סנקציה נוספת: סרבני גט לא יורשו להשתמש בכרטיס אשראי

סנקציה נוספת במלחמה העיקשת נגד סרבני גט: הגבלת כרטיס האשראי לבעל המעגן את אשתו. הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ עברה בוועדת שרים לחקירה: "מי שישתמש בהלכה כקרדום לחפור בו ימצא את כולנו ניצבים מולו"

חדשות כיפה מירב כהן 21/10/18 18:25 יב בחשון התשעט

סנקציה נוספת: סרבני גט לא יורשו להשתמש בכרטיס אשראי
ח"כ סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

תיקון הצעת חוק בתי דין רבניים, המורה על הגבלת שימוש בכרטיסי אשראי לסרבני גט, שהציע של ח"כ בצלאל סמוטריץ' עברה היום (א') בוועדת שרים לחקיקה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "רק במאמץ מתמשך ועיקש נצליח למגר את התופעה הפסולה של סרבנות הגט. החוק הזה נכתב בשיתוף פעולה עם בית הדין הרבני ונועד להעניק סנקציה נוספת אותה אפשר יהיה להפעיל נגד סרבני וסרבניות גט. מי שישתמש בהלכה כקרדום לחפור בו ימצא את כולנו ניצבים מולו. נמשיך לשמר את המסגרת היהודית הקדושה של מוסד הנישואין ונקשה ככל הניתן על מי שינצל את המערכת לרעה".

חוק בתי דין רבניים מעניק לדייני בתי הדין הרבניים כלים שונים כדי לשכנע סרבני גט המעגנים את נשותיהם, להתיר אותן מעגינותן. אחת מהסנקציות הקבועות בחוק היא הכרזתו של סרבן הגט כלקוח עסקי מוגבל. הטלת סנקציה זו מונעת מהסרבן להשתמש בשקים בנקאיים. 

מאז נחקק החוק בשנת 1995, אמצעי התשלום בישראל השתכללו והשתנו, וכיום רק בחלק זעיר מהעסקאות נעשה שימוש בשקים, כאשר רוב הרכישות מתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי. עקב כך איבדה סנקציה זו מיעילותה וכמעט שאינה מהווה עוד איום על סרבני הגט.

כיום, כרטיס אשראי מהווה מצרך יסוד שכמעט ולא ניתן לנהל חיים סבירים בלעדיו. לפיכך מוצע להוסיף לרשימת הסנקציות שעומדות לרשות הדיינים,  גם אפשרות להגביל את סרבן הגט מלהנפיק או לעשות שימוש בכרטיס אשראי, במטרה לשכנעו לתת גט ולהתיר את אשתו מעגינותה.