4 ימים לבחירות: ברקוביץ' מוביל, ליאון צמצם את הפער

סקר חדש מטעם 'גלי ישראל' מראה תמונה שונה מהסקרים הקודמים, ארבע ימים לפני הבחירות המקומיות. עופר ברקוביץ' עדיין מוביל, בהפרש קטן ממנו נמצא משה ליאון ובהפרש די גדול במקום השלישי, זאב אלקין

חדשות כיפה גלעד כהן 26/10/18 10:12 יז בחשון התשעט

4 ימים לבחירות: ברקוביץ' מוביל, ליאון צמצם את הפער
המועמדים לראשות העיר ירושלים. קרבות הבוץ נמשכים, צילום: פלאש 90

ארבעה ימים לבחירות המקומיות והיום (ו') מתפרסם סקר חדש שנעשה על ידי "שווקים-פנורמה" מטעם תחנת הרדיו 'גלי ישראל'. השאלה העיקרית מהסקר היא הסיכוי שבירושלים ילכו לסיבוב שני. התשובה, הכל תלוי בשיעור ההצבעה.

מתוצאות הסקר עולה כי ההכרעה בירושלים ב"סיבוב-הראשון" תלויה בשיעור ההצבעה. במידה ושיעורי ההצבעה בבחירות המקומיות בירושלים, יהיו גבוהים מהממוצע הרב-שנתי ו/או בבחירות ישתתפו יותר מכ- 235 אלף מצביעים, קיים סיכוי, כי אף לא אחד מהמתמודדים על ראשות העיר יזכה ב- 40% מהקולות הכשרים, ולכן ייערך בעיר "סיבוב-שני" של בחירות. מצד שני, במידה ושיעורי ההצבעה יהיו נמוכים מהממוצע הרב-שנתי, ובבחירות ישתתפופחות מכ-200 אלף מצביעים, קיים סיכוי כי הבחירות יוכרעו, כבר ב"סיבוב-הראשון.


מתוצאות סקר הבחירות שנערך בירושלים עבור "גלי-ישראל" חושבו האומדנים הסטטיסטיים הבאים ב"סיבוב-הראשון". האומדנים נכונים ל- 21 עד 24 באוקטובר.

עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת התעוררות מוביל עם תמיכה של 30.7% מתושבי העיר, מיד אחריו בהפרש קטן עם 29.8% תמיכה מתושבי העיר נמצא חבר מועצת העיר ומי שבשבילו זו מערכת בחירות שנייה, משה ליאון. במרחק די גדול עם 23.6% תמיכה נמצא מי שקיבל תמיכה מראש העיר היוצא ומראש הממשלה, השר זאב אלקין. יוסי דייטש מאגודת ישראל שלא קיבל את תמיכתם של דגל התורה וש"ס עומד על 11.4% תמיכה מתושבי העיר ובסוף הסקר נמצא אבי סלמן עם 0.4% תמיכה. על פי הסקר, 4 אחוז מתושבי ירושלים טרם גיבשו החלטה סופית למי להצביע.

שיעורי התמיכה בשלושת המתמודדים המובילים, עופר ברקוביץ, משה ליאון וזאב אלקין, די דומים אלקטורלית. למעשה אין פערים אלקטורליים מהותיים בין שלושתם. משום כך, התוצאות שהתקבלו בסקר אינם מצביעים על פערים מובהקים בינהם, וההבדלים המספריים המוצגים כאן, נמצאים בתוך גבולות טעות הדגימה. בשל כך, על פי הסקר צופים כי בסיומו של יום הבחירות בשבוע הבא, יתכן ויחולו שינויים והבדלים בתוצאות המוצגות בדוח זה , משום שההצבעה, הלכה-למעשה, בכל אחד מהשלושה, תושפע, בין היתר, גם מהכיסוי התקשורתי שיתפרסם עד ליום הבחירות, וגם כפועל יוצא של מהלכי הסברה עד ליום הבחירות ובמיוחד מאופן התפעול של יום הבחירות לרבות מידת ההצלחה בהנעת תומכים, על-ידי כל אחד מהמבקשים לשבת על כיסא ראש-העיר.

לאור האמור לעיל, אם בירושלים יערך "סיבוב-שני" של בחירות, לברקוביץ וליאון יש לכאורה, סיכויים מעט יותר גבוהים להעפיל להתמודדות זו. אולם, נכון למועד עריכת סקר זה, כל השלושה אוחזים בסיכויים תודעתיים דומים, והמתמודד אשר יצליח לארגן ולהפעיל יום בחירות מוצלח וגם להניע תומכים להצבעה בצורה אפקטיבית, יעפיל ככל הנראה ל"סיבוב-שני", ככל שזה יתקיים בסופו של דבר בבירת ישראל.