סמוטריץ' על דברי הרב קלנר: "עצוב וכואב לי"

חבר הבית היהודי טען כי דברי הרב מעלי לא משקפים את דעת כלל הציבור החרד"לי, "דבריו אינם משקפים את מה שלמדנו מרבותינו בבית המדרש. ממש לא. לא בתוכן ולא בסגנון". ח"כ עזריה: "דברים מביכים ולא שווים תגובה ישירה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/02/18 14:08 כב בשבט התשעח

סמוטריץ' על דברי הרב קלנר: "עצוב וכואב לי"
לא הזדהה עם דברי הרב קלנר. סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי התייחס היום (רביעי) לדברים שאמר הרב יוסף קלנר בשיעור עם תלמידיו וטען כי הם לא משקפים את דעת כלל הרבנים.

"צפיתי עכשיו בדבריו של הרב קלנר בכתבה של יאיר שרקי", כתב סמוטריץ' בסדרת ציוצים בטוויטר והוסיף, "עצוב לי וכואב לי".

לדבריו, "הרב קלנר הוא תלמיד חכם וכולנו חייבים בכבודו (אף שלא למדתי אצלו מעולם). אבל מותר לנו ואנחנו חייבים לומר בענווה שדבריו אינם משקפים את מה שלמדנו מרבותינו בבית המדרש. ממש לא. לא בתוכן ולא בסגנון".

עוד הוא ציין שעמדות שמרניות שבאות מתוך העולם החרד"לי, לא כוללות זלזול בנשים, "העמדות השמרניות שאנו מחזיק בהן באות מתוך כבוד גדול והכרה ברורה בערכן ובכוחותיהן של נשים ולא חלילה מתוך זלזול בהן. ההוצאה מן הכח אל הפועל של כוחות נשיים שהיו חבויים ומודחקים במשך מאות ואלפי שנים וכעת באים לידי ביטוי ופועלים גדולות ונצורות בעולם הם חלק מתיקון עולם בתהליך הגאולה".

הרב יוסף קלנר

הרב יוסף קלנרצילום: באדיבות המצלם

אתמול פרסם יאיר שרק במהדורת "החדשות" סרטון בן חצי שנה, במהלכו נצפה הרב קלנר מהמכינה בעלי כשהוא מלמד את תלמידיו כהכנה לקראת חיי הנישואין ומשתמש בביטויים חריפים נגד נשים.

"היכולת הרוחנית של נשים היא מוגבלת", אמר והוסיף ההנחה כי נשים הן רוחניות היא "קשקוש". עוד הוא אמר על נשים כי "בימינו הן כלום...הם הורסים את הנשים עד שאין נשים"

ח"כ סמוטריץ' לא הסכים כאמור עם הדברים שהשמיע הרב המוכר וציין כי "כמו כל חידוש גם התופעה הזו מופיעה בשלבים הראשונים בצורה מבולבלת עם סיגים, קלקולים ומרידות והאתגר הוא לזכך ולעדן אותה ולבור את המוץ מן התבן. להישאר מחויבים להלכה ולרוח ההלכה, להבחין בין עיקר לטפל, לשמור על גדרי הצניעות, על התא המשפחתי ועל מימוש התפקיד והייעוד של כלל אחד מהמינים".

לסיום הוא צייץ כי "בהתאם לאופי, לכוחות, לתכונות ולכשרונות של כל אחד, כפי שריבונו של עולם הועיד לנו. לעמוד על שלנו בלי להתכופף בפני ערכים מעוותים והרסניים. אבל הכל מתוך כבוד והוקרה ובלי מאבק בין המינים. משני הצדדים".

מי שהתבטאה ביתר חריפות היא ח"כ רחל עזריה מכולנו שכתבה בדף הפייסבוק שלה כי "הדברים מביכים ולא שווים תגובה ישירה. הם בעיקר מעידים על הנתק בין רבנים כאלה לבין מה שמתרחש בשטח בציונות הדתית. בנות הציונות הדתית כבר מזמן לא מקשיבות לרבנים אלה. הנערות שגדלות היום בשומרון, בירושלים ובכלל בציונות הדתית שואפות רחוק, גם ברוחניות וגם בקריירה, בלי קשר לדבריו. אבל החלק המטריד במיוחד זו העובדה שדברים אלו נאמרים לנערים צעירים שעוד מעצבים את תפיסת עולמם. ואת זה מכינת עלי חייבים להפסיק".

ח"עזריה מתנגדת ליוזמת ג

תקפה את דברי הרב קלנרצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לדבריה, "זה קורה כמעט בכל שיחה בפני בנות הציונות הדתית. כשהן שואלות אותי מה הן צריכות לעשות כדי להיות מנהיגות, אני עונה להן את התשובה שבעבר הייתי מהססת אם לומר, אבל עכשיו אני כבר אומרת בבהירות: כדי להיות מנהיגות אתן צריכות לזרוק לפח את כל מה שמלמדים אתכן פה על צניעות. לא צניעות בבגדים. כל השאר".

חברת כולנו המשיכה וטענה כי "זה לא שאומרים לבנות הדתיות שאסור להן להצליח, שזה לא צנוע, אבל תמיד יש מסר סמוי חזק מנשוא: "זה לא התפקיד האמיתי שלך כאישה, את בטוחה שאת לא רוצה להצליח רק בשביל האגו, את אומנם יכולה אבל עדיף אולי שתפני את השאיפות למקום אחר". מסר סמוי שכולנו מכירות ומזהות ישר: להתעדן, לזוז קצת הצידה, להקטין את עצמנו. קצת.

זה כאילו שהרב קלנר קלט את השיחות האלו וזה מה שחרפן אותו. שיותר ויותר בנות דתיות כבר לא מוכנות לזוז הצידה, הן פה במלוא הדרן, מסתערות על המטרה הבאה, מתגייסות עובדות, ממנכ"לות, לומדות תורה, מצליחות, יפות וחזקות וחכמות ואמיצות. ואת זה הוא לא צפה. ועם זה הוא לא יודע להתמודד". 

בנוסף היא הדגישה שוב כי "הדבר החמור ביותר הוא זו העובדה שדברים אלו נאמרים לנערים צעירים שעוד מעצבים את תפיסת עולמם. ואת זה מכינת עלי חייבים להפסיק".

גם ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה, ייצאה נגד הרב יוסף קלנר וכתבה :" די כבר! נמאס לפתוח כל יום תקשורת ולהפגש עם ביטויים עלובים ומעליבים היוצאים מפי אנשי חינוך ורוח. דברים המוציאים את דיבתה של היהדות, אני קוראת להנהגת הציבור הדתי לאומי לפעול נגד ניזקי הפוגענות המילולית , כשהם שהתגייסו לפעול נגד ההטרדות המיניות מצד בעלי שררה. נפשם של התלמידות והתלמידים חשובה לפחות כגופם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן