דייויד בלאט: "אני חולה בטרשת נפוצה"

בהודעה אמיצה חשף בלאט את מחלתו, אך הודיע שעם זאת הוא ימשיך לאמן את קבוצתו היוונית אולימפיאקוס ביורוליג

חדשות כיפה שירה זהבי, חדשות כיפה 19/08/19 14:18 יח באב התשעט

דייויד בלאט: "אני חולה בטרשת נפוצה"
דייויד בלאט, צילום: פלאש 90. משה שי

דייויד בלאט, מאמן הכדורסל הישראלי-אמריקאי המצליח בכל הזמנים, סיפר היום (ב') באמצעות הרשתות החברתיות של אולימפיאקוס כי הוא חולה בטרשת נפוצה.

המחלה הכרונית הפוגעת במערכת העצבים ומשפיעה על עמוד השדרה והמח שאיתה מתמודד בלאט בן ה-60, לא תמנע ממנו להמשיך לעסוק במקצוע אותו הוא אוהב. כשבמקביל, מועדון הפאר היווני נותן לו תמיכה ועוזר בכל מה שצריך.

ואלו דבריו מעוררים ההשראה של בלאט, כפי שנכתבו על ידו: "ישנם רגעים שהחיים מטיחים בך דברים שבאמת אין להם שום הסבר, סיבה או תירוץ. אלו רגעים שכאשר אתה מפנים אותם עליך לעשות בחירות שבוחנות את האופי האמיתי שלך.

"לפני מספר חודשים אובחנתי במחלת PPMS - טרשת נפוצה ראשונית. זו מחלה שיש לה צורות רבות ומתבטאת בדרכים שונות לאנשים שונים. זוהי מחלה הפוגעת במערכת החיסונית, שיכולה ועשויה במובנים רבים לשנות את איכות חייך ואת היכולת לבצע אפילו את הפונקציות הבסיסיות ביותר בדרכים שתמיד נראו לך נורמליות.

"כשגברתי על ההלם והכאב הראשוני של ההבנה של איך זה יכול לשנות את חיי מהיום והלאה, החלטתי שאני לא נכנע לשום דבר. כל שעניין אותי היה, להסתגל ולמצוא דרכים להמשיך את חיי באופן רגיל ככל האפשר. הדבר הראשון שעשיתי היה לחזור למתודולוגיית האימון שלי בכדורסל לפתרון והתגברות על קשיים. זהו תהליך שלושת השלבים שלי:
1. מה הבעיה?
2. מדוע זה קרה?
3. איך נתקן את זה?

"ובכן, הבעיה היא PPMS שבמקרה שלי ובגילי מתבטא בעיקר בחולשה של הרגליים. עייפות/איזון וכוח הם נושאים מהותיים עבורי. לקחתי על עצמי מערך אימון ספציפי עם תרגילים לחיזוק ואיזון, כמו גם שחייה ואימוני מים כדי לשפר את המצב הכללי בגוף ולעזור בתנועות שרירים ותנועה. אני מנסה להיות פעיל יותר מפחות, אפילו אם זה תנועות פשוטות כדי לא לאפשר לשרירים להתכווץ. אני מאתגר את עצמי לבצע פונקציות פשוטות שהכי קלות עבור רוב האנשים אבל עכשיו מאוד מקשות עליי.. אני עובד. אני מתחזק ואני דורש מעצמי יותר מאשר פחות.

"למה זה קרה? ובכן, הסיבה לכך שאדם סובל ממחלה זו אינה ידועה. נותר לקבל שזה מה שזה, ולהתמקד במיצוי הטוב ביותר מכל המשאבים הזמינים ושיפור המצב. היום ובהמשך. הדרך הקלה היא ליפול לעצב ועגמומיות פיזית. מאבק זה הוא אמיתי ומתמשך שכן לא ניתן לרפא את המחלה אך בהחלט ניתן לעצור אותה מלהחמיר. יש רבים שיש להם אתגרים גדולים עוד יותר, וכולם חייבים להילחם את הקרבות שלהם. כולם חייבים להיות בעלי אומץ ונחישות ולעולם לא לוותר על עמדות, להתקדם ולחיות את החיים באיכות הגבוהה ביותר האפשרית.. תשכחו מלחפש את הסיבה שבמקרה זה, זו לא שאלה שניתנת לתשובה.. התמקדו בדבר הבא..

"איך נתקן את זה? ובכן, נלך לעבודה. נעשה תכנית. נעבוד קשה כל יום. נמשיך לעמוד עם הראש מעלה. אנו נסתגל, נשנה ונחפש דרכים לשיפור או לתחזוקה. אנו נחנך את עצמנו למצב החדש. נמצא אנשים שאנו יכולים לשתף אותם ויכולים לעזור לנו. נהיה פתוחים וכנים עם עצמנו ועם אחרים המחפשים מודעות ולא מסתתרים או מתנערים מתפיסת הפגיעות. אני התברכתי בתמיכתם של כל כך הרבה אנשים טובים ואוהבים. אלה שתומכים ועוזרים ולכל הפחות מבינים שבעוד אני נראה ומתפקד קצת אחרת אני עדיין אותו האדם. והם לא נותנים לי לשכוח עובדה זו גם כשאני קצת מתוסכל או מיואש. רחמים עצמיים לא עושים דבר מלבד לטפח לעודד ולבנות את המדרון החלקלק כלפי מטה שקשה יותר לקום ממנו.

"אני מאמן! והתפקיד שלי הוא להנהיג, ללמד ולעורר השראה להרבה אנשים. להיות פחות זריז או פעיל לא משפיע על היכולת שלי לעשות את הדברים האלה. אני בר מזל. יש לי רופאים נהדרים, פיזיותרפיסטים והנהלה שמקבלים את המוגבלות שלי ועוזרים לי להתגבר. איך אוכל להתלונן? אני בהחלט לא יכול ואכן אני לא, זוהי אנרגיה מבוזבזת. ובזמן שאני מבקש מהשחקנים והצוות שלי להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמם, אני חייב לבקש ואפילו לדרוש מעצמי לעשות את אותו הדבר.

"ג'ון וודן הנהדר אמר פעם 'הדברים מסתדרים הכי טוב עבור אלו שמניבים את המיטב מכל מצב. מצבי הוא לא פיקניק אבל לרבים זה קשה יותר. באחריותי להיות דוגמה לכולם להמשיך לחיות את החיים בצורה הטובה ביותר. ולעולם, לעולם, לא לוותר!!"

בלאט עבר עונה לא פשוטה באולימפיאקוס, איתה ירד ליגה בשל סירוב הקבוצה להישפט על ידי אחד השופטים במדינה. לפני כן זכה עם דרושפאקה ביורוקאפ למרות שתקציב הקבוצה קוצץ משמעותית.

עוד לפני כן זכה המאמן עם קליבלנד באליפות המזרח (2015), אך הפסיד בגמר ה-NBA, עם מכבי תל אביב ביורוליג (2014) ובמדליית ארד אולימפית עם נבחרת רוסיה (2012). בישראל יש לו בסך הכל 5 אליפויות ו-6 גביעים.

גם עכשיו, בלאט ימשיך לעסוק במה שהוא הכי אוהב ומה שהוא הכי יודע: לאמן כדורסל, כשהוא הבהיר שלצד המחלה הוא יעשה הכל כדי להמשיך לעמוד על הקווים.