על הראש של אבו מאזן: שיקום עזה בתמורה לשקט

נשיא ארה"ב החליט לקדם את תכנית השלום במזרח התיכון חרף החרמות מצדו של יו"ר הרשות הפלסטינית. גורם פלסטיני: "טראמפ פועל בדרך דיפלומטית לא שגרתית. מדינות ערב, איראן וצפון קוריאה הבינו זאת. רק אבו מאזן נותר בסרבנותו, והעם הפלשתיני ישלם את המחיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/18 07:24 כה בתמוז התשעח

על הראש של אבו מאזן: שיקום עזה בתמורה לשקט
טראמפ ואבו מאזן בנאום משותף, צילום: פלאש 90. STR

תכנית השלום האזורית של ממשל טראמפ תכלול תחילה את שיקום רצועת עזה בתמורה לשקט ארוך טווח, כך פורסם הבוקר ב'ישראל היום' שצוטטו שורת גורמים ערבים בכירים המעורים בפרטי התכנית שזכתה לכינוי "עסקת המאה".

לפי הפרסום, במסגרת ההסכם יקודמו שורת פרויקטים כלכליים ותכניות שיפתרו את המשבר ההומניטרי בעזה, זאת בתמיכת ומימון ארצות ערב המתונות וארגונים בינלאומיים.

דיפלומטים ערבים מסרו כי העסקה תקודם גם ללא תמיכתו שליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהטיל חרם על מאמצי השלום של ממשל טראמפ בטענה שיש בהם נטייה ברורה לטובת ישראל. עם זאת, שליחיו של הנשיא האמריקני למזרח התיכון, חתנו ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט, כבר נפגשו עם ראשי מדינות כמו מצרים, ירדן וערב הסעודית והציגו להם את התכנית המתגבשת.

עוד נטען בדיווח כי התהוותו של הסכם שלום אזורי, שתחילתו כאמור בעזה, מסבירה את חוסר רצונם של ישראל וחמאס להביא להסלמה בדרום. "למרבה הצער", אמר גורם ירדני, "בסרבנותו לכל מהלך מדיני בתיווך ארה"ב ובהצהרותיו על החרמת האמריקנים, הביא אבו מאזן על עצמו את דחיקתו החוצה מהכוונה להוציא לפועל את תוכנית השלום באמצעות הסדרת החיים ברצועת עזה". 

גורם מצרי בכיר החמיא לנשיא ארה"ב ואמר כי "טראמפ ואנשיו הוכיחו שהם מסוגלים לחשוב מחוץ למסגרת ולהביא פתרונות יצירתיים. למעשה, אבו מאזן והרשות הפלשתינית אינם שולטים ברצועת עזה למעלה מעשור ובשורה התחתונה כל הסדר ברצועה יהיה בסופו של עניין מול מי ששולט בשטח, כלומר חמאס והפלגים הפלשתינים, הרעיון שהביא ממשל טראמפ של הסדרה ברצועת עזה תחילה זוכה לגיבוי ולתמיכה של ארצות ערב". 

גורם פלשתיני בכיר ברמאללה הוסיף כי "אם אבו מאזן לא יחשב את צעדיו מחדש, הוא עלול למצוא את עצמו לא רלוונטי כפי שהיה ערפאת בסוף ימיו. כבר הוכח שטראמפ פועל בדרך דיפלומטית לא שגרתית. מדינות ערב, איראן וצפון קוריאה הבינו זאת ואפילו באירופה משלימים עם הסגנון הדיפלומטי הלא שגרתי של הנשיא האמריקני. רק אבו מאזן נותר בסרבנותו, והעם הפלשתיני ישלם את המחיר".