עימותים במהלך פינוי בשומרון

מאות שוטרים ולוחמי מג"ב הגיעו לשכונת תפוח מערב והחלו בפינוי בתים במקום. נערים שהגיעו כדי למחות על המהלך התעמתו עם הכוחות. "ההרס לא מוסרי, אין לו קשר להגיון", אמרו ביישוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/18 08:48 ד בתמוז התשעח

עימותים במהלך פינוי בשומרון
עימותים במהלך פינוי תפוח מערב, צילום: דוברות המשטרה

כוחות הביטחון הגיעו הבוקר (א') לכפר תפוח שבשומרון, כדי לפנות עשרה מבנים שמיועדים להריסה בשכונת תפוח מערב, בהתאם להחלטת בג"ץ. במהלך הפינוי נתקלו הכוחות בהתנגדות מצד נערים שהגיעו למקום כדי למחות על המהלך, והתפתחו עימותים בין הצדדים.

ממשטרת ישראל נמסר כי "השוטרים ולוחמי מג״ב הפועלים במאחז נתקלו באלימות והתנגדות אקטיבית וחריגה שכללה השלכת חומר שגרם לצריבה בעיני השוטרים, אקונומיקה, יידוי מקלות, ביצים וחפצים אחרים לעבר הכוחות". 

לדברי המשטרה, החל מהבוקר נפצעו 11 שוטרים מאלימות שהופעלה כלפיהם ועד כה נעצרו שישה חשודים בגין תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. מנגד, התושבים דיווחו על חמישה פצועים בקרב המתנגדים לפינוי, וטענו לאלימות קשה מצד המשטרה.

אמש הגיעו מאות שוטרים ולוחמי מג"ב לכפר תפוח כדי לפנות מבנים בשכונת תפוח מערב. במהלך השתלטות הכוחות על השכונה אמש התפתחו עימותים עם נערים שהגיעו למקום כדי למחות על הפינוי. הנערים הורחקו באוטובוסים ולא היו עצורים.  

מהיישוב כפר תפוח נמסר: "ההרס הזה הוא לא מוסרי, אין לו קשר להגיון, לצדק ובוודאי פוגם בביטוי שייכותנו העמוקה והנצחית לארץ ישראל. למרות הקלקול הגדול שנגרם בבג"ץ, אנו רואים במשבר הזה גם הזדמנות לתיקון. בעז"ה אנו פועלים ונפעל כדי להגדיל את הבנייה ביישוב. במקום המבנים שייהרסו ייבנו עוד מאות יחידות דיור. 

"נמשיך להתפלל, לפעול ולקוות כי ישובו 'שופטינו כבראשונה', ושבנייה בארץ ישראל תהיה חלק ממהלך בריא של עם ישראל ללא קלקולים מוסריים".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, קרא לעצור את הפינוי שאותו כינה "אבסורד", ואמר: "אני קורא לשרי הממשלה לעצור את הפינוי אין לכך שום סיבה. רוב המבנים הועברו מחוץ לאזור אליו נוגעת פסיקת הבג"ץ ועל כן אין עניין לקיים 'פינוי בהתנדבות'. המשפחות, חלקן משפחות מרובות ילדים, הזקוקות לבית, סבלו מספיק בשנה האחרונה, בשל המהלך הקשה של: 'לקראת פינוי'. 

"לא ייתכן שממשלה הקוראת לעצמה ממשלה לאומית, תתן יד להמשך רדיפת המשפחות, שכבר השקיעו והעבירו את המבנים מראש. ישנם עשרות אלפי מבנים ערבים בלתי חוקיים במרחב, אשר לא מפונים, בשל 'מחסור בכח אדם' אני קורא לשרי הממשלה לדרוש, לכל הפחות להניח למבנים שנעקרו".
עוד הוסיף דגן: "עצוב לראות שגם כאשר יושבת ממשלה לאומית בירושלים, ממשיכים פינויים בלתי מוסריים. צריך לעצור אחת ולתמיד את הפגיעה החמורה בזכויות האדם של המתיישבים ביהודה ושומרון". 

בחודש פברואר הורה בג"ץ להרוס 17 מבנים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית עד חודש יוני, בעקבות עתירה שהגישו פלסטינים מהכפר יאסוף הסמוך. בתגובה לעתירה הוחלט להעביר את המבנים היבילים שבשכונה לאדמות מדינה על הגבעה עצמה. 

אלא שאז התברר למפונים כי בכוונת המנהל האזרחי להרוס גם את המבנים שהועברו מהאדמה שבית המשפט החליט לקבוע כי היא קרקע פלסטינית פרטית. בתגובה לבג"ץ, הוחלט להכשיר את אדמות המדינה על הגבעה, ולקדם היתרי בנייה למקום, דבר שיאפשר לשלש את הישוב כפר תפוח. בשל הודעת המדינה כי בכוונתה לנסות ולהכשיר את השכונה, דחה בית המשפט את הדרישה לפנות את כולה.