עצות לועדה הבוחרת את יו"ר הבית היהודי

הלל אפלבום‎,תושב אלון שבות וחבר מרכז הבית היהודי, נותן מספר הנחיות עשה ואל תעשה לוועדה המסדרת שתכריע מי יעמוד בראש מפלגת הבית היהודי

חדשות כיפה הלל אפלבום‎ 28/01/19 17:33 כב בשבט התשעט

עצות לועדה הבוחרת את יו"ר הבית היהודי
מרכז הבית היהודי מצביע בעד, צילום: כיפה

מרכז מפלגת הבית היהודי החליט ברוב קולות למנות ועדה מסדרת שתבחר את יושב ראש או יושבת ראש של המפלגה. אין לי שום כוונה לנקוב כאן בשמות של מועמדים ומועמדות ראויים, אבל אני מרשה לעצמי לרשום כמה כללים מנחים לבחירה.

סור מרע

ישנם אנשים שלמרות שהם יכולים לספק רזומה מרשים, אינם מתאימים לתפקיד מכל מיני סיבות. נמנה כמה מהן:

  • מי שעד לא מכבר הזדהו עם מפלגה אחרת. בחירה של אדם כזה משדרת חוסר בטחון באנשים הנאמנים של המפלגה. מעבר לכך, בחירה כזו מכניסה אוירה של חוסר אמון במערכת. איך אפשר להאמין לנאום של יו"ר המפליג בחשיבות האידיאולגיה הציונית דתית כשכל שומעיו יודעים שעד לפני זמן קצר הוא הפנה לה עורף? מפלגה איננה קבוצת כדורגל.

  • רבנים המכהנים בתפקיד (רב ישוב או ראש ישיבה או דיין וכדו). הללו אמונים על הרצוי בעוד שהפוליטיקאים אמונים על המצוי. הפשרות שחברי כנסת יצטרכו להסכים ואף ליזום, נוגדות לפעמים את ההלכה ואי אפשר לצפות מרב לחתום על מהלכים כאלו שכן בצדק רב עלול הציבור לחשוב שיש כאן ויתור הלכתי בשעה שהויתור הוא רק פוליטי-חברתי. כבודה של תורה חשוב יותר.

  • קציני צבא בכירים בדימוס. מעבר לניסיון הרע לאורך השנים עם 'לשעבר'ים (תרשו ל לא לפצוח ברשימה מביכה), הרי ששורת ההיגיון מראה שהראיה הביטחונית הצרה יחסית, הצורך לקיים פקודות ולתת פקודות, כל זאת במשך כל חייו הבוגרים, כל אלו הופכים את צה"ל לבית גידול בלתי מוצלח בעליל למנהיג פוליטי. בטח למפלגה שמחפשת הנהגה משתפת.

  • למפלגה יש תדמית (לא ממש מוצדקת) של מפלגה של גברים-אשכנזים-מתנחלים. כדאי למצוא מועמד שלא נופל לגמרי למשבצת הזו ולו כדי להדגיש את מחויבותה של המפלגה לעוד דגלים ולעוד ציבורים.

עשה טוב

אלו תכונות צריך שתהיינה במועמד מתאים לתפקיד? כמובן שאי אפשר לחזות הצלחה, אבל כמה כללי אצבע יכולים לסייע להגדיל את הסיכוי.

  • אמצע. כולם יודעים שהציונות הדתית היא מנעד של השקפות. יו"ר המפלגה חייב לבוא מאמצע המפה, לא רק מפני שהרוב נמצא שם, אלא כדי לאפשר התחברות של הקצוות אליו.

  • מנהיגות. יושב ראש של מפלגה צריך לדעת גם להתייעץ ולשתף את פעילי המפלגה וגם לדעת לשים קץ לדיון ולהכריע. יש יתרון למי שכבר הנהיג בהצלחה ארגון או גוף אחר. רשות מקומית, מוסד לימודים, עמותה גדולה וכדו'. בכלל המנהיגות נמנה גם את היכולת הארגונית.

  • הכרה של המערכת הפוליטית. יו"ר מפלגה צריך לנהל מו"מ עם מפלגות אחרות, להיות שר, לשבת בקבינט. צריך איזו מידה של הכרות עם המערכת. טירונים – שיתחילו בשורות האחוריות של המפלגה.

ברור שבלתי אפשרי למצוא אדם מושלם, אבל לפחות אפשר ללמוד מטעויות העבר ומטעויות של מפלגות אחרות ולהתאמץ למצוא איש או אישה אשר רוח א-לקים בם, אנשי חיל יראי א-לקים אנשי אמת שנאי בצע ובעזרת ה' נעשה ונצליח.