האצנית החרדית התאכזבה פעם נוספת: "בהלם שבכלל שקלתי את זה"

ברכה דויטש תפסיד את אליפות העולם הקרובה בשל שמירת השבת. "למרות שהשגתי את הקריטריון הדרוש, לא אוכל להתחרות", כתבה בפוסט ארוך, והוסיפה: "האם אאבד את המימון שלי אם לא אוכיח את עצמי ואתחרה?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/23 10:51 יב בסיון התשפג

האצנית החרדית התאכזבה פעם נוספת: "בהלם שבכלל שקלתי את זה"
ברכה דויטש | , צילום: Artur 1980 Artur 1980 - נוצר על־ידי מעלה היצירה ביטי דויטש CC BY-SA 4.0

בשנת 2019 פספסה רצת המרתון החרדית, ברכה (ביטי) דויטש, את המרתון באליפות העולם בקטאר, ב-2021 פספסה את המשחקים האולימפיים בטוקיו. לאחרונה התבשרה הרצה כי היא נמצאת בין 100 הרצות שהשיגו את הקריטריון לאליפות העולם שתתקיים בעוד מספר חודשים בהונגריה, אך לצערה תצטרך שוב לפספס את הריצה החשובה בשל שמירת השבת.

"למרות שהשגתי את הקריטריון הדרוש, לא אוכל להתחרות"

בפוסט ארוך ונוקב שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה, פוסט שזכה לאלפי לייקים ובשיתופים רבים, תיארה את התחושה לאחר ביטול השתתפותה באליפות העולם של 2019, "הקריירה שלי היתה רק בתחילתה וידעתי שיהיו לי עוד הזדמנויות להתחרות". בהמשך כתבה כי צום הרמדאן נפל במקביל לאולימפיאדת לונדון 2012 ובזמנו ביצעו התאמות עבור הרצות הדתיות. וכך גם באליפות העולם בבודפשט שתתקיים בחודש אוגוסט שוב נקבעה ריצת מרתון הנשים לשבת. "לכן, למרות שהשגתי את הקריטריון הדרוש, לא אוכל להתחרות".

"שמרתי שבת כל חיי וזו מצווה שאני מוקירה", כתבה. "מעולם לא דמיינתי את עצמי אפילו שוקלת אחרת, ובכל זאת לראשונה בחיי מצאתי את עצמי מרגישה לחץ להתחרות בשבת. לפתע, המאבק שכל הסבתות היהודיות שלנו התמודדו איתו בשנות ה-20, כשאמרו להן שהן יאבדו את מקום העבודה שלהן אם הן לא יגיעו בשבת, מרגיש הרבה יותר אמיתי. האם אאבד את המימון שלי אם לא אוכיח את עצמי ואתחרה? אני מוותרת על הזדמנויות כל כך גדולות, אולי המקצוע הזה לא באמת בר קיימא כיהודי חרדי?".

"המחויבות שלי ליום הקדוש הזה היא הבחירה היקרה ביותר"

בסיום הפוסט תהתה דויטש האם יש מקום להתאמות לדתיות בספורט והאם יש דרך כלשהי לבצע שינויים במערכת. "אני מוצאת את עצמי עושה את הבלתי מתקבל על הדעת ושואלת את הרב שלי אם יש דרך כלשהי לרוץ. אני יודעת שלעולם לא אוכל לעשות את זה, אבל אני חייבת לשאול ולא מופתעת מהתשובה שלו, רק בהלם שבכלל שקלתי את זה". 

לסיום כתבה: "בעודי מהרהרת במסע שלי, ובאתגרים והמכשולים העזים שעמדתי בפניהם בדרך, אני יודעת שהקרבתי עבור השבת. המחויבות שלי ליום הקדוש הזה היא הבחירה היקרה ביותר שאקח איתי".