מעולם קבוצה ערבית לא שיחקה בליגה הלאומית - ואז הגיע המאמן הדתי

חנן הירשוביץ' כבר כמעט פרש כשהגיע ההצעה לאמן את הפועל כפר קאסם, הבטחה אחת של יו"ר הקבוצה גרמה לקאמבק שהסתיים בעליית ליגה | בריאיון לכיפה הוא מספר על הקשר עם אנשי הכפר, החגיגות בסיום ועל המפגש עם אליצור שומרון בעונה הבאה: "הספורט זה המקום המגשר"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/05/23 18:30 ט בסיון התשפג

מעולם קבוצה ערבית לא שיחקה בליגה הלאומית - ואז הגיע המאמן הדתי
חנן הירשוביץ' ובנו, עלייה היסטורית לכפר קאסם, צילום: באדיבות המצולם

מאמן דתי בקבוצה ערבית: מעולם קבוצת כדורסל מהמגזר הערבי לא שיחקה באחת משני הליגות הבכירות בישראל, אמש (א') הפכה הפועל כפר קאסם לקבוצה הראשונה שעשתה זאת לאחר ניצחון היסטורי 62-72 על אליצור יבנה, מי שהוביל את הקבוצה מהמגזר להישג, הוא המאמן הדתי חנן הירשוביץ'. בשיחה עם חדשות כיפה מספר הירשוביץ' על הקשר החם שנוצר עם אנשי הכפר, המשבר רגע לפני סוף העונה ועל הבן שהוא כבר מטפח לצידו על הקווים.

"זאת הייתה עונה ארוכה מאוד" אומר הירשוביץ', "יבנה סומנה כעולה מהרגע הראשון ואנחנו היינו במקום השני כל העונה. ניצחנו אותם בסיבוב הראשון והם הביסו אותנו ב-30 הפרש בסיבוב השני" מתאר הירשוביץ' את רגע המשבר אך מוסיף: "זה בא בדיוק בזמן, הגענו לפלייאוף בשיא שלנו ושם הקבוצה ניצחה בכל המשחקים ועלינו ליגה".

הירשוביץ' משתף בתחושות פחות מ-24 שעות לאחר הניצחון: "אנחנו עכשיו יום אחרי, זה עדיין עם האדרנלין של העלייה, כל הערב חגגנו בכפר. לעלות ליגה זה קשה, לא משנה באיזה ליגה וצריך שיהיה חיבור מיוחד בין האנשים גם מעבר לכדורסל, צריך הרבה אופי והחברה פה הוכיחו את כל מה שאמרתי".

הפועל כפר קאסם, העפילה ללאומית

הפועל כפר קאסם, העפילה ללאומית צילום: איגוד הכדורסל הישראלי

"ידעתי שיש לי עם מה לעבוד":  ההבטחה של יו"ר כפר קאסם להירשוביץ'

להירשוביץ' קריירה ענפה בכדורסל הישראלי, במשך 15 שנה אימן קבוצות בליגה הלאומית עד שבסוף העונה הקודמת, החליט להפסיק: "לא הודעתי על פרישה אבל אמרתי שאני לא רוצה יותר לאמן כדורסל בוגרים". אז איך נוצר הקשר בין המאמן הפורש לקבוצה ערבית מהליגה השלישית, הירשוביץ' מספר איך החל הקשר עם נימר עמאר, היו"ר הכל יכול של כפר קאסם: "אחרי איזה חצי שנה שהייתי בבית, נימר הגיע אליי הבייתה והתחיל ללחוץ וכשהוא רוצה משהו הוא מאוד מאוד עקשן, יש בנינו הבנה ותקשורת מיוחדת מאוד".

חנן הירשוביץ

חנן הירשוביץ' ובנו, עלייה היסטורית לכפר קאסם. צילום: באדיבות המצולם

"אני בן אדם שאין לו מחסומים על הפה ואומר תמיד מה שישי לי על הלב ונימר זה אותו דבר" הוא מסביר, "החיבור היה אוטומטי. כשחתמת אני רק שאלתי אותו מה המטרות שלו, לעלות ליגה או להיות עוד קבוצה בליגה הארצית. הוא אמר שהוא רוצה לעלות ואני ידעתי שיש לי עם מה לעבוד, עובדה, תוך שנה עלינו ליגה".

מתיחות מול אליצור שומרון? "ספורט זה המקום המגשר"

אני שואל את הירשוביץ' על החיבור עם אנשי כפר קאסם: "התחושה בכפר היא מדהימה, הקהל נורא מפרגן, מחלקת הנוער בכפר קאסם מאוד גדלה, בכל משחק הם מגיעים ובכל ניצחון הגיע עוד קהל. במשחק הבית האחרון, סובבו שם בערך מאה אנשים כי לא היה מקום באולם, זאת חוויה לא נורמאלית". כאמור, מדובר בהישג היסטורי לקבוצה מהמגזר שלראשונה מעפילה לליגה הלאומית: "בגלל שזה היסטוריה" הוא אומר, "זאת הייתה שמחה אמיתית".

אליצור שומרון

אליצור שומרון, שנה הבאה מול כפר קאסם. צילום: מועצה אזורית שומרון

בעונה הבאה תיפגוש הפועל כפר קאסם קבוצה אחרת שביססה את מעמדה בליגה הלאומית, אליצור שומרון. אני שואל את הירשוביץ' האם הוא חושב שהדבר עלול לייצר מתיחות פוליטית, הוא שולל את זה על הסף: "אני חושב שהספורט זה המקום המגשר והמחבר, כפר קאסם, הקבוצה הזאת זה בדיוק הדו קיום הזה שאנחנו מחפשים עם שחקנים מהמגזר ושחקנים ישראלים ואמריקאים, זה בדיוק המקום".

"הבן שלי אימן את הקבוצה השנה, הוא היה עוזר המאמן שלי"

הירשוביץ' עצמו כלל לא בטוח אם ימשיך לעונה ההיסטורית בלאומית: "אני עוד לא מתכונן לעונה הבאה, לא בטוח שאני אמשיך. אני צריך להחליט אם אני רוצה לחזור לאמן בלאומית, אימנתי שם 15 שנה רצוף, זה היה לי אינטנסיבי מאוד". הירשוביץ' מספר גם על הקשר המיוחד עם בנו ששימש כעוזר המאמן שלו במהלך העונה בכפר קאסם: "הבן שלי אימן את הקבוצה השנה, הוא היה עוזר המאמן שלי בקבוצה, הוא בן 19 והוא עשה את כל העבודה, אני הייתי קצת שבע והוא עשה תפקיד מדהים".