עכשיו זה רשמי: ליצמן התפטר מהממשלה

שר הבריאות היוצא לא ניצל את 48 השעות האחרונות כדי לחזור בו מהודעת התפטרותו, על רקע עבודות הרכבת בשבת, והיא נכנסה לתוקף, "ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, הוא יום השבת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/11/17 11:16 ח בכסלו התשעח

עכשיו זה רשמי: ליצמן התפטר מהממשלה
יממש את האיום? השר ליצמן, צילום: פלאש 90

התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה, כמחאה על עבודות הרכבת בשבת האחרונה, נכנסה היום (ראשון) לתוקף רשמי. עם זאת הסיעה כולה נשארת לפי שעה כחברה בקואליציה.

"הריני להודיעך", כתב ליצמן למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, "כי בהמשך להודעתי לראש הממשלה אני מתפטר מן הממשלה בה כיהנתי בתפקיד שר הבריאות. החלטה זו באה בעקבות ביצוע עבודות בשבת בפרהסיה בידי רכבת ישראל".

השר המתפטר המשיך והסביר כי "כידוע לך ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, הוא יום השבת".

יש לציין כי הודעת ההתפטרות ניתנה ביום שישי על רקע אישורו של שר העבודה והרווחה חיים כץ לרכבת ישראל לעסוק בעבודות שהוגדרו כחיוניות בשבת האחרונה. במהלך 48 השעות שחלפו מאז הודעת ההתפטרות, יכול היה ליצמן לחזור בו אך משלא עשה זאת התפטרותו הפכה לרשמית וכעת תיק הבריאות יעבור לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו עד שיחליט אחרת.

שטרן זועם על ביטול מתווה הכותל

שטרן זועם על ביטול מתווה הכותלצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בצל התפטרותו של ליצמן הגיש ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד הגיש הצעה לסדר לדיון במליאת הכנסת, לפיה תחוייב הממשלה להגיע להסדר פשרה בנושא. "משבר עבודות הרכבת בשבת מציף שוב את סוגיית השבת במרחב הציבורי", הוא אמר, "נכון לעכשיו, לא נמצא פתרון המצליח לשלב את יהדותה של המדינה יחד עם הדמוקרטיות שלה בהקשר של השבת". 

לדבריו, "בג"צ פסק לאחרונה בנושא בעל כורחו, שכן המחוקקים, האמונים על הסדרתו, לא עשו כן. לצערי, חברי כנסת שונים בחרו להלין על התערבות בג"צ בסוגיה במקום להכיר ברשלנותם שלהם ובחוסר-יכולתם, או אולי בחוסר-רצונם, להביא לפתרונו".

שטרן הוסיף כי ברצונו, "להעלות את הנושא לסדר יומה של הכנסת ולדרוש מהמחוקק, אחת ולתמיד, למצוא את הפשרה הנכונה בהקשר של השבת במרחב הציבורי".

בקואליציית שבת שוויון תקפו את הממשלה, על רקע התטרותו של ליצמן, ואמרו כי היום זהו תחילת הסוף של זהותה היהודית של מדינת ישראל. "אני פניתי בכתב בשם סוחרים להופיע בפני נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הרה"ג שלום כהן שליט"א", סיפר מנכ"ל קואלציית שבת שוויון רועי לחמנוביץ, "במטרה להביא בפניו את מצוקת הסוחרים בעקבות פגיעה בשבת כיום מנוחה". 

לדבריו, "השר ליצמן הוכיח היום כי הוא מגן השבת עבור מי המבקש לקיים שבת קודש ועבור מי המבקש לנוח ממלאכתו בשבת. אין לי ספק שהשר דרעי וח"כ גפני לא ישנים בשקט כאשר עובדים יהודיים נאלצים לחתום על טופס שהם 'חסרי דת'. לחמנוביץ הוסיף כי "תם הזמן לדיבורים. רק ביצור השבת כיום מנוחה ממסחר ומפעולות הרומסות את השבת כסמל העם היהודי ימנעו ממשלה זו להגיע לסוף דרכה. קיימים פתרונות, צריך רק לרצות ליישמן".