עשרה דברים שלא ידעתם על תנועת עזרא

לקראת אירוע 100 שנה לתנועת עזרא, הנה כמה עובדות על תנועת הנוער הוותיקה. מי הוא הבוגר המפורסם ביותר של התנועה? ובת כמה הבוגרת המבוגרת ביותר? התשובות בפנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/09/18 10:15 יט בתשרי התשעט

עשרה דברים שלא ידעתם על תנועת עזרא
חברי עזרא. ארכיון, צילום: איתי בן עזרא

באסרו חג הקרוב יתקיים אירוע ענק לציון פתיחת שנת ה-100 לתנועת עזרא, וזו הזדמנות נפלאה להכיר כמה עובדות על תנועת הנוער הוותיקה הזו. 

כמה מתוך העובדות ידעתם לפני? כתבו לנו בתגובות.

1. התנועה קרויה על שם עזרא הסופר אשר העלה את גלות בבל ארצה, היטיב את רמתו הרוחנית של הדור, וחיזק אותו רוחנית ואמונית. בעקבות כך החליטו מקימי התנועה לקרוא לה "תנועת עזרא".

2. התנועה נוסדה בסוף חודש אב ה'תרע"ט - 1919 בגרמניה, על ידי קבוצת סטודנטים מקומיים, שומרי תורה ומצוות, שחונכו בשיטתו של הרש"ר הירש - "תורה עם דרך ארץ". שיטה זו ראתה את היהודי משתלב בכל תחומי החיים - גם אלו "החוליים", מתוך התורה. סטודנטים אלו הבינו שכדי לחנך לשיטה זו צריך ליצור מסגרת בלתי פורמלית גם לשעות הפנאי, שתשלים את החינוך הפורמלי ותקרב את בני הנוער מקרב היהדות האורתודוקסית לאמונה מעמיקה יותר, להשתתת התורה בכל ענפי החיים ולעלייה לארץ ישראל.

3. בקיץ תרצ"ו (1936) נוסדו סניפי ארגון "עזרא" הראשונים בארץ - בפתח תקווה ותל אביב.
סניפים אלו מקיימים פעילות שוטפת עד היום.

4. סמל התנועה הוא מגן דוד, המורכב ממשולש בהיר המונח על משולש כהה, בתוך עגול. ממגן הדוד יוצאים 12 קווים. ובראשו מצוירים לוחות הברית, ומתחתיהם כתוב שם התנועה .
העיגול מסביב לסמל מסמל את כל העולם.
שלושת המשולשים הכהים מסמלים את עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, ואת השילוב ביניהם. המשולש הבהיר יוצר מגן דוד שהוא סמל עם ישראל המקשר ביניהם. לוחות הברית מסמלים את התורה ושנים עשר הפסים מסמלים את שנים עשר שבטי ישראל, שהם אור לגויים.

5. את המנון התנועה חיבר הרב אברהם יצחק הכהן קוק (הראי"ה) זצ"ל, ואלו מילותיו:

פה נעבוד צורנו בחדווה וברננה,
פה נחיה את חיינו תחת שלטון התורה.
בנה נבנה את ארצנו, חזקו חזקו ונתחזק!
חזקו חברים. חזק ונתחזק.
חזקו חברות. חזק ונתחזק.
חזקו חברים וחברות. חזק ונתחזק."

6. בוגר התנועה המוכר ביותר: הנרי קיסינג'ר. הנרי אלפרד קיסינג'ר הוא מדינאי יהודי-אמריקאי שכיהן כיועץ לביטחון לאומי ובהמשך כמזכיר המדינה של ארצות הברית, מטעם המפלגה הרפובליקנית. הוא היה ליהודי הראשון שכיהן בתפקיד זה, וכן לראשון שכיהן בשני התפקידים במקביל. 

7. לאה נוסבאום, בת 97, היא בוגרת התנועה המבוגרת ביותר המתגוררת היום בישראל.

8. עזרא היא תנועת הנוער הדתית הראשונה בעולם. התנועה הקימה את חוות ההגשמה הציונית הראשונה והיתה פעילה בהעלאת יהודים ובהקמת ישוביים תורניים בכל רחבי הארץ.

9. התנועה הקימה בשנות ה80 את קבוצת הארזים בתנועה ובכך הייתה לתנועת הנוער הראשונה ששילבה ילדים עם צרכים מיוחדים

10. לעזרא היו קשרים ענפיים וקשרי הכוונה קבועים עם ההנהגה הרבנית המרכזית וביניהם גם הרב צבי יהודה הכהן קוק ועוד.

האירוע "עזראים מאה ומעבר" יתקיים ביום שלישי כ"ג תשרי 02/10 איסרו חג סוכות באצטדיון פיס ארנה בירושלים.