עימותים סביב עבודות הקמת גדר ביישוב בשומרון

פלסטינים ניסו למנוע הקמת גדר ביטחון סביב היישוב שקד שבצפון השומרון, ובמקום התפתחו עימותים עם כוחות הביטחון. ראש מועצת שומרון: "לא ייתכן שמועצה אזורית שומרון מנהלת בעצמה את המלחמות אותן צריכה לנהל המדינה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 02/01/19 18:07 כה בטבת התשעט

עימותים סביב עבודות הקמת גדר ביישוב בשומרון
עימותים ביישוב שקד, צילום: רועי חדי

עימותים בשומרון. עשרות פלסטינים בעידוד הרשות הפלסטינית ניסו למנוע ביצוע החלטת בג"ץ לאפשר בניית גדר בטחון לישוב שקד. העימות התרחש לאחר שתושבי הכפר הערבי הלא חוקי דאהר אל מאלכ הסמוך לישוב שקד פלשו לאדמותיו של הישוב שקד, ואף החלו לבנות בשטח עליו קיימת תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת. 

לאחר שהישוב שקד החל בעבודות במקום בין השאר בהשלמת גדר בטחון לישוב הגישו תושבי הכפר בסיוע הרשות הפלסטינית עתירה לבג"ץ כנגד הבניה החוקית של הישוב שקד.
 
לאחר מאבק משפטי אותו ניהלו במשך כשנה מועצה אזורית שומרון יחד עם תנועת רגבים הכריע בג"ץ אתמול כי בשטחים שלא עובדו ניתן יהיה לבנות את גדר הבטחון, באופן מיידי, ואילו "את השטחים המעובדים המדינה תפנה בהתאם לפרוצדורה הקבועה בצו בדבר רכוש ממשלתי". בכך הצליחו למנוע המועצה האזורית שומרון ותנועת רגבים השתלטות של הרשות הפלסטינית על אדמות מדינה. ולאפשר לישוב שקד לממש את התב"ע שלו. 

הבלאגן בשטח

הבלאגן בשטחצילום: רועי חדי

שעות ספורות לאחר מתן פסק הדין, נכנסו ערבים עם טרקטור לתחומי היישוב, בניסיון לחרוש שטחים נוספים.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיע הבוקר בעצמו לפקח על עבודות הבניה ולוודא שיבוצעו, במקום התפתחו עימותים, והפלסטינים ניסו לעצור את עבודות בניית הגדר. דגן הבהיר לנוכחים כי לא תתקבל שום עצירה של העבודות. לדבריו: "הגיע הזמן לעצור את ההפקרות של השתלטות ונגיסה של הרשות הפלסטינית באדמות מדינה ביהודה ושומרון. המהלך הזה שנעשה היום הוא חלק מהתוכנית הרחבה של הרשות הפלסטינית להשתלט על שטחי C  ולקבוע עובדות בשטח.
אני שמח שבג"ץ פסק את שפסק. עם זאת יש למצוא מנגנון שיוודא כי דברים כאלו לא יישנו. לא ייתכן שמועצה אזורית שומרון מנהלת בעצמה את המלחמות אותן צריכה לנהל המדינה. לא אנחנו צריכים להיות השומרים בשער אלא המדינה עצמה שאפשרה כאן במשך שנים בניה לא חוקית ולא עצרה אותה בזמן גם כשהיא פלשה לתוך ישוב קיים".

מנהל הפעילות של תנועת רגבים שייצגה את היישוב בבג"ץ, ישי חמו, אומר, כי ניתן היה להימנע מהסאגה הממושכת, אם המנהל האזרחי היה אוכף את החוק בשלביה הראשונים של הפלישה. "תושבי דאהר אל מאלק גם פלשו ובנו באופן בלתי חוקי בתוך תחומי היישוב, וגם ניצלו את ההליך השיפוטי בבג"ץ לרעה, תוך שהם מצפצפים על פסק הדין בטרם יבש ממנו הדיו", אמר חמו. "המאבק המשפטי שהובלנו נשא פירות, כעת יש לוודא שפסק הדין יבוצע והפולשים יסולקו לאלתר".