על רקע פסקת ההתגברות: עימות בין בנט לנתניהו

שר החינוך ביקש לכנס כבר היום את ועדת השרים לחקיקה כדי לאשר את החקיקה, ואמר: "הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים". נתניהו סירב ואמר כי יביא מודל אחר להצבעה ביום ראשון: "ההצעה של בנט חלשה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/18 14:01 כו בניסן התשעח

על רקע פסקת ההתגברות: עימות בין בנט לנתניהו
נתניהו ובנט בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במהלך ישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה היום (ד') פרץ עימות בין שר החינוך נפתלי בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע רצונו של נתניהו לדחות את אישור פסקת ההתגברות. 

במהלך הישיבה הסכים בנט לוותר על יוזמתו לחוקק פסקת התגברות עבור סוגיית המסתננים בלבד, והביע את תמיכתו בחקיקת פסקת התגברות נרחבת שתהיה תקפה גם לנושאים אחרים. עם זאת הוא דרש כי ועדת השרים לחקיקה תתכנס כבר היום כדי לאשר אותה.

 בנט פנה לנוכחים בישיבה, ואמר: "בואו נכנס ועדת שרים לחקיקה כבר היום אחר הצהריים כדי לאשר את פסקת ההתגברות הרחבה. הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים". ראש הממשלה סירב ואמר שצריך לבחון אופציה חלופית.

בנט: "היו המון שנים, הגיעה העת להכריע. אני חושש שאם לא נהיה נחושים זה יהיה מסר שגוי למסתננים ולעולם".

דרעי: "זה יכול לפגוע במענה של בג״ץ בעניין אוגנדה". 

בנט: "זה לא שווה כי זה יקרוס, פסקת ההתגברות היא הפתרון".

רה"מ: "נכון". 

יריב לוין: "בואו נקדם את ההצעה הבריטית - אי יכולת של בית המשפט לפסול חוקים".

בנט: "יש לכם הצעה כזו כרגע?" 

לוין ורה"מ: "לא". 

בנט: "אוקיי, אז בואו נכנס היום ועדת שרים לחקיקה ונעביר פסקת התגברות. אם לא היום - לכו תדעו מתי כן. אם תהיה הצעה בריטית - מראש אני מודיע שאתמוך". 

לאחר מכן הטיל נתניהו וטו וסירב לכנס ועדת שרים לחקיקה.

בסביבתו של נתיהו אמרו כי "בנט היה לחוץ לאשר היום את הצעת החוק שלו. כששמע מיריב לוין שיש הצעת חוק נרחבת יותר וחזקה יותר, הוא עצר. כל ראשי המפלגות הסכימו שהמודל הבריטי שרה"מ מציע משמעותי יותר מהצעת החוק של סמוטריץ, כולל סמוטריץ עצמו שאמר ליריב לוין הבוקר שההצעה שלו 'בעייתית'".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי התמלול מישיבת ראשי קואליציה "שקרי". לדבריהם, "יש מודל בריטי מוכן והוא יובא לדיון מסודר ביום ראשון. חוץ מבנט אף אחד מראשי הקואליציה לא ביקש לכנס היום ועדת שרים לחקיקה, מפני שההצעה של בנט חלשה יותר מכפי שראשי הקואליציה רוצים לקדם כעת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ מסר בתגובה כי "חשוב לדייק - אמרתי לשר לוין ואני אומר גם עכשיו שהמודל הבריטי שקובע מפורשות שבג"ץ בכלל לא יכול לפסול חוקים הוא יותר טוב מפסקת ההתגברות (שאומרת שהכנסת יכולה לחוקק מחדש).

"ממש לא אמרתי וזה גם לא נכון שההצעה שלי בעייתית. ההצעה הבעייתית היא הישראבלוף שכחלון רצה שזה פסקת התגברות ספציפית רק למסתננים. זו פיקציה שלא מחזיקה מים ואין לה שום סיכוי לעמוד במבחן בג"ץ.  

"לסיכום, הכי טוב (והכי יומרני) המודל הבריטי. אח"כ פסקת ההתגברות. השאלה אם רה"מ באמת רוצה להעביר או שהוא מחפש להתקוטט כדי להביא לבחירות מוקדמות אחרי הוא לא הצליח בכך לפני חודש. אחרי השעתיים האחרונות קצת נראה שמה שהוא מחפש זה לריב אבל אשמח מאוד להתבדות ולראות שהוא אכן הולך להעביר את זה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן