי ההנחיות של ועדת וינוגרד ושל השר לביטחון הפנים והיועמ"ש דאז, עוזי לנדאו ואליקים רובינשטיין, אז אכן לא היה כלל צורך בחוק הזה. אבל מכיוון שהמשטרה פשוט התעלמה מהחוק במשך 15 שנה ופעלה בניגוד אליו, לא היה מנוס מלחוקק את חוק ההמלצות".